Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

Grattis Nilla! Vilken söt kille, så fint tecknad.
Kul med alla potentiella distansstjärnor.
Ingela

Trefaldigt Grattis till kanonfina fölisar Ingela, Roxanne & Nilla (de är mellan 53+ - 92+% Crabbet)!!! Instämmer till fullo med Anne.. "Jag blir alldeles "sjuk" av habegär när jag ser dem!" Väntar med spänning på fler bilder då de 'rätat' ut sig!!!

Bia

Har en fundering:
Vilken av dessa hingstar skulle ni erfarna crabbet-uppfödare välja? (Ska förhoppningsvis betäcka om Roxanne) :)

PHA Silvern Risalm
Marcus Aurelius

//Camilla

Jag skulle absolut välja Marcus Aurelius till Roxanne. Ska försöka förklara varför!

Roxanne & PHA S.Risalm har samma hingstlinje (Bright Shadow --> Mesaoud ---> Zobeyni OA). Ingen större nackdel med det iofs, men de har även samma stolinje... Roxanne = Ranya ---> Rodania OA, PHA = Risala ---> Rodania OA. Lite väl mkt Rodania i bådas stam, det 'kan' bli en grov fölis som poppar ut!?

Marcus Aurelius hingstlinje är Mahruss --> Zobeyni OA och stolinje (strain) är Dajania OA. Detta tror jag är en bra kombination för Roxanne!:)

Edit: Marcus var ute o hoppade 5/4:

P4050034.jpg

Vet ej hur det gick dock!

Bia

Senast ändrad:

Här kommer bilder på årets första Crabbet-föl! (Tror jag ) Det är iaf Gimmicks första avkomma för året och han har pappas krokar på öronen :love: Grattis Ingela&Linus!
Scarlett_Fol_029.gif
Scarlett_Fol_040.gif
Scarlett_Fol_033.gif
Scarlett_Fol_028.gif
Åhh! Man blir aldeles åhh! Så fin!

okej! Jättetack för den åsikten!!! Jag tyckte att det blev mycket Bright Shadow... Frågade en annan uppfödare (inte crabbet) vad hon tyckte om dessa två, och då valde hon PHA S.Risalm pga att han såg mer arabtypisk ut, så man heller inte tappar typ om man ska avla vidare sen... (hehe, plus för att han är skimmel och Roxanne fux, men jag vill ju gärna ha fux med vita teckan! Det är ju inte alla som vill det).
Jag velar nog fortfarande. Min tanke är ju att avkomman ska bli distans/avelshäst. Fler åsikter välkommnas!!! :)

Tyvärr kan jag inte se bilden!! :( Vet du eller kanske någon annan var jag kan hitta mer bilder på Marcus Aurelius?? Gärna ståendes från sidan..

//Camilla
Förresten, vad kul att tråden verkar ha kommit igång! :laugh:

KL

Någon som vet om det finns fryst kvar efter remington steele och vad de ska ha för det isf?

Bara nyfiken ;)

Det står under "Latest News" att det fortfarande finns fryst semin efter Remington Steele tillgänglig, men inget pris. Maila Anne (anne@gadebrookstud.com) och fråga, hon är jättetrevlig!
/Anne
PS
Om du gör det, får du gärna höra av dig om priset sedan ;)
DS

Någon måste ha skrivit in det i informationsrutan på hästen.
Annars är det bara att ta fram papper, penna o miniräknare. Kolla på hästarna längre bak o räkna.
// Linda

Mitt sto blev op, och står kvar i england tills nästa år. Om allt går bra så bet hon då med Rusleem!:)

Bia

Tiden har gått må jag säga!!! Mitt sto åkte på en operation till i Nov-07.. ca 4 månader efter den första, men hon överlevde även den (*GirlPower*!):cool:

Därmed fick hon vara kvar i England över vintern 07/08 och efter klartecken från 3 olika vettar betäcktes hon med Rusleem den 11 Aug -08.. o tog sig direkt.

Jag vågade ej transportera hem henne förrän NU (3 Maj) precis i början av högdräktigheten! Går allt bra (tar i trä) så ska hon föla ca 12 Juli.. beräknat på 335 dygn. Håll ALLA era tummar o tår!!!!!!:bow:

Ett par bilder (urkassa dock) precis efter ankomst till Sverige - Stuteri Hästhagen (Ingela/Gomir).
majidah-3-5-09.jpg

majidah-4-5-09.jpg

Bia

Grattis till den kommande bebisen & att du äntligen fått hem henne.

Här väntar vi med spänning på en Gimmickbebis. Dygn 325 idag tror jag.
Adeline e Pankin ( Partero- Esmira/ Bassora) u Adelaide ( Rhaman- Blue Amber/ Bilbao) är den lyckliga.

Oh vad härligt att hon äntligen är här! (har hört från Ingela om henne så har 'väntat')
Vad busig och härlig uppsyn hon har :)

I natt kom hon, lilla rödluvan.....

Bilder kommer när jag lagt in på datan & hittat ngn som kan lägga upp de här åt mig.

Grattis till den kommande bebisen & att du äntligen fått hem henne.

Här väntar vi med spänning på en Gimmickbebis. Dygn 325 idag tror jag.
Adeline e Pankin ( Partero- Esmira/ Bassora) u Adelaide ( Rhaman- Blue Amber/ Bilbao) är den lyckliga.

I natt kom hon, lilla rödluvan.....

Bilder kommer när jag lagt in på datan & hittat ngn som kan lägga upp de här åt mig.

Här kommer bilderna (via en stolt "farmor") :love: Jag får det till att hon är 66,38% Crabbet:
Rodluvan2.gif

Rodluvan4.gif

Rodluvan3a.gif

Rodluvan.gif

Lycka till med den lilla! Jag hoppas ju på att hon blir distansstjärna ... såklart!
/Anne

Jättefin!
Märren är otroligt lik modern till min. (nej, inte släkt alls)
Kan någon förästen vara vänlig och tala om hur man räknar ut procenten?
Hopplös på matte dessvärre.

Om jag fattat saken rätt har jag alltså en sk Crabbet häst i hagen?

img(36).jpg

http://www.allbreedpedigree.com/cleo31

I ditt fall är det riktigt enkelt, som tur är ;). Gå in på länken till ditt sto, klicka på pappan (Capos) och när du klickar på i kan du se att han har 49,01123% Crabbet. Eftersom Cleos mamma är travare har du 0% Crabbet på hennes sida. Addera 49,01123 med 0 och dela summan med 2 så får du summan Crabbet i ditt sto. Hon har 24,5056% Crabbet. Det svåra är, normalt sett, att ha koll på vilka hästar som har Crabbet bakåt i leden, för att sedan kunna räkna fram rätt %.
/Anne

Tack för hjälpen.:bow:
Är inte insatt i arab för fem öre, men alltid kul att lära.

Ang modern finns det ju luckor i stammen. Vet ni om det går få fram med hjälp av dna eller liknande?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve