CSN + lön + F-penning???

mian1

Trådstartare
Finns det någon som är insatt i F-kassan & CSN regler?

Jag går en 3-årig utbildning och i sommar ska jag ha ett barn till. Jag vill inte ta studieuppehåll utan det är tänkt att min man ska vara föräldraledig från höstterminen tills nästa sommarlov. Jag kommer alltså att fortsätta som heltidsstuderande med CSN, hade vi tänkt.
Maken vill/kan inte vara borta helt från sitt jobb utan vill jobba 1-2 dagar i veckan. Jag har föreläsningar 1-3 gånger i veckan och långt ifrån allt är obligatoriskt, föreläsningar och seminarium är sällan mer än 3 timmar/dag. Så om maken jobbar de dagar som jag inte behöver vara i skolan så hade liv & ekonomi varit alldeles utmärkt. Men får man göra så? Eller måste någon av oss alltid vara f-ledig? Är det "fusk" att vara ensam barnansvarig vissa dagar samtidigt som man får CSN? Jag kommer ju ändå att plugga och sköta mina studier.

Får man lov att plugga när man är f-ledig? Om man man vill ta en kortare kurs på universitetet halvfart eller på distans samtidigt som han är f-ledig till våren - är det ok? Självklart utan att lyfta några studiebidrag!
 
Sv: CSN + lön + F-penning???

Under första året så behöver ni inte ta ut några dagar alls föräldraledigt, men för att behålla sin SGI när barnet blir 1 år måste man jobba/plugga/söka jobb på heltid eller ta ut 5 dagar FP i veckan. Alt. Man kanske jobbar 75% och tar ut 25% FP.

Jag vet inte hur de räknar ut ens studiebidrag, men du får ju inte ta ut FP och sen ta ut studiebidrag för samma dag. (Som om din man skulle jobba och ändå ta ut föräldraledigt).


Vet fler som fått barn och fortsatt plugga, de fortsätter då bara som vanligt med CSN och tar inte ut något föräldraledighet alls under tiden.
 
Sv: CSN + lön + F-penning???

Det är väl ett UTMÄRKT sätt att dryga ut föräldradagarna, skulle jag vilja säja. Det är nog inget tvång på att någon måste vara föräldraledig hela tiden...

En av mina vänner går på sjukbidrag och när hon fick sitt tredje barn hade hon en normal arbetstid mellan kl 9-11 varje dag, dvs två timmar om dagen. Barnets pappa jobbar schemalagt dagar, kvällar och helger. Min vän tog möjligen ut sina obligatoriska 60 dagar själv, men sen tog pappan ut resten och hon jobbade sina två timmar om dagen även när bäbisen var liten. Pappan ersatte alla sina "dagpass" med FP, jobbade alla kvällar och helger. Han slapp jobba dagtid i veckorna i flera år och de hade massor av dagtid tillsammans hela familjen.

Huruvida man får plugga vet jag inte, det är inte omöjligt. Man får ju ha bisysslor om man upplyser FK om det.
 
Sv: CSN + lön + F-penning???

du kan ju gå på CSN och studera och vara med barnet då du kan så varvar maken med jobb och föräldraledigt som han vill, då sparar ni ju dagar. Du får dock inte vara heltidsstuderande och ta föräldrapenning samtidigt vad jag vet men det hade du inte tänkt fattade jag det som :)

Då jag läste komvux var det en tjej som studerade där med sin nyfödda och hade CSN istället för föräldrapenning för att spara dagar och för att hon fick mer på CSN motför lägsta föräldrapenningen.
 
Sv: CSN + lön + F-penning???

Du får dock inte vara heltidsstuderande och ta föräldrapenning samtidigt vad jag vet

Jodå, det får man visst. Nu i höstas pluggade jag heltid, tog ut studiebidrag (inte lån) och även FP. Enligt FK var det ok att göra så ifall man klarade av att ta hand om ditt barn samt plugga samtidigt vilket jag gjorde (med viss hjälp av min pappa men han är egenföretagare och kan pussla ihop sina tider själv).

Där slapp jag en hel termins lån som sedan måste betalas tillbaka :p
 
Sv: CSN + lön + F-penning???

Jodå, det får man visst. Nu i höstas pluggade jag heltid, tog ut studiebidrag (inte lån) och även FP. Enligt FK var det ok att göra så ifall man klarade av att ta hand om ditt barn samt plugga samtidigt vilket jag gjorde (med viss hjälp av min pappa men han är egenföretagare och kan pussla ihop sina tider själv).

Där slapp jag en hel termins lån som sedan måste betalas tillbaka :p

Är du säker på detta? Det är så jag gör. Tar ut fp de dagar jag är hemma och inget de dagar jag är i skolan, eller halva dagar blir det. Nu när jag jobbar halvtid kommer jag bara att ta halva dagar om jag inte är i skolan för då blir det ingen fp de dagarna. Men det är alltså ok att göra så? Jag har bara tagit nä jag haft barnen hemma från dagis förståss:D
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 874
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 218
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 395
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp