Curbstraps - vilken ring och varför?

moiran

Trådstartare
På förekommen anledning (en tråd på gnägg) har jag fått reda på att westernfolk fäster sina curbstraps på annat sätt än man gör i den engelska ridningen, och är därför väldigt nyfiken på varför. :confused: Skulle bli jätteglad om någon kunde förklara för mig! :bump:

Bettet vi pratar om är detta:
4414.jpg

och det sägs att westernryttare fäster sina curbstraps i den D-formade ringen runt mundelen av bettet.

I engelsk ridning vill man ju ovillkorligen fästa curbstrapen(/kindkedjan) ovanför mundelen på bettet för att den ska ha någon verkan. Dvs, när ryttaren tar i tygeln och bettskänkeln förs bakåt uppåt så trycker kedjan/strapen mot käken och bettet trycks alltså hårdare mot lanerna (hävstångsverkan). Dessutom "lindrar" strapen på samma sätt trycket mot nacken när öglan som sidostycket sitter i trycks framåt nedåt.

Om man fäster den i D-ringen på detta bettet kommer ju strapen att lägga sig under mundelen? Då kommer ju strapen längre och längre från käken ju mer ryttaren tar i tygeln? Dessutom kan man ju hissa bettet "oändligt" i munnen och vrida ev. tungfrihet/bettled rakt upp i gommen på hästen. Det är ju faktiskt inte ens omöjligt, om hästen har munnen lägre än ryttarens händer, att kunna slita upp bettet så det sitter "upp och ned" i hästmunnen, vilket garranterat inte är nyttigt för varken tänder, käkben eller mjukdelar i hästmunnen, eftersom det inte finns någon strap som bromsar "invertering" av bettet... :crazy:

Min fråga är alltså, vad är anledningen till att man har strapen där på westernbett? Det känns som anledningen är så långt ifrån den engelska ridningens tankegångar att jag verkligen inte kan komma på det själv. Därför är jag otroligt nyfiken! Någon som kan förklara? :confused:

Sv: Curbstraps - vilken ring och varför?

Vem har påstått detta???? *nyfiken* Hur som helst så ska curbstrapen eller curbchainen ALLTID fästas i de översta ringarna.... ;)

/Carina :eek:

D-ringen tillhör ju de övre ringarna på detta bettet? Men du kanske menar ringen för sidostycket eller en ring som är speciellt för curbstrapen? I så fall, vad använder westernryttarna den D-formade ringen till?

Jag vill inte referera till några namn. Är du nyfiken får du kika på gnägg. ;)

Jag fäster curben i den översta ringen, alltså samma som sidostycket. Annars är det ju ingen större vits att ha curb på stången.

Den D-formade ringen skulle jag använda till att sätta fast ytterligare en tygel i om jag av ngn anledning skulle vilja rida med två tyglar, alternativt om jag vill rida på 'tränsbett'. Ser dock ingen vits att sätta fast ngn curb där.

Det är så jag tänker mig att det fungerar (på klassiskt engelskt vis alltså ;)) också, men jag har ju fått reda på att det finns en del(?) westernryttare som förespråkar att sätta curben i den D-formade ringen, men hittills har ingen riktigt vetat varför. Så jag skulle gärna vilja veta varför man vill göra så... :)

Jätterart att inte hänga ut någon! Läste själv nu på gnägg, och densamma hävdade att "en viss" B*ckl*nd hade lärt henne.. Den delen tyckte jag var as-kul... :rofl:

Tja, hon var ju inte direkt ensam om att anse att curbstapen ska sitta där, så jag tycker det är lite fel att "skylla" på henne. Jag är inte ute efter att bevisa att någon har fel, jag är ute efter att få reda på anledningen till att man vill göra så som flera faktiskt tyckte. Även om det naturligtvis kan vara så att de har fattat fel också.

Tror att det i mången fall handlar om okunskap... Kan man inte förklara varför man gör på ett visst sätt, är det ofta något man lagt sig till med själv.. Sen har jag många gånger sett att människor som är nyintroducerade för western, många gånger vill ha allt "lull lull" på en gång... "har jag en westernsadel, rider jag western".. Har sett detta fenomen många ggr (med curben), tror att det är så att någon såg någon med en sån, gjorde likadant själv, och sedan har det spritt sig... När vi typiska svenskar inte påpekar något, så fortsätter illfarsen.. Samma fenomen som med sadlar för långt fram/ bak... Jag är glad så länge det inte handlar om något som skadar hästen...
(fast om man nu rider på stång, och inte vet vart curben ska sitta, är man då färdig för stång? :angel: "

Jag personligen är nog lite (för?) skraj för att använda utrustning som jag inte vet hur den verkar på min häst. Och blir ofta lite ställd när folk inte vet varför man ska göra si och så, bara att man ska göra det för att nån har sagt att man ska det.

Å andra sidan är jag tekniker och måste undersöka hur allt funkar och frågar gärna när jag inte förstår. Som nu. :) Jag kan driva folk till vansinne ibland... :angel:

Senast ändrad:

moiran skrev:
Jag personligen är nog lite (för?) skraj för att använda utrustning som jag inte vet hur den verkar på min häst. Och blir ofta lite ställd när folk inte vet varför man ska göra si och så, bara att man ska göra det för att nån har sagt att man ska det.

Å andra sidan är jag tekniker och måste undersöka hur allt funkar och frågar gärna när jag inte förstår. Som nu. :) Jag kan driva folk till vansinne ibland... :angel:

Just det...Folk gjort si och så för nån kompis har sett det "nånstans" eller "Nisse har sagt att det ska vara så" utan att vet om det är rätt eller inte. Om dem sätter curbstrapen i D-Ring i denna bett så är det fel. En sånna bett kan man sage att det är en typ "transission" (vet ej svenska ord) bett från vanlig trän bett till stång. Om man behöver dra hård i en sånna bett så är man (som Munstang sa) inte färdig för en sånna. Tyvär är det många som börja western köpa en sadel och sen sager "Min häst kan inte stanna", vad gör Nisse? Så kommer en stång bett att köpa. Och har igen aning om hur en stång bett fungera.

Ok, så om ingen annan har något att komma med så klubbar vi att även i westernridning måste curbstrapen sitta ovanför mundelen på bettet, och att man lämpligen sätter stång på hästen som allra tidigast när man inte längre behöver den för att få stopp på hästen... ;)

Trancission = övergångs-
Den D-formade "ringen" håller bettet på plats på skänkeln, annars skulle allt trilla ner till tygelringen.

D-ring är inte för att hålla bettet i plats. Där finns andra modeller av samma bett utan d-ring. Detta här bettet är en trännings bett. Det är lättare för nån att bytta tyglarna för att arbeta med "direct reining" och "indirect riening". Pga att d-ringen finns så behövde dem inte att lägga spår på skänkeln att hålla bettet i plats.

Varför hånar du mig ?
Tommy visade våran ridskola hur utrustningen skulle sitta, det är inget du skall göra dig lustig över! :mad:

Jag ska bara upplysa dig själv om att jag inte använder stång, inte heller delad.
Curben har jag egentligen för att förhindra bettet att åka förlångt in i munnen, istället för bettskivor.

Därför kunde jag inte heller svara på i vilken ring den skall fästas på stång, och varför. Utan bara dela med mig av det jag fått lärt mig på ridskolan.

:devil:
Kayo som är SÅ trött på attityder, absolut den som Mustang har.

Som sagt, jag var inte ute efter att skriva någon på näsan. Det enda jag var ute efter var en förklaring til varför man vill sätta curbstrapen nedanför mundelen på en stång. Vet inte om du var en av dem som hävdadade att det var korrekt eller inte i gnägg-tråden. Men eftersom jag inte vet någonting alls om western så visste jag inte om det fanns någon specifik anledning inom westerndisciplinen varför man i så fall satte den där (eftersom det skulle vara tokfel inom de engelska disciplinerna) och eftersom ingen kunde ge mig någon anledning i gnägg-tråden var jag ju tvungen att fråga. Här. :idea:

För övrigt tänker jag inte skälla på varken dig eller någon annan om eventuellt felplacerade curbstrapar, så du behöver inte försvara dig inför mig. :p

Senast ändrad:

Ah! Jag förstår vad som hänt!

Det finns två användningar för curb-strap:

1. Med vanligt tränsbett när man inte har nosgrimma för att förhindra att en otränad häst får bettringen i munnen då man tar ledande tygeltag (ibland kan man behöva hålla i ett tag på en otränad häst och gapar den då så försvinner bettet genom munnen). Då fäster man den naturligtvis i ringen som tyglarna är fästade i (det finns ju ingen annan heller så).

2. Med stångbett så har curbstrapen till uppgift att få hästen att ge efter genom hävstångseffekten som ger tryck bak på käken. Om man då fäster den i bettringen så går hävstångseffekten ut i tomma intet och tar stopp mot nacken och inte mot käken, eller hur? Alltså ska den fästa i den övre ringen, precis som på ett kandar.

Har jag strulat till det ännu mer nu, eller var det så TB menade?

/Camilla

är inte 'curb' just en stång? (och därmed en curbstrap en "stång-rem")

Ja och det är bild på samma häst vi diskuterade igår... fast annan ryttare som tränsat olika...

Skit e samma vi röstar på överst.. högst upp...

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 484
Senast: IngelaH
·
Utrustning Läst lite bettdiskusioner och det verkar vara väldigt vanligt att rida på hackamore eller ha det som ett alternativ till det vanliga...
Svar
16
· Visningar
1 741
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka