Curbstraps - vilken ring och varför?

Sv: Curbstraps - vilken ring och varför?

Ber tusen gånger om ursäkt!! :o Det framgick tyvärr inte att det var snaffle det handlade om... Om jag vetat det, hade jag nog inte uttalat mig på det sättet..
Jag reagerade bara på uttalandet "-Det var T*mmy B*ckl*und som visade mig, och jag tror nog att han vet vad han talar om... :smirk: "
Tyckte inte att det var schysst att påstå att han skulle lära ut något felaktigt..
Men igen, jag ber uppriktigt om ursäkt....

//Mustang, som i vanliga fall har en relativt ödmjuk inställning....

Bill skrev:
Trancission = övergångs-
Den D-formade "ringen" håller bettet på plats på skänkeln, annars skulle allt trilla ner till tygelringen.

Nu hänger jag inte med? Skulle bettet hållas på plats bara för att det finns D-ringar på det :confused:

Man sätter ju sidostycket i de övre ringarna?

Han menar naturligtvis att D-ringen håller bettets mundel på rätt plats på skänkeln, inte att den håller kvar bettet i munnen på hästen... Skulle inte Loomis-shanks, som den här typen av bettskänklar heter, ha D-ring skulle ju bettet få samma funktion som ett gag-bit.

JHANA skrev:
Han menar naturligtvis att D-ringen håller bettets mundel på rätt plats på skänkeln, inte att den håller kvar bettet i munnen på hästen... Skulle inte Loomis-shanks, som den här typen av bettskänklar heter, ha D-ring skulle ju bettet få samma funktion som ett gag-bit.

Ja, nu förstår jag.

Jo, naturligtvis och det är ju huvudanvändningen för den men jag säger att den KAN användas med ett tränsbett/snaffle för att förhindra att det åker igenom munnen. Dock har den inte något annat namn just i den användningen, vad jag vet?

/Camilla

*knapplån delvis*
Curb strap består av endast läder och används till tränsbett (snaffle) på det sätt Camilla_H beskriver tidigare i tråden.

Curb chain består av kedja+läder och används till stångbett. Med stångbett menas bett med skänklar (shanks) eftersom det är skänkeln som ger bettets hävstångseffekt. Inom western finns det alltså både ledade resp. icke ledade stångbett och det gör det väl inom engelsk ridning också t ex tvådelad pelham. För att förstärka bettets inverkan bör alltså curb chain sättas på samma sätt som kindkedjan på ett kandar d v s ovanför bettringen och spännas åt ungefär lika mycket. Men rätta mig gärna om jag har fattat fel.

Ibland förkortas både c.s. resp. c.c. med curb, vilket kan förvilla. Kolla på t ex www.milstawestern.com hur olika curbs resp. bett kan se ut.

Jo, det mesta där är ju som i engelsk ridning, bara att betten ser lite annorlunda ut.

Men kan inte curbstraps i bara läder/tagel/etc användas på stångbett?

Surfade omkring lite på amerikanska hästbutiker när jag letade efter svaret innan jag ställde frågan här, och insåg att det fanns ett STORT urval av just straps och ett ganska mycket mindre urval av kedjor. Är tränsbett så vanligt där?

Det var även många diskussioner på diverse westernforum om hur utformningen (tunna/smala/med eller utan knutar/etc) och materialet på strapen hade olika effekt på undersidan av käken. Men jag kanske missuppfattade?

Jag använder en curbstrap helt i läder på mitt stångbett. Funkar finemang.

Jo Crurbstrap av länder får används på stång också. Det är bara att en "chain strap" ger en mer skarpare effekt en en läder.

En vanlig träns bett är mer vanligt i usa nu än vad det var förut. Vi trodde när jag växt up att det var bara för engelsk. När jag var liten red vi in våra hästar med en mjukare stång mm. Tiden har ändrats (tack och lov) och tränning har änndrats. Och människor börja ser att en mjukare tränning ger bättre resultalt. Jag själv rider med en "Tom Thumb" bett som är kortare i skänklarna en den ovan och är inte lika vass. Den också är en trännings bett. En häst rider jag med läder curb och den andra i chain curb.

En tunnare curb ger en vassare efffekt mellan att ett bredare curb ger en mjukare effekt. När det gäller kedjar så är det samma där vissa chain curbs har ett rad kedja och en annan har 3 radar.

*lånar knapp*

Tack för hjälpen allihop. Bra att det finns folk som vill svara på ens frågor när man inte förstår. :) :bow:

Måste förtydliga att hästen i inlägget rids på ett bett med en annorlunda mundel än den på bilden.

Jag riktig inte förstår vad du menar med meningen men om det gäller curb så i stortsätt spela det igen roll vad du har för mun del...

Jag kan vara på helt fel spår eller?

Nja, det hör till en tidigare diskussion där hela forumet i princip sågade bettet på bilden jäms med fotknölarna som mycket skadligt.

http://www.markrashid.com/CTHArticleTroubleWithTomThumb.html

Nu är ju bettet på bilden ingen riktig Tom Thumb men det har en liknande funktion.

Eftersom jag sen la ut en bild på Alazzi i tråden så tror kanske folk att det är samma bett som på den första bilden.

Förstår jag dig rätt?? Har någon påstått att ett helt vanligt shanksnaffle som det på bilden i början av tråden skulle vara skadligt??? :confused:

Jag absolut inte rekomendera en tombthumb eller en bett med skänklar till igen, tills dem är mogen. Som dom sa i artikeln, vilken bett som helst kan skada en häst, det beror på hur man använder det. Jag haft tom thumb för över 20 år och jag har aldrig haft dem problem som han skriver. Men jag har aldrig satt i bettet i hästens mun till dem var mogen. Jag har ingenting imot den bett i bilden eller din, Så länge man vet vad dem är för och hur dem ska används.

Det finns många som går direkt till en sån bett i bilden från en träns bett utan att förbredda hästen. Då blir det mer som en broms än ett que (hjälp?). Och undra varför hästen fattta inte. Det längre skänklarna det vassare känslan är för hästen. Min tror är att om man kan inte gör neck reining i en grimma eller träns bett man ska inte har en stångbett.

Jag känner att mun delarna är som sko, inte alla sko är lika bekväm för vem som helst. Alla har olika fotter. Vi söker den bästa pass form för oss. Så vi måste söker bästa pass form för hästens mun. Vissa trivs bäst med en "broken mouth" bett och andra trivs bäst med "solid" mundel, sen finns det vissa som tåla inget i munen. Så länge man är ansvarig med bettet du har valt ut då är det mellan dig och din häst och igen annan. :D

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 484
Senast: IngelaH
·
Utrustning Läst lite bettdiskusioner och det verkar vara väldigt vanligt att rida på hackamore eller ha det som ett alternativ till det vanliga...
Svar
16
· Visningar
1 741
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka