css hjälp

loveponies

Trådstartare
Jag försöker göra en extern css-mall till min hemsida, men jag får inte riktigt till det.
Jag vill ha två typer av tabeller på sidan.
På den ena ska det inte vara några kanter, och då har jag skrivit så här i mallen:

.tabell2 {border: 0 px}

I den andra så vill jag däremot ha en kant på 2 px som är färgad. Jag vill också ha en bakgrundsfärg.
Då har jag skrivit så här:

.tabell1 {bgcolor: #FED3FF;
border: 2 px;
bordercolor: solid #800080;
cellspacing: 0 px;}

Men den sista funkar inte! Det blir inga kanter. Varför?
Jag har skrivit i html-dokumentet: <table class=tabell1">

Kan någon hjälpa mig? :confused:
 
Nu när jag kollade igen så verkar det som om ingenting av det jag skrivit in i css-mallen funkar. :confused:
Vad gör jag för fel? :cry:
 
Du har inte glömt att skriva in: <link rel="stylesheet" href="textmall.css"> (eller vad din css-fil nu heter) i headen på sidan där tabellerna ska synas?
 
Nej, det har (hade, har tagit bort det nu) inte. Glömt alltså.
Jag testade även att använda lite intern css, dvs att sätta in css mellan <head> taggarna, men det fungerade inte heller (försökte ändra kantfärgen på bilderna, men då blev det ingen kant alls...)
 
Felet du har gjort är att du har skrivit "vanlig html" istället för CSS

Så här ska det se ut:

.tabell1
{
background-color: #FED3FF;
border: 2px solid #800080;
padding: 0px;
margin: 0px;
}

I CSS har inte en tabell cellspacing utan du använder dig av padding och margin beroende på om du vill ha utrymmet innanför eller utanför tabellen.

Ställ gärna upp cssen så som jag gjort ovan så får du även en bättre överblick :)
 
Men jag hade gjort så också! (testade lite olika varianter, eftersom det inte funkade)
Och dessutom så var det ju INGEN css-grej som funkade, trots att jag skrivit av vissa ordagrant från en anna css-mall som jag har på datorn (som inte jag själv har gjort, utan ett företag). Och den mallen fungerar.
 
Jag upptäckte en grej som kanske är felet... Jag skrev stilmallen i wordpad, men nu när jag skulle öppna den för att titta i den igen så öppnades den ju i anteckningar, och då såg det helkonstigt ut! Det kanske inte går att skriva i wordpad?
Jag testar att göra en i anteckningar istället, då återkommer jag sen! :D
 
Nej, det fungerar fortfarande inte!
Nu står det så här i mallen:

.tabell1
{
bgcolor: #FED3FF;
border: 2 px solid #800080;
}

Och det står så är mellan <head> taggarna:
<link rel="stylesheet" href="style.css">

Och i <table> taggen:

<table width="80%" class="tabell1" cellspacing="0" background="bilder/bakgrundsbild2.jpg">

Men det blir ingen kant runt tabellen! :mad:
 
Åh, jag blir tokig! Jag kan få .text-klassen att funka, den ser ut så här:

.text
{
color:#000000;
font-size: 13px;
font-family: Verdana, Tahoma, Helvetica;
text-decoration: none
}

Och rubrik, funkar också:

.rubrik
{
color:#000000;
font-size: 13px;
font-family: Verdana, Tahoma, Helvetica;
font-weight: bold;
text-decoration: none
}

Men länkarna blir ju helknasiga! En del blev i fetstil, en del understrukna. Och ingen fick hover, dvs att den bötte färg när man ställde muspekaren över.

Så här står det om länkarna i css-mallen:

a:link
{
color:#000000;
font-size: 13 px;
font-family: Verdana, Tahoma, Helvetica;
font-weight: bold;
text-decoration: none
}

a:active
{
color:#000000;
font-size: 13 px;
font-family: Verdana, Tahoma, Helvetica;
font-weight: bold;
text-decoration: none


a:visited
{
color:#000000;
font-size: 13 px;
font-family: Verdana, Tahoma, Helvetica;
font-weight: bold;
text-decoration: none
}

a:hover
{
color:##F0CAF6;
font-size: 13 px;
font-family: Verdana, Tahoma, Helvetica;
font-weight: bold;
text-decoration: none
}

Nu står det ju iofs att länkarna ska vara fetstil, men några vill jag inte ha i fetstil, hur gör jag då? Jag testade att skapa en ny klass:

.link3
{
color:#000000;
font-size: 13 px;
font-family: Verdana, Tahoma, Helvetica;
}

Och så skrev jag class="link3" i <a>-taggen. Men det blev ju ingen skillnad!

Och hur får jag hover att funka på alla länkarna?

Jag tycker det verkar skitknepigt med css, inte känns det som att det underlättar precis... :p :crazy:
Dessutom måste jag ju gå in på ALLA sidor och länka till css-mallen sen för att det ska fungera... Och det enda man vinner av det är lite mindre html-kod... Vet inte om jag tycker det är värt det... :confused:
 
Gör du sidorna i en editor? Dreamweaver? Tittar du isåfall på sidorna i editorn eller i webläsaren? Dreamweaver visar t.ex. inte allt utan man måste förhandsgranska sidorna i webläsaren för att se hur det verkligen ser ut.

/Erica
 
. tabell1
{
bgcolor: #FED3FF;
border: 2 px solid #800080;
}


Som jag sa tidigare så är bgcolor fel. Det ska stå
background-color: #färg;

Sen kan du sätta ihop 2 och px - 2px så att inte webbläsaren tror att px är ett substitut för solid.

Du kan även lägga till

background-image:url('bilder/bakgrundsbild2.jpg');
och även välja om den ska upprepas eller inte så slipper du ha med det ensamt i tabell infon.


a:link
{
color:#000000;
font-size: 13 px;
font-family: Verdana, Tahoma, Helvetica;
font-weight: bold;
text-decoration: none
}


sätt ihop 13 med px igen - 13px
och så har du glömt avsluta text-decoration:none;

Fixar du dom felen så borde det fungera bra :)
 
Men hur får jag hover att funka då? Vad har jag skrivit för fel där?
Och jag har ju faktiskt inte avslutat någon med ;
Trodde inte det behövdes efter sista...

Och sen så ska jag inte ha den där bakgrundbilden på alla tabeller, därför står den inte med i css:en.
 
den här sidan kan du hitta massor av exempel på hur man kodar. Prova t.ex. att skriva in din kod här och se om det blir rätt. Jag fick det iaf att funka med den här kodningen:

p
{
background-color: #FED3FF;
border: 2px solid #800080
}

(p är naturligtvis motsvarande en tabell här och ska fungera på samma sätt)

/Erica
 
Jag fattar verkligen inget. Nu har jag hittat att dreamweaver faktiskt har en egen funktion för att redigera css, så jag tänkte att om jag använder den så borde det ju bli rätt, men icke! Tabell-egenskaperna vill INTE fungera. Text fungerar dock, och rullists-egenskaperna.

Det står iofs att kant-effekter (css) inte visas i dreamweaver, men det fungerar ju inte när jag laddade upp filen heller...

Men gå in och kolla hur länkarna under "nyheter" ser ut! EN är i fetstil, medan resten är i vanlig! :confused: Jag kan inte se vad i koden som gör att den blir fet? :confused:

http://dragonfire.knows.it

Det här är inte roligt! :mad:

Ett alternativ skulle ju vara att skiva all css-kodning mellan <head>-taggarna, men då måste jag ju gå in på VARJE sida och göra det, så det blir ju lika jobbigt som att ändra direkt i html-koden, så vad skjutton vinner man på det? :confused:
 
Hos mig är alla i fetstil...
Men när man har besökt dom blir de vanliga. Att de är feta beror väl på att du har skrivit så i css-filen?
 

Liknande trådar

B
IT & mobiler Jag skulle behöva lite hjälp med att förstå eller hitta bra exempel på hur man positionerar element i CSS. Jag tyckte mig följa ett bra...
Svar
8
· Visningar
1 247
Senast: nidron
·
IT & mobiler Håller på att bygga en sida baserad på templates istället för frames. Det funkar bra, förutom att jag vill ha en färg på länkarna i...
Svar
2
· Visningar
799
Senast: Spider84
·
IT & mobiler Skulle behöva hjälp med css... Jag vill ha streckad kant i en tabell, och då på alla linjer mellan cellerna i tabellen, inte bara på...
Svar
2
· Visningar
737
Senast: loveponies
·
IT & mobiler Sitter och pular med ett nytt upplägg på en av sidorna. Jag är nybörjare på css, so be gentle ;) http://w1.858.telia.com/~u85811929/...
Svar
19
· Visningar
1 250
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp