Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast hela poängen är att det INTE handlar om ditt val och dina risker.

Det handlar om nivån på den allmänna smittspridningen i ett samhällsperspektiv. Belastning på vårdinstititioner, att samhällsfunktioner inte ska störas av för omfattande koncentrationer av sjukfrånvaro och liknande.

Men är det verkligen klarlagt att lite ungdomsfestande sprider smitta som drabbar samhället hårt ? jag tänker att smittan sprids säkert lika bra på Ullared eller på skidsemestern i Åre.
Ja menar , ingen av er har väl varit med på alla de där festerna som ni på håll bevittnat- och då vet man väl antar jag inte hur det går till eller hur de känner varandra till vardags.

Många här verkar förfasa sig väldigt över hur andra missköter sig, men på något vis måste man väl ha varit på plats och sett det? mao lite samma stuk på de de intervjuade i somras på badplatserna som ansåg folk var galna som trängdes så och så var de själva på plats.

Och vad gäller samhällsfunktioner så störs de såklart även av restriktionerna.

Men är det verkligen klarlagt att lite ungdomsfestande sprider smitta som drabbar samhället hårt ? jag tänker att smittan sprids säkert lika bra på Ullared eller på skidsemestern i Åre.
Ja menar , ingen av er har väl varit med på alla de där festerna som ni på håll bevittnat- och då vet man väl antar jag inte hur det går till eller hur de känner varandra till vardags.

Många här verkar förfasa sig väldigt över hur andra missköter sig, men på något vis måste man väl ha varit på plats och sett det? mao lite samma stuk på de de intervjuade i somras på badplatserna som ansåg folk var galna som trängdes så och så var de själva på plats.

De har ju konstaterat att en del korridorsfester i Uppsala är skyldiga till att smittspridning skett? Man behöver inte ha varit på plats, det står i varenda dagstidning 🤷

Just ungdomar har ju varit en särskild grupp. Jag kan förstå att de är frustrerade och i stort behov av socialt umgänge. Att de oftast inte får särskilt allvarliga symtom har, tror jag, gjort att föräldrar har ignorerat rekommendationerna eftersom de inte sett covid som en direkt fara för sina barn.

Men är det så stor fara då? det är ju få yngre friska som dött.

har du följt nyhetsrapporteringen det senaste året?
Här är en skärmdump från svt uppsala, där jag har markerat det viktiga
1616006591826.webp

Vad gäller Gekås eller fjällsemester, så är den stora skillnaden att det oftast handlar om snabba kontakter. Smittrisken ökar om man är nära en smittande person under en längre stund. Och risken är mindre utomhus.
På en fest är det oftast flera personer i samma lokal, ofta nära varandra och ofta berusade, vilket inte direkt ökar benägenheten att hålla smittsäkert avstånd.

Och jag menar att jag tror att väldigt få personer med rätta kan anse sig vara säkra på att kunna leva sitt liv fortsatt utan att få covid, med tanke på hur spritt detta virus nu är och att majoriteten fortfarande är mottagliga för smitta.

Jag vet flera som levt så sedan starten så det går såklart. Om man ingen träffar? och aldrig går in i en affär? är hemma på fulltid utan socialt umgänge? Smittar det ändå så måste väl restriktionerna vara ganska verkningslösa?

Snabb-googling räcker för att hitta info kring detta:
"Det är en kombination av festande och att många studenter suttit tillsammans under grupparbeten som gjort att den nya mutationen snabbt kunnat sprida sig på Uppsala universitet, uppger Ekot.

– Det har också varit en smittspridning i studentkorridorer, säger Mats Martinell, medicinskt ledningsansvarig vid provtagningsenheten Nära vård och hälsa, till Ekot.

Enligt SVT har minst ett 20-tal studenter smittats. Flera av de smittade bor i studentbostädernas i Flogsta i västra Uppsala. För att få stopp på spridningen uppmanas studenter nu att isolera sig om de känner symptom."
https://www.svd.se/utbrott-av-sydafrikanska-mutationen-i-uppsala

Med tanke på hur smittspridningen ser ut i regionen, är det väl inte konstigt att man retar sig på att andra skiter i att de kan sprida smitta och/eller bli sjuka. Sjukvårdspersonal har slitit hårt under lång tid, andra vågen hann ju typ precis ta slut i regionen innan tredje vågen satte fart p.g.a. folk skiter i rekommendationer och sätter "jaget" före "laget".
Hört på P1 idag...
Om smitta sprids så är risken för nya mutationer väldigt mycket större.

Låter högst logiskt. Hade inte tänkt på det sättet tidigare bara.

/tanten - mycket försiktig.

Men är det så stor fara då? det är ju få yngre friska som dött.
Men de sprider ju smittan vidare...

Och när de gör nån kass självtest och sedan inte blir bättre på ett par dagar så går de till vc för att de är sjuka och misstänker covid eller annan sjukdom. De belastar vården! Tider som andra hade haft nytta av istället, de hade ju kunna hålla sig ifrån festandet och sluta sitta i knät på varandra, sluta kramas och gosa med polarna och bete sig som om allt är som vanligt. Så gör ungdomar här.

Hört på P1 idag...
Om smitta sprids så är risken för nya mutationer väldigt mycket större.

Låter högst logiskt. Hade inte tänkt på det sättet tidigare bara.

/tanten - mycket försiktig.

Och tydligen är det större risk för mutationer ju mer smitta per mindre yta det blir, vilket är en av anledningarna till att det kommer bita oss i röven att vi struntar i länderna som inte har råd eller möjlighet att vaccinera, där sjukvården/informationen/möjligheterna att isolera sig är sämst kommer också nya mutationer skapas snabbast. När dåligt vaccinerade länder skapar en mutation som verkligen tar sig förbi vaccinet så är det lite strunt samma hur snabba vi tyckte vi va

Jag har fatt tva sprutor och ar enligt lakarvetenskapen tamligen saker nu. Jag fortsatter dock att vara forsiktig, jag gar inte in i affarer annat an nar jag verkligen behover, nagon gang i veckan. Jag anvander ansiktsmask och haller avstand samt ar noga med handtvatt. Trots att JAG inte ar i riskzonen langre. Det gor jag for mina medmanniskor ... sjalvklart vill jag inte vara ansvarig for att sprida smittan sa nagon dor.

För mig som jobbar på förskola blev jag ju inte jätteglad när jag läste en artikel som publicerades på DN idag. Där stod det bland annat att:

"Barn och unga som smittats av covid-19 fortsätter att öka och nästan var femte smittad är nu 19 år eller yngre.
Det hänger ihop med att den brittiska och mer smittsamma virusvarianten dominerar i många regioner."

Det känns lite olustigt faktiskt.

För mig som jobbar på förskola blev jag ju inte jätteglad när jag läste en artikel som publicerades på DN idag. Där stod det bland annat att:

"Barn och unga som smittats av covid-19 fortsätter att öka och nästan var femte smittad är nu 19 år eller yngre.
Det hänger ihop med att den brittiska och mer smittsamma virusvarianten dominerar i många regioner."

Det känns lite olustigt faktiskt.
Det är ju ett stort spann från förskoleålder och 19 år. Tror inte att 1-6 åringar står för någon större del där?

Om alla pluggar på distans (vilket de allra flesta gör nu) och är hemma alltid blir det ju rätt svårt. Man ska ju inte träffa andra än de man bor med (och jobbar med om man inte kan jobba hemifrån).
Man har ju eget rum i korridorerna. Och det går att schemalägga vistelse i gemensamma utrymmen, precis på samma sätt som folk schemalägger vilka som jobbar på kontoret vissa dagar för att minska mängden folk samtidigt.

Din korridor var nog väldigt olik de två jag bodde på! TV-rummet användes varje dag i det vardagliga livet precis som TV-rummet i vilket hem som helst. Ingen hade (vad jag vet) nån kokplatta på rummet och köket var fullt av liv på både luncher och kvällar. Det var säkert de som åt på rummet men folk åt ofta i köket tillsammans eller framför TV:n i TV-rummet.
Hur folk gör i vanliga fall är ju en sak. Det betyder inte att det är omöjligt att göra annorlunda.

Det är ju ett stort spann från förskoleålder och 19 år. Tror inte att 1-6 åringar står för någon större del där?
Kanske inte, men artikeln diskuterar både förskolor och skolor. Det var ju inte länge sedan som små barn knappt ansågs kunna bli smittade alls, så vem vet hur läget är om en månad, tre månader, sex månader? I samma artikel ges siffror för region Halland:

"Nästan 600 barn i åldrarna 0–9 har konstaterats vara smittade i regionen. I åldrarna 10–19 är de så många som 3.672 smittade av totalt 26.000 i samtliga åldrar."

Jag visste inte ens att man hade börjat testa barn under sex år, så siffran är kanske rent utav i underkant?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka