Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

Då glömmer du att det finns en brun i stallet också!

Jag samlar på bruna med stjärna i pannan, vad samlar alla ni andra på?
// Linda

Jag samlar på bruna med stjärna i pannan, vad samlar alla ni andra på?
// Linda

Uppenbarligen på hästar med Eldorado i stamtavlan.
Det känns helt rätt, men är det så smart att ha en avelshingst med det, och ändå köpa ytterligare ett sto med Eldorado som pappa?
Nu måste jag leta hingst "utifrån" till mina Eldoradoston.

skimlar! Jag har skimmelaraber och till och med en skimmelshettis! Men så råkar jag också ha en brun med stjärn hemma och en fux med massor av vita tecken, då vet jag vilka jag ska ringa om jag vill bli av med dem ;)

Oh vad kul, grattis!

samlar du på fuxar med vita tecken ? ;)

Ja det kan man kanske tro.....:cool:
Men faktum är att 2 åringen (Gazca ox) efter Gimmick är brun och hon har vita tecken men inte så mycket..3 ben med lite vitt på och en ruter i pannan och någon liten sväng med vit över nosen...Gimmick är lite snål med sitt vita till sina avkommor tycker jag..
Men sedan har jag ju 3 fuxar..Och Gizzmo (e:Espri ox)har ju underbara vita ben speciellt det fram som går över knäet..:love:

Alltså, det här med tecken, är det något positivt?

Jag menar, självklart är det ju jättesnyggt å så, men e d inte så att en häst lättare drabbas av mugg på vita ben än bruna? Eller är det bara ngt jag fått för mig?

Har för mig att ja läst det ngn gång, å mu kanske inte e så superallvarligt, men ehrlichias (stavning?) kan det väl leda till, eller? Och det är väl inte så superkul om hästen får det... :crazy:

Sen kanske det är så små skillnader att det inte är något man bryr sig om iof., vad vet jag, om det nu ens stämmer till en liten del dvs.

Så personligen är ja lite kluven när det gäller tecken, klart att det är snyggt, men kanske inte så praktiskt, spec. inte på benen, jag menar, lite solbränna på mulen om den är vit/rosa där ä ju inte så farligt, bara å ha solskyddaktor på, men värre om man skulle lyckas å ngt på fossingarna.

Vad säger ni? Är detta bara nåot jag har hört eller så, som det inte liger någon sanning i, isf. säg till, för då slipper jag gå runt å inte kunna "njuta" av alla fina tecken haha! :idea: :bump:

Vad som ska sägas om det påståendet får någon annan svara på ;) Min förra distanshäst som gick upp till 160 km hade tre vita fötter och en svart. Fick han mugg hos mig var det ofta på det svarta benet...

Haha ok. :D

Men nu så menar jag ju inte att skillnaden skulle vara så betydelsefull, utan bara minimal, om den nu finns, så det skulle ju inte vara värsta stora grejen... Men tror att jag börat släppa den tanken, för om hästen nu får mugg av någon anledning tror jag knappast att den lilla skillnaden skulle göra att en häst med vita fötter hade sluppit det om den hade haft bruna/svarta fötter. :angel:

Vita ben är betydligt mer angripna av mugg än svarta. Dessutom har vita hovar ofta sämre kvalite än svarta.
Sen är det ofta lättare att inbilla sig hälta på en häst som har ojämna tecken på benen.

Personligen skulle jag inte vara rädd för att köpa en häst med vita ben, fast jag tycker inte att det är snyggt heller.

Och jag har haft först Gilisha med 4 vita strumpor.hon hade aldrig mugg,aldrig problem med spruckna karleder eller något..inget hovproblem..
Zodiac har svarta framfötter med sämre kvalite än hans vita bakfötter med mycket god kvalite..han har aldrig haft mugg på de 10 år jag haft honom..
Gizzmo har fyra vita hovar och har inga som helst problem med vare sej mugg eller dåliga hovar.
Jag har frågat hovslagare om kvalitet på hovar vita VS mörka och alla jag har frågat har sagt att det bara är blajj, vilket jag redan misstänkte.. gamla konstiga fördomar..
Om det är snyggt eller inte är upp till betraktaren..
Däremot föredrar jag jämna tecken på benen om det går att få.
alltså fyra vita eller 2 fram eller 2 bak.. helst inte 3 eller 1.. men de vetrinärer jag pratat med säger att för dem har det ingen betydelse för de tittar inte efter hältor riktigt som vi gör och de bryr sej därför inte om oregelbundna bentecken..
Så jag har aldrig haft några problem med mina hästars vita ben alls. En fördel tycker jag däremot att det finns (förutom att jag tycker det är assnyggt!) och det är att det är lättare att se små, små äckliga fästingar och sådant..

Så olika vi tycker då. ;)
På alla de hästar som jag har här på bete under sommaren så är det nästan bara de vita fötterna som får problem.
På de hästar jag ridit så har det så gott som alltid varit de vita fötterna som blir mest ömfotade innan jag skor.

Jamen du vet CK...jag tycker inte..jag bara konstaterar...ASGARV!!!!

Och jag samlar på travare. En svart med senskada, en skimmel som snubblar bara det finns en minimial förhöjning i marken (och skadar sig på den) och nu ska vi låna en tredje svartbrun. Sistnämnda är dock rutinerad så kanske trenden bryts..

Nej då det gör inget det är bara att ta dem du, plus att vackra Gizzmo tål att visas.
Älskar dina fuxar:love: kan inte uttala mig om din bruna då jag inte sett henne;)

älskar Czin Cins stjärna, tycker du gör rätt i att samla på hästar med sådana;)

Det verkar som jag är den enda här som samlar på typ allt...haha
Har olika raser (Morgans & Araber), olika färger skimmel med mycket vita tecken, svartbrun, fux och en hög gulingar. Och har både hingstar och ston men majoriteten är ston så jag får säga att jag samlar på ston då;) Gärna eldiga små ston ska det vara dessutom...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka