Veronika

Trådstartare
Min kompis har nyss fått hem en Criollo och nu skulle jag vilja veta lite mer om rasen. Vad används den till o hur stora är de generellt sett. Vilka färger förekommer/är godkända, hur är de i psyket? Finns det någon rasförening, eller det finns inte så hemskt många här i Sverige? Om någon vill lägga in en bild så vore jag tacksam eftersom jag inte haft möjlighet att åka o hälsa på min kompis ännu. :)
Kommer säkert på fler frågor efter hand :D

Sv: Criollo

Om faktan jag har hittat stämmer ska alla färger vara tilllåtna och dom kan vara max 155 i mankhöjd.
Jag har letat ganska länge, men kan inte hitta en typ rassida eller ngt, så jag tror inte dom är godkännda i Sverige. Psyket ska vara lugt på criollos.
:DHoppas det kunde svara på några av dina frågor:laugh:

Hej vad roligt att du blitt med criollo. Jag har haft flera st och har nu 2 st som jag tävlar med i barrel race och kogrenar. Vill du veta mer om criollon så skicka gärna ett PM.
Tyvärr så är de så att nästan alla criollon som kommer hit till svergie kommer genom hästhandlare och har då fått en skräckfärd från antingen Argentina eller Urugay. Så här: Båt från hemlandet till italien och och där går dom på livdjursauktion där hästhandlare från hela europa köper upp stora mängder i klumpsumma. sen tas dom där och får italienska pass och blodprov. sen hästas dom hem till tyskland, holland, england osv. De flesta tyska och holländska kommer till danmark,sverige, norge, finland osv.
Dom har av nån andlednig blivit ratade i ursprungslandet pga skada som tex senskader, exem,patella eller så har den bara blitt allmänt misshandlad i sitt hemland. Dom används till rodeo.

till de positiva är att dom är underbara en manshästar , lättfödda starka, tåliga, envisa= starka i psyket. Oftast är stona inte felhanterade utan har levt ett gott liv och varit fölston.
Dom är bra på distans och som tyrridningshäst om den nu är stabil i psyker vill säga. Dom är inridna på enhandsfattning.
Oj oj de här blir super långt vill ni veta mer så skick ett PM. Jag har kontakt med argentinare och uppfödare från brasilien om ni vill veta mer.
Jag älskar min criollos och skulle ALDRIG byta bort dom får allt i världen.
Lycka till.;)

Hoppas Ni är medvetna om att ni just har knuffat upp en fråga som ställdes 2005... ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 530
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 891
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 897
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka