Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

Tack.
Avkommorna du skriver om, är det tva unghingstar som köpts av en distansryttare? Deras namn antyder ju det :).

Hur gammal är Baron Helio Lanzo?

Men å andra sidan så är ju hästens funktion som häst och kanske tävlingsindivid inom distans kvarstående oavsett om den är reggad eller ej?

Håber der i de kommende år vil komme en del arabere med crabbetblod.:)

Selv håber jeg at jeg kan finde en rytter til den tid til min lille 100% hingstplag.:bow:

Har aftalt med en opdrætter i UK om lån af en 100% crabbet i år.:love:

Venlig hilsen Gunni.

www.gu-ku-vi.dk

det är ju dessutom större chans att hästen har fått en bra uppväxt om uppfödaren är seriös, och jag ppersonligen skulle inte köpa en blandning, jag vill ha rena araber! och jag vill även ha möjlighet att avla vidare och kunna sälja en avkomma utan att priset ska ner till det halva bara för att hästen inte är renrasig.

för mig är det arab i första hand och distans i andra! väljer inte hästar efter om de passar till distans, utan om jag trivs med dem och sedan är det upp till dem vad de tycker är roligast då jag främst är ute efter att ha roligt med min häst, nu är det väl tur att de flesta hästar tycker att distans är roligt! och det är tur att jag gillar hästar med ett temprament som passar för distans! annars skulle det väl bli jäkligt jobbigt.

menar inte att blandisar är mindre värda på nåt sätt... men jag vil bara ha renrasiga, av samma anledning som jag eg bara vill ha ston.

Vad är det för hingst du skall låna?
Jag har fått äran att låna Gimmick, så Suleima och Scarlett kommer att betäckas med honom.
Han är en drömhäst, fantastisk ridbarhet och så mysig att hålla på med.
Indian Shimad som jag har köpt från England är hemma här nu och jag skall ta bilder när han fällt klart, han är en liten raring.
Ja om några år så kommer det ut fler araber inom distansen med hög procent Crabbetblod, det skall bli så spännande.
Ingela

för då vet man inte om tex stammen stämmer, det kan bli massa tjafs när man sen ska regga den ( det kan gå på MÅNGA tusenlappar), och om man vill avla så går der ju inte regga avkomman som renrasig arab om inte den ena föräldern är reggad.

+ att jag anser att det bara är oseriösa som inte reggar, och jag skulle bara köpa häst av seriösa människor!

hmm hmm hmm.......min syster har precis köpt ett 4 årigt oregistrerat sto från en av sveriges mest välkända uppfödare......tydligen är hXn inte seriös....eller har bara ont om pengar eller....?

Efter tips på avelsforumet lägger jag in min fråga här: Hur många % crabbet är det i detta sto?

Tarantella (Red Baron X Tamanyah)
Tamanyah var e. Mustapha u. Kashaba

Mvh Nina:)

Nina, du är inte bortglömd! Men Barabia har tyvärr mycket annat just nu. Ingela (Gomir) har lovat att försöka få fram ungefärliga uppgifter åt dig tills Barabia hinner räkna exakt åt dig.

Annars vill jag bara passa på att gratulera några hästar med Crabbetblod som gick godkänt på årets första distanstävling, Vedemaritten.
Klass I 83 km: Skywalker (Gimmick - Bionda d´Hilly) uppfödare Anna Schuber.
Klass II 53 km: Devatschkah (Red Baron - Dijanah), Dinamith (Gomir - Dobrah) och Dijanah (Ghazal - Dobrah) alla tre med Ingela Brinkefeldt som uppfödare!

Jättekul!
/Anne

Tarantella är 98,608395 % Crabbet och resten Old English.
Det skulle vara kul om hon betäcktes med en Crabbethingst eftersom det finns så få araber i Sverige med ren Engelsk stam.
Ingela

Til næste år vil GKV Meadley så småt begynde i avlen.
Jeg synes han tegner godt og har et vidunderligt temperament.

024.jpg

015.jpg

VH Gunni.

Han är jättefin Gunni! Det skall bli spännande att se vad han kan göra för Crabbetaveln i framtiden.
Ingela

kl

Nu måste det väl bli lite fart på den här tråden!

Är det ingen som fått några crabbet-föl ännu?? :love:
Eller skickat sto på betäckning?
Berätta!

:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka