cronyxin vet någon som upplevt samma problem?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hoppfull
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 380
H

hoppfull

Hejsan!

Min häst fick i fredags problem att äta och bara dreglade och fick feber. en vecka tidigare fick hon vaccinations spruta som gett en svullnad på halsen. naturligt kontaktade jag då veterinär som hittade en frakturerad tand i bakre käken. hon fick då cronyxin vet intravenöst (pga att jag blev remitterad till klinik) sen fick jag finadyne i pulverform nu måndag em så såg jag att nedre delen av strupen runt området där hon fått sprutan svullnat rejält och hennes feber har ökat. allmäntillståndet är lugn lite avslagen men hon äter dricker och gör ifrån sig som vanligt. jag ska till klinik imorgon så just hennes tillstånd var inte min fråga, men deremot så oroas jag av reaktionen på cronyxinet!! Någon som känner igen detta med feber svullnad som kommit först efter 3 dagar??? Skulle kännas bra att få veta lite då veterinären inte sa något om möjlig reaktion som denna, jag ska rådfråga på kliniken imorgon med men ni där ute kanske har personlig erfarenhet som kan hjälpa?

Sv: cronyxin vet någon som upplevt samma problem?

Bara en tanke: kan inte symptomen bero på att tanden är väldigt inflamerad? Har du pratat med vet om hennes tillstånd? Tror vet att det kan bero på cronyxinet?

Jag har ingen erfarenhet av det läkemedlet, men funderade lite på om det verkligen är så solklart att det är just det som gett symptomen.

Såhär säger FASS om biverkningar: "NSAID-preparat kan pga verkningsmekanismen (hämning av prostaglandinsyntesen) ge gastrointestinala ulcerationer och erosioner. I mycket sällsynta fall har intravenös tillförsel resulterat i akuta anafylaktiska reaktioner i form av balansrubbningar, skakningar, kramper och även dödsfall. Intramuskulära injektioner kan ge lokala reaktioner på injektionsplatserna."

Lycka till i alla fall! Hoppas det löser sig!

Sv: cronyxin vet någon som upplevt samma problem?

Är svullnaden där den fick vaccsprutan eller IV injektionen?

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 458
Senast: Zetly
·
Hästvård Jaha ska försöka förklara så bra det går, Har en unghäst som jag i slutet på sommaren var på klinik med, det konstaterades...
Svar
5
· Visningar
1 773
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 321
Senast: Summerwind
·
Hästvård Behöver tips och råd, kanske någon av er har råkat ut för liknande och vet ngt eller kan hjälpa oss! Vi fick hem ett sto i förra...
2
Svar
34
· Visningar
3 559
Senast: Hippokondriker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka