MissFideli

Trådstartare
Yoga testades idag när hon ändå var nere för räkning och allt var okej, men kreatininet låg lite högt. 161. Urean låg på 7,62 och det skulle vara normalt.
Vad göra? Ska ta om om 1-2 v igen för att säkerställa, men bör jag redan sätta henne på njurfoder? Hon fick blötmat vid 1-2 på natten igår, dvs 9 h innan besöket. Då slickade hon dock bara i sig gelen, i förrgår fick hon också och då åt hon mer. Men kan det visa sig så långt efter?

Damen ifråga är 10 år.
 
Sv: Crea 161?

Ja, byt över till ett njurfoder som finns hos veterinären.
Se till att hon har vatten, kanske ska du ge blötfoder för att hon ska få i sig extra vätska.
 
Sv: Crea 161?

Köpte en provpåse av Hills k/d men som vanligt var det bara gelen som gick åt. Får testa vidare. Dricker gör hon, men betyder detta att hon aldrig mer kan äta vanligt blötmat? Med tanke på proteinmängden i dom menar jag.
 
Sv: Crea 161?

Det är just "lite högt" och dessutom var urea normalt, så nej, jag hade inte bytt foder i dagsläget. Om nästa prov också visar på en förhöjning bör man överväga ett foderbyte eller kanske tillskott av Ipakitine eller Renalzin till nuvarande foderstat.

Katter med njurproblem behöver inte tillföras extra vätska utöver den de själva lapar i sig.
 
Sv: Crea 161?

Så du tror inte jag behöver gå i taket för detta? Vilket jag redan gjort iofs :angel: Tanken är att ta om om ca 2 v då jag ska på återbesök för annan sak. Men ingen åtgärd än då, utan avvakta nästa test och då agera beroende på resultatet då? Om värdet skulle bestå, är detta väldigt tidigt i processen? Dvs är det god chans att köpa mycket tid med njurfoder? Hon är ju som sagt 10 år, men jag hoppas förstås ha henne kvar flera år till.
 
Sv: Crea 161?

Man vet ju aldrig säkert hur snabbt eller långsamt en kronisk njursvikt utvecklas, men lite förhöjt krea och normalt urea är inte så alarmerande. Så andas du lite!

Naturligtvis ska du kolla om värdet och om det fortfarande är förhöjt så skulle jag sätta kisse på njurdiet och följa upp värdena med några månaders mellanrum.

Så lågt kan mkt väl vara en tillfällighet. Berätta hur det går!
 
Sv: Crea 161?

Tack! Fick ta bort min huskatt för 5 år sen pga njursvikt, jag är inte så förtjust i njurar sen dess :crazy: Inte i ögon heller, tror det blir ett gosedjur nästa gång :p Fia hade 1 februari 400 i crea, 1 månad senare var hon bortom all räddning :cry: Återkommer med nästa testresultat!
 
Sv: Crea 161?

Njurfoder är till för att en katt med en inte alltför allvarlig njurskada skall kunna må bra men påverkar inte förloppet av själva njurskadan.
Urea säger mer om hur katten mår än crea.
PL
 
Sv: Crea 161?

Njurfodret ska väl i alla fall kunna underlätta njurarnas arbete? Borde inte det påverka njurarna lite?
Hur viktigt är urea-värdet i sådana här fall? Alltså när crea-värdet är lite förhöjt?
 
Sv: Crea 161?

Hur kommer det sig att vissa får referensvärde 60-170? När jag fick max 159? Tänker på tråden om katten som hade 1029 i crea.
 
Sv: Crea 161?

Olika blodanalysapparater jobbar lite olika och har därmed olika referensområden.

Njurfoder "sparar" på njurarnas funktion. Botar ej, men kan - beroende på orsak till njursjukdomen - fördröja förloppet.
 
Sv: Crea 161?

Ah, tack! För enligt 60-170 så har hon ju inga konstiga värden. Nåja. Det var så jag också tänkte om njurfoder, att det kanske kunde köpa lite tid, även om det är omöjligt att bota. Yoga visar inga symptom alls, jag testade mest för att hon är gammal. Det kanske kan vara nått i alla fall. Britterna har ju PKD i rasen, men jag har inte hört nått om det i Yogas släkt, så jag tror inte det beror på det. Inte heller nån form av förgiftning.
 
Sv: Crea 161?

Olika undersökningar för att bestämma referensvärden grundar sig på olika populationer o ger därför lite olika resultat.
Sen måste man vara medveten om att det alltid finns friska individer som ligger utanför referensvärdena.
Normalt ligger de så att 95% av friska individer ligger innanför.
PL
 
Sv: Crea 161?

Så om Yoga får samma resultat nästa gång, hur vet man då hur man ska reagera? Sätta henne på njurfoder i fall att? Urean är ju tydligen helt normal, vad nu det innebär i Yogas fall..?
 
Sv: Crea 161?

Jag skulle vänta med njurfodret o kolla o njurvädrena igen. Så länge urea är normalt har katten ingen urinförgiftning.
PL
 
Sv: Crea 161?

Okej. Vi ska in på tisdag igen, då ska uppföljande blodprov tas. Hon får nu inget annat än sin vanliga mat, ifall blötmaten påverkade förra värdet.
Om värdet fortfarande är så lite förhöjt, bör hon sättas på njurfoder? Och när i en njursvikt börjar urea-värdet höjas? Hur ofta bör man sen kolla henne? Denna kisse är ohanterbar hos veterinär och måste ha lugnande för att ens gå att ta i. Därför försöker vi undvika onödiga besök, dom kan inte lyssna på hjärta och lungor innan. Så frågan kanske mer bör vara; hur sällan kan man kolla henne men ändå ha någorlunda bra koll?

Tack för svaren båda 2!! :bow:
 
Sv: Crea 161?

Creat låg kvar på 161 idag. Ureat på 7.70. Mot 161 och 7.62 sist. Veterinären tyckte jag skulle sätta henne på njurfoder, så jag gör väl det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 327
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Lime
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 828
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp