Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dock läste eller hörde jag relativt nyligen att biverkningen narkolepsi kunde komma både vid vaccinationen och vid själva infektionen (och det låter ju naturligt). Så om vi fått en stor smittspridning så hade många fler troligtvis fått biverkningen, men av sjukdomen istället för av vaccinet.

Har tyvärr ingen källa, men kanske någon annan kan bekräfta det.
Stämmer.
(Förmodligen lättgooglat, jag orkar dock inte leta källa från mobilen...)

Jag tog aldrig vaccin mot svinfluensa. Den kändes aldrig som ett särskilt stort hot för mig. Däremot corona, som ju kan ge "biverkningar" som man får dras med i flera månader, är det ingen tvekan för min del att jag vill försöka skydda mig ifrån.
Förståt det. Jag har inte läst sä mkt om de biverkningar som rapporteras in men det är säkert ingen rolig läsning.
Enligt senaste mätning är det hela 77% som tänker vaccinera sig. Bland de som tvekar finns framför allt Sverigedemokrater. Många där skulle må bra av att se sig om efter bättre information.

https://sverigesradio.se/artikel/fredrik-furtenbach-vaccinationsviljan-mindre-bland-sd-valjare
Här har du en Sverigedemokrat som vaccinerat sig iaf

Ja det är sant. Det borde vara mer fakta.
Är ju dåligt att jämnföra med tidigare vaccin men det var bara ett exempel jag tog upp. Vet inte alls hur de som inte vill ha vaccinet tänker kring allt.
Men jag har förstått att det inte är självklart för flera att ta vaccinet.

Det är just det exemplet som ligger i minnet hos många av de jag har hört inte vill vaccinera sig. Så problemet är inte att du tog upp det som ett exempel, för det är just ett vanligt argumentet i dessa kretsar, utan problemet var att du presenterade exemplet som att det var sant och att det var ett hemskt resultat utan att problematisera det mer än så. På så sätt bidrar du till föreställningen om att förra pandemivaccineringen var dålig, även om det inte var det du avsåg att göra.

Man måste självklart få (och bör!) prata om konsekvenserna från tidigare liknande situationer, men man måste då också sätta in det i sin rätta kontext och vara varsam med hur man gör det så att man inte spär på felaktiga föreställningar som vi vet florerar i samhället.

Men vad är det jag läser. Vaccin har transporterats i felaktig temperatur. Vaccinet verkar vara då vara verkningslöst. Vilket fiasko. Och då kan man inte vaccinera. Vem ska betala detta då

Men vad är det jag läser. Vaccin har transporterats i felaktig temperatur. Vaccinet verkar vara då vara verkningslöst. Vilket fiasko. Och då kan man inte vaccinera. Vem ska betala detta då

Om du inte kan presentera vilken vaccintyp det handlar om, hur stor andel det rör sig om samt en källa som säger att vaccinet blivit verkningslöst tolkar jag ditt inlägg som avsett att vilseleda läsarna och jag hoppas att ingen tar dig på allvar innan något mer trovärdigt presenterats. Din trovärdighet i tråden är sedan tidigare lika med noll och i mitt eget tycke är det snudd på att du borde åtalas för ditt uppsåt att skapa misstro och kaos i samhället.

Det enda jag själv läst om ämnet är att det gäller ett par tusen av Modernas vaccin (dvs en väldigt liten andel av alla doser vaccin som använts), att det har förvarats kallare än vad som behövs och att det än så länge inte finns något som tyder på att effekten skadats men att man ska utreda det.

Visa bifogad fil 63609

Ska åka kollektivtrafik i rusningstid denna vecka - och har mitt nyinköpta ansiktsskydd här.

Jag har jobbat hemifrån ca fyra dagar i veckan sedan mars, och den enda dagen på arbetsplatsen sett till att inte åka just kring 7-8 eller kring 16-17. Ni som åker: hur sköts det med maskerna? Fungerar det?
Innan jag läser vidare; jag åker bara fyra hållplatser med bussen och en hållplats med tåget - men mitt svar är nä.
Jag tycker att jag ser lika många masker som innan, dvs de som vill ha masker bär dem men andra inte.

Inte så förvånande egentligen.

Fattar inte heller. Den främsta anledningen till att jag verkligen längtar efter vaccin för egen del är för att slippa använda munskydd på jobbet.
Slipper man dock verkligen det? Jag har läst en del prat fram och tillbaka, om att detta inte kommer att gå över etc etc.. Och att man som vaccinerad kan fortfarande bli sjuk men risken för att bli allvarligt sjuk är mindre? Det innebär väl att man fortfarande kan smitta andra, dvs bör ha munskydd ändå? 🤔

P.S @Folri Jag menar det jag skrev, att jag vill se att du presenterar belägg för det du påstod.

Om du inte kan visa varifrån du har fått det har du medvetet hittat på för att försöka vilseleda och skapa kaos, och det borde du faktiskt stängas av för och jag kommer att rapportera det till moderator. Men jag vill naturligtvis innan dess ge dig möjligheten att presentera var du har fått det ifrån, om det är så att du inte har knåpat ihop det själv.

(Jag är vanligtvis inte en förespråkare för banning, och friar hellre än fäller, men här tycker jag att en gräns passeras)

Om du inte kan presentera vilken vaccintyp det handlar om, hur stor andel det rör sig om samt en källa som säger att vaccinet blivit verkningslöst tolkar jag ditt inlägg som avsett att vilseleda läsarna och jag hoppas att ingen tar dig på allvar innan något mer trovärdigt presenterats. Din trovärdighet i tråden är sedan tidigare lika med noll och i mitt eget tycke är det snudd på att du borde åtalas för ditt uppsåt att skapa misstro och kaos i samhället.

Det enda jag själv läst om ämnet är att det gäller ett par tusen av Modernas vaccin (dvs en väldigt liten andel av alla doser vaccin som använts), att det har förvarats kallare än vad som behövs och att det än så länge inte finns något som tyder på att effekten skadats men att man ska utreda det.
Snubblade över den här nyheten när jag läste en annan. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/modernas-covidvaccin-stoppas-i-dalarna-kylkedjan-brots

Slipper man dock verkligen det? Jag har läst en del prat fram och tillbaka, om att detta inte kommer att gå över etc etc.. Och att man som vaccinerad kan fortfarande bli sjuk men risken för att bli allvarligt sjuk är mindre? Det innebär väl att man fortfarande kan smitta andra, dvs bör ha munskydd ändå? 🤔
Jag vet inte vilka direktiv vi kommer få, det återstår väl att se. Krav på munskydd kom dock ganska nyligen i min verksamhet (där varken personal eller patienter får vara om de har minsta symptom) så jag tror att vi slipper så snart läget lugnar sig.

Dock läste eller hörde jag relativt nyligen att biverkningen narkolepsi kunde komma både vid vaccinationen och vid själva infektionen (och det låter ju naturligt). Så om vi fått en stor smittspridning så hade många fler troligtvis fått biverkningen, men av sjukdomen istället för av vaccinet.

Har tyvärr ingen källa, men kanske någon annan kan bekräfta det.
Pandemrix var ingen rolig historia och det var inte bara narkolepsi som var en biverkning utan det var även folk som dog av vaccinationen och de som fick svåra allergiska chocker (vilket ju även visat sig med nuvarande covid-vacciner) med mera.

At the end of November 2009, manufacturer GSK had already received more than 1100 reports of serious side effects of Pandemrix. Per million vaccinations, 76 serious side effects occurred in that first vaccination period. That was more than 11 times as many as for Arepanrix, a nearly identical, other GSK pandemic flu vaccine that is widely used elsewhere in the world.

In the months that followed, the number of serious side effects with Pandemrix remained much higher than with the other GSK vaccine.

The information comes from GSK internal documents released in a US lawsuit against the pharmaceutical company and Irish health authorities. According to the BMJ (British Medical Journal), they would have been aware of the safety problems of Pandemrix but nevertheless continued the vaccination campaign.

Finns ett fantastiskt informerande avsnitt på P3 dokumentär kring Svininfluensan och Pandemrix i Sverige.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1580286

100 personer av 100 är många.
100 personer av 200 är många.
100 personer av 1 miljon är inte många.
Så frågan är väl hur många som fick det och hur många som vaccinerades?
Ja det är helt sant.
Det är nog inte bra att jämnföra vaccinen heller på detta vis. Hoppas bara detta vaccin vi erbjudits el. Kommer att erbjudas denna gång är pålitligt och att så många som möjligt kommer välja att ta det.
Jag har flera i min bekantskapskrets som vägrar att ens tänka tanken att ta. Just p.g.a risker osv.

HUR kan man se på någons yttre att de är lågutbildade? :confused: :confused: :confused: :confused:
De män som jag sett som oftare bär munskydd är välklädda med välpassade kläder som är hela och rena. De är välvårdade. De jag sett som oftast inte bär munskydd har jobbat på tex Samhall, andra arbeten med arbetskläder, går i mjukiskläder som är ovårdade, långt ovårdat och otvättat hår osv.

Ja det är helt sant.
Det är nog inte bra att jämnföra vaccinen heller på detta vis. Hoppas bara detta vaccin vi erbjudits el. Kommer att erbjudas denna gång är pålitligt och att så många som möjligt kommer välja att ta det.
Jag har flera i min bekantskapskrets som vägrar att ens tänka tanken att ta. Just p.g.a risker osv.
Intressant med riskerna också då biverkningarna inte verkar vara så många elelr så allvarliga ändå. Om jag har förstått rätt har det väl varit mest allergiska reaktioner, vilekt ibland händer för andra vaccin också och inte är helt ovanligt för vissa som är allergiska, så de flesta friska personer borde inte vara så rädda som de är för detta vaccinet.

Jag hörde på någon nyhetssändning för nån dag sedan där vaccinexpert Matti Sällberg eller vad han nu heter svarade på frågor och påpekade att vi här är ju inte först med att vaccinera, det har ju vaccinerats många miljoner människor redan, nog skulle biverkningar ha nåt ut om det fanns hemskheter med vaccinet.

Och hur många som får andra konsekvenser om man inte vaccineras som jämförelse.
Långtidscovid verkar ju inte vara så kul till exempel...
Nej det är inte kul
Intressant med riskerna också då biverkningarna inte verkar vara så många elelr så allvarliga ändå. Om jag har förstått rätt har det väl varit mest allergiska reaktioner, vilekt ibland händer för andra vaccin också och inte är helt ovanligt för vissa som är allergiska, så de flesta friska personer borde inte vara så rädda som de är för detta vaccinet.

Jag hörde på någon nyhetssändning för nån dag sedan där vaccinexpert Matti Sällberg eller vad han nu heter svarade på frågor och påpekade att vi här är ju inte först med att vaccinera, det har ju vaccinerats många miljoner människor redan, nog skulle biverkningar ha nåt ut om det fanns hemskheter med vaccinet.
Nej det känns som det varit relativt lungt med biverkningar. Det är ju alltid risker såklart men... jag fick vaccin igår och det är bara lite värk i armen, vilket man lätt får. Känns bra att tagit det.

Vet inte vad man ska tycka om det här med hur M vill trycka på att alla inom vården bör ta. Är väldigt kluven där....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka