Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

Jag såg nu att din Dandher är halvsyster till min Aswan. Det skulle vara roligt att se bilder på henne! :)

Jag svarar åt CK, bara för att det är kul att få lägga ut lite bilder.
Dandher vill börja med att hälsa att han minsann är en han, inte en hon.

gotland%20041.jpg

gotland%20047.jpg

P1010289.jpg

Ursäkta! ;)

Oj, vad lik han är min häst i ffa. uttrycket på ögonen.

Här kommer lite bilder:
Anna027.jpg

0071.jpg

Augusti07027.jpg

PU0R1377.jpg

det är väl inte så konstigt om de är lika...de är väl släkt? :p

oj....såg nu att du redan skrivit det i tråden ;)

Senast ändrad:

Hallå! Här ser man att det hänt massor på Crabbettråden och går glatt in och kollar, vilken besvikelse, knappt ett ord som har med våra fina Crabbetaraber att göra:(.
Ingela

Fast jag har ju hela tråden igenom undrat om alla som frågar om hur mycket crabbet deras hästar har på fullt allvar tror att crabbet är bättre än nån annan blodslinje. :D

Alle arabere er dejlige.:love::love:

Jeg mener at Crabbet er "en anelse" bedre generelt. Der er virkelig mange der placerer i toppen, når vi taler om ridning, men især på distance.Måske ikke altid helt rene crabbet, men med en stor andel.

Især har Australien i kraft af deres store antal eksporteret en del til bl.a. Dubai netop til distance.

Dette på trods af deres relativt lille antal f.eks.sammenlignet med polske, russiske og domestic

Det vil nok føre for vidt at begynde at remse dem alle op, men en hurtig omgang af et par kendte, kan det vel blive til.

http://www.allbreedpedigree.com/shaded+silver

http://www.allbreedpedigree.com/imad

http://www.allbreedpedigree.com/magic+domino

Bred at Gadebrook and now a "Living Legend" in the USA, an accolade only awarded once every 25 years, Magic Domino is the first British-bred Arab ever to be so honoured. And after his cumulative wins he is now the highest ranking ridden Arabian in the USA..

As a youngster in Britain he won the Junior Male Championships as a 2- and 3-year old at the Wessex Arab Show. Magic Domino was then exported in 1991 as a 3-year old to Sherry Stewart's stud in Canada. In 2000, Domino was imported to the United States by Mark Thomason for his wife Kim. Together they have reached the top, winning more points than any other Arab currently showing under saddle in the States.

At 16 hands Magic Domino is a very large Crabbet stallion while still true to the classic Arabian type. His strong performance pedigree is evident in his excellent movement combining balance with a long effortless stride. Domino's personality shows in the calm, confident approach he applies to his tasks. His conception rate by AI is excellent and his offspring show the build, movement and presence of their sire.

Domino's abilities as a sporthorse have been recognized by the Canadian Sporthorse Association (CSHA), the Canadian Trakehner Horse Society (CTHS), and the American Registry of Arab Bred Sporthorses (ARABS). He has attained Phase 1 of the CSRA achieving the highest marks for the stallions.

At the 2005 US National Sport Horse Championships, Magic Domino received two TOP TENS as pure bred Arab stallion. This high placement at the Nationals and his other 2005 show successes earn him a futher award: his Legion of Excellence.

Congratulations to owners Kim and Mark Thomason. With a few more wins, he will achieve the ultimate accolade: legion of Supreme Excellence. Magic Domino's 2-year old daughter Enchantress also received two TOP TENS in a very strong youngstock class and proved a crowd pleaser for her manners and trot.

Magic Domino's recent successes earn him Legion of Excellence status. Magic Domino is now working on the ultimate Legion of Supreme Excellence, which he should shortly achieve with a few more wins.

----------------------------------------------------------------------

Hachim.
Sheikh Hazza bin Sultan of Abu Dhabi rode Gadebrook-bred Hachim, a 10 year-old gelding, to victory in the 2005 100-mile race in the desert heat of Dubai in 7hrs and 3 mins, knocking 17 minutes off the current record, and beating 183 of the world's top riders from 41 countries.

Congratulations to Sheikh Hazza bin Sultan and all the team at W'rsan Farm who train and care for Hachim

------------------------------------------------------------------

Taragun - World Arabian Horse Organisation Horse of the Year, 2008. Pure bred Arabian mare, 14.2 liver chestnut (Shogun x Taretta)

http://www.allbreedpedigree.com/toman2

http://www.allbreedpedigree.com/pha+silvern+risalm

http://www.allbreedpedigree.com/remington+steele

http://www.bbc.co.uk/somerset/content/articles/2008/11/20/home_horse_feature.shtml

Har ikke mere tid lige nu, men grunden til at folk ikke ved det er jo, at der næsten ingen crabbet findes ud over i UK.Man har valgt dem fra ud fra at de ikke alle er af showkvalitet, hvilket for nogle opdrættere er ligegyldigt.

Prøv at rejse en tur på nettet og kik på de forskellige stutterier og I vil finde at det er brugsegenskaberne disse opdrættere går efter først og fremmest, praktisk taget ingen af dem tager på show´s.

Desværre har heller ikke ret mange en hjemmeside, de går bare ligeså stille og laver gode heste.

Så, hvis jeg skal berette om flere tager det lang tid, for jeg skal finde dem i mine Crabbetjournaler og det kniber med tiden til det., for der er mange.

VH Gunni.

Det finns en avkomma till Remington Steele till salu på Arabianlines :d, ett tips för er som vill ha en framtida sjärna med prestationsstam. Även om han inte är ren Crabbet så har han hög procent.
Ingela

Vad heter den avkomman hittar ingen? eller så ser jag inte..Är det ngn som har en bild på Shams Bonita? Har en dotter till henne /Sharmantah(Ingela,hon är en toppenhäst!!tömkör som hon aldrig gjort annat)
Susanne

Hallå! :D
Jag hittade för ca 3 månader sedan en 4'årig liten arabtjej i en hage på en gammal hästgård i närheten. Tuffsig och lortig var hon, hovarna ska vi inte ens tala om. Skygg som bara den. Avvänjd var hon inte heller och när man kom in i hagen sprang hon och gömde sig bakom mamsen.
Jag har tidigare haft kontakt med ägaren så jag tog tag i det hela och tog med mig häststackaren hem efter många om och men, eftersom den lilla aldrig ens hade haft grimma på sig.
Nu när jag börjat få ordning på hästen började jag kolla upp hennes stam osv och det visade sig att hon iaf var registrerad!

http://www.allbreedpedigree.com/mir+belle

Sökte lite efter Bayard på internet och hamnade då här och det var mycket roligt att läsa att min lilla rädda arab har en sådan känd far ändå! ;)

Jag är inte insatt i arabaveln överhuvudtaget och har aldrig hört talas om Crabbet osv förut men nu när jag har läst lite så verkar det jätteintressant och det skulle vara jättekul att veta hur många % Crabbet min lilla tjej har om den här tråden inte har dött ut helt vill säga då :P

// Jenny

Hej! Vad kul att det går bra med Sharmantah, kan du inte lägga in en bild på henne här?
Ägaren till Shams Bonita är här inne på Buke ibland, kanske hon har bilder på henne.
Annonsen på Remington Steeles son finns inte kvar på AL, men han heter Quorem och är u. Vlacq Uraloki, finns på uppfödarens hemsida.
http://www.users.globalnet.co.uk/~kyne/trade.html
Jag är så sugen på att köpa.
Ingela

Vad spännande med en Bayardavkomma, har du köpt henne?
Kan du inte lägga in bilder?
Mir Belle är ca 50 % Crabbet.
Jag är säker på att Bayards ägare skulle bli tacksam om du kontaktade henne och berättade om Mir Belle, du får hennes tel.nr. via pm.
Ingela

KL
Inte kanske så distansrelevant men jag undrade lite om Crabbet hingsten Raseyn som tydligen hade tölt/ tölt liknande gångart. Efter att ha researchat lite så visar det sig ju att det finns fler fall av töltande araber genom historien än jag trodde!
Just eftersom denne hingt var en crabbet hingst så tänkte jag att det kanske är ok om man frågar i den här tråden om nån vet om det finns fler linjer än hans inom crabbet araber som har visat sig vara mer än 3 gångare?

mvh. Moa

*kl*

Saknar den här tråden! :(

Vilka ska bestäcka i år och med vad?

Kanske någon har tips på crabbet-hingstar som finns på semin?
Eftersom mitt sto äntligen blev dräktigt så tänkte jag betäcka om henne på en gång, förutsatt att allt går bra med fölningen.
Hittat en hingst jag gillar, förutom att han inte är helt engelsk-stammad.. och det är ju en sådan jag vill ha den här gången. Den hon är dräktig med nu är "bara" 45%. :)

//Camilla :)

Här på Hästhagen kommer Sahara Sundance, Gkv's Indian Suleima och Gancia ( endast 54,66 % Crabbet) att betäckas om allt går som planerat.
Enligt annonser i Crabbet Journal finns Indian Banner, PHA Silvern Risalm, Silvern Prince, Crabbet Royalty och DTA Crabbet Magic på semin.
Ingela

kolla på länkarna och måste säga att Royal Victorr var ju ursnygg! Ok nu har ju inte nån crabbet tjej att avla på ens och han är ju död men men... bara älskade hans kropp och perfekta hålling :)

Tackar så jättemycket för de tipsen! Några av dem har jag ju sett på nätet, men det framgår ju inte av sidorna att de finns på semin! Knasigt! Men nu när jag vet så ska jag snoka vidare! :) Toppen!

Vill du Ingela förresten pm:a mig om var man hittar den tidningen? :)

//Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka