Curlingförälder

L

Leteng

Är du/ni ponny/häst-förälder? Hur mycker hjälper ni era barn och ungdomar med sina hästar? För ett tag sedan talades det mycket om curlingföräldrar, d v s föräldrar som passade upp sina barn som en piga och sopade vägen framför dem. Jag kände mig lite träffad men har senare tänkt lite på det. Jag har två döttrar 18 och 20 år. 18-åringen går på ridgymnasium på annan ort och en egen häst. 20-åringen går på högskola och har två hästar. Båda tränar och tävlar sina hästar. Vi har hästarna hemma och de flesta mornar fodrar jag och många dagar blir det jag som gör vid i stallet och ger hästarna kvällsmat. Många i vår omgivning tycker att jag inte ska göra så mycket för tjejerna är så pass gamla att de ska göra det själv. Någon som har åsikter om detta?
 
Sv: Curlingförälder

Är du/ni ponny/häst-förälder? Hur mycker hjälper ni era barn och ungdomar med sina hästar? För ett tag sedan talades det mycket om curlingföräldrar, d v s föräldrar som passade upp sina barn som en piga och sopade vägen framför dem. Jag kände mig lite träffad men har senare tänkt lite på det. Jag har två döttrar 18 och 20 år. 18-åringen går på ridgymnasium på annan ort och en egen häst. 20-åringen går på högskola och har två hästar. Båda tränar och tävlar sina hästar. Vi har hästarna hemma och de flesta mornar fodrar jag och många dagar blir det jag som gör vid i stallet och ger hästarna kvällsmat. Många i vår omgivning tycker att jag inte ska göra så mycket för tjejerna är så pass gamla att de ska göra det själv. Någon som har åsikter om detta?


Min åsikt är att det bara är upp till eran familj hur ni gör & inte till eran omgivning.
Personligen tycker jag det är snällt att du hjälper dina döttrar då pluggandet tar mkt tid, svårt att hinna med allt & så får de dessutom mindre krav på sig.
& om du orkar detta & ser ngn mening i det så ska du såklart göra som du vill.
Jag har haft stall hemma hos mina föräldrar innan jag flyttade till egen gård & fick mkt hjälp av dem både med insläpp/utsläpp samt utfodringar & mkt annat runt hästandet.
 
Sv: Curlingförälder

Ja, egentligen bryr jag mig inte så mycket om vad andra tycker, dessutom är det ju jag som introducerade hästar för dem när de var små, men att hålla på fortfarande är deras val. Nu har båda kommit över den "kritiska" tiden då många ryttare slutar och de har inga planer på att sluta, tvärt om. Ridning, alla fall om man har egen häst, är så oerhört mer krävande än andra sporter eftersom ditt redskap kräver daglig skötsel, oavsett om du har träningsdag eller inte. Vilken elitidrottare idag gör "allt" själv??? Nej, utan ett team runt sig och curlingföräldrar hade ingen kommit särskilt långt.
 
Sv: Curlingförälder

Jag skulle göra det samma!
Dina flickor går ju i skolan och måst ju plugga och göra bra ifrån sig där i första hand.
Så länge dom inte tar för givet att du skall fixa all "skitgöra" så är det väl inget att hänga upp sig på.

Jag skulle älskat att ha en mamma som du.
Jag tvingades sälja båda mina hästar när jag pluggade gymnasiet för dom ville väl inte stå och mocka skit åt mina hästar?!!!
Det gör fortfarande väldigt ont och jag känner fortfarade irritation över att jag tvingades sälja.

Skit i vad andra säger !! DU ÄR EN GULMAMMA!
Utan sånna som du skulle det inte finnas duktiga ungdomar i sadeln
 
Sv: Curlingförälder

Tack för dina ord! De värmer otroligt. Visst är det "skitgörat" som jag gör, men jag väljer själv att göra det och jag gör det gärna för att våra barn ska orka göra ett bra resultat i skolan OCH hålla på med det som de vill satsa på i framtiden. Vad synd att dina förldrar inte ställde upp för dig.
 
Sv: Curlingförälder

Jag går andra året på gymnasiet, pendlar dit och har två hästar hemma. Min mamma är precis likadan som du - hon hjälper till mycket i stallet och det underlättar något otroligt för mig. Det är guld värt att ha någon som hjälper en så mycket och jag är tacksam för att jag får den hjälpen. Fortsätt som du gör (så länge du inte tycker det är jobbigt eller blir tagen för given, såklart!)!
 
Sv: Curlingförälder

Hjälper till när det behövs, om det är mycket i skolan, eller när de är iväg nånstans. Annars har flickorna skött sina ponnyer själva sen de var 10 och 12 (naturligtvis med mig i bakgrunden).
Men en sak som jag har funderat över är hur länge man ska betala för dem? (Låter jag snål nu:o) Ena dottern har flyttat hemifrån, men har ju fortfarande ponnyn hemma. Hon kommer varje dag och sköter och rider, och ännu betalar vi allt, för hon har inget fast jobb, tjänar väl mellan 5 och 7000 i månaden. Vad tycker ni?
 
Sv: Curlingförälder

Vår äldsta jobbar förutom skolan om helgerna vilket gör att hon behöver min hjälp ännu mer för att klara det. Men i o m att hon tjänar pengar får hon också betala lite på sina hästar själv. Jag kan säga att vi står för hästarnas mat och husrum, försäkringar etc men allt det där extra som nytt träns, täcke och annat får hon betala själv. Men även här är vi väl lite curlingaktiga, men vi säger också nej till en del allt efter vad budgeten tillåter. Men när de tjänar egen pengar på ett arbete så får de betala hästarna själv, tror jag. Curling ni vet!!
 
Sv: Curlingförälder

Curling förälder är man när man gör saker för sina barn som man egetligen inte vill göra. Så länge man är ärlig mot dig själv och sin omgivning så är man inte en curlingförälder.

Så nej jag anser inte att du är en curlingförälder.
 
Sv: Curlingförälder

Tack för det. Nu släpper jag den tanken och fortsätter "köra skit" så länge jag trivs med det.
 
Sv: Curlingförälder

Tack för dina ord! De värmer otroligt. Visst är det "skitgörat" som jag gör, men jag väljer själv att göra det och jag gör det gärna för att våra barn ska orka göra ett bra resultat i skolan OCH hålla på med det som de vill satsa på i framtiden. Vad synd att dina förldrar inte ställde upp för dig.


Hejja dig och får att du finns där och stöttar och hjälper dina flikor så dom orkar och kan göra det dom brinner för!!!!:bump:

:banana:
 
Sv: Curlingförälder

Curling förälder är man när man gör saker för sina barn som man egetligen inte vill göra. Så länge man är ärlig mot dig själv och sin omgivning så är man inte en curlingförälder.

Så nej jag anser inte att du är en curlingförälder.

Nja.
Curlingförälder kommer ifrån att man "sopar banan" för sina barn så att de kan glida fram lättare (för lätt!) i livet.
 
Sv: Curlingförälder

jag har en mamma som du, en helt fantastisk mamma!:bow:

Hon har hjälpt mig med mina hästkräk i alla år, genom gymnasie, universitet och nu arbete utomlands. Nu har jag inte tävlat eller tränat i nån större utsträckning för det har jag inte haft råd med. Jag har betalt för hästarna själv sedan jag fick min första inkomst på några tusenlappar i månaden.

Kära mor är inte rik och även om hon alltid ställer upp när det behövs så vill jag inte ta hennes pengar.

För tillfället så har hon 3 hästar som går hos henne, inga ridhästar utan avelsston. De har en lösdrift med stor foderhäck så jag hoppas att jag lyckats lösa det så hon har minimalt med jobb med dem.

Men mamma gillar iofs hästar och om jag skulle ta alla mina därifrån skulle hon nog gå och skaffa ett par andra att ta hand om. ;)

Det finns inte ord för hur tacksam jag är för att min mamma hjälpt mig, men jag försöker visa det så fort jag får chansen. :love:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 907
Senast: Eurydome
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 686
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 197
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 860
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp