Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det människor som är immuna mot covid-19? Alltså inte dom som har testat positivt utan vi andra som hittills inte varit drabbade.

Tror inte att det finns den typen av genetisk immunitet som det gör mot t.ex. vissa av vinterkräksjuka-virusen (vad man kommit fram till hittills iaf), men det har väl funderats i banor om andra coronavirus (de som ger förkylning) kan ge viss immunitet. Har dock inte sett hänvisningar till forskningsrapporter kring detta, utan bara "vanliga" tidningsartiklar.

Älvsjömässan har ju onekligen lyckats med sin omställning från väldigt pandemiovänlig verksamhet till pandeminödvändig verksamhet! I våras var lokalerna fältsjukshus (som gudskelov aldrig behövde användas). Nu blir det gigantiskt paketutlämningsombud för Postnord med drive in-upphämtning :)

Undrar om de fortfarande bråkar om fakturan, Älvsjömässan ville väl ha 48 miljoner i hyra vilket Region Stockholm bestred.

https://www.expressen.se/nyheter/-braket-om-hyran-for-faltsjukhuset/

Avd USA: SC har just beslutat att religiösa församlingar är undantagna begränsningarna för antal personer som befinner sig på samma plats. Mtp hur stora församlingar det kan röra sig om (vi pratar inte direkt svenska kyrkan) som trängs på ett litet område så är risken stor att covid sprider sig.

I stort sett allt är kontextberoende, här på buke har folk citerat mig, och genom att välja ut och klippa ihop har de fått det att se ut att jag har rakt motsatt åsikt mot den jag ger uttryck för. '

Åsikter ja. Om någon exempelvis argumenterar för rätten att homosexuella ska få gifta men sig men samtidigt skriver att vi måste respektera religiösa motståndare och deras tro, kan detta möjligtvis förvrängas på sättet du beskriver. Om någon däremot exempelvis skriver att skattebetalarna i Sverige förlorar 4500 miljarder om året på bidragsbedrägeri så blir det svårare att beklaga sig över att någon inte förstått kontexten när de kritiserar detta. Åsikter är inte falsifierbara påståenden.

Det jag kritiserar är av den senare arten och jag har länkat precis till det jag kritiserar.

Åsikter ja. Om någon exempelvis argumenterar för rätten att homosexuella ska få gifta men sig men samtidigt skriver att vi måste respektera religiösa motståndare och deras tro, kan detta möjligtvis förvrängas på sättet du beskriver. Om någon däremot exempelvis skriver att skattebetalarna i Sverige förlorar 4500 miljarder om året på bidragsbedrägeri så blir det svårare att beklaga sig över att någon inte förstått kontexten när de kritiserar detta. Åsikter är inte falsifierbara påståenden.

Det jag kritiserar är av den senare arten och jag har länkat precis till det jag kritiserar.
Här vill du inte visa din källa, så det går att kontrollera kontexten och vad som sagts. Jag vet inte exakt vad du syftar på och kan alltså inte ta ställning till det du påstår. Vad är så farligt att länka till din källa så att du heller drar in en massa dravel om i sammanhanget ovidkommande saker?

Jag vet inte om det förmedlas så mkt i svensk media, men Tyskland/Frankrike/Italien planerar att ha stängda skidområden över jul/nyår. Österrike planerar att öppna och får mkt kritik.
Kommer svenska skidorter ha öppet?

Jag vet inte om det förmedlas så mkt i svensk media, men Tyskland/Frankrike/Italien planerar att ha stängda skidområden över jul/nyår. Österrike planerar att öppna och får mkt kritik.
Tror inte att det är bestämt ännu. Många har köpt resor till svenska fjällen, och många skidorter har vidtagit många åtgärder för att förhindra smitta - bland annat kommer all after ski att vara inställd hela säsongen - men Folkhälsomyndigheten och regeringen har ännu inte gått ut med vilka restriktioner och rekommendationer som skall gälla över jul och nyår. Nuvarande regler gäller till 13/12.

Det enda jag hört är på nyheterna där de sa att Tyskland vill att hela EU ska stänga skidorterna över jul och nyår men att Sverige och Österrike var emot

Här vill du inte visa din källa, så det går att kontrollera kontexten och vad som sagts. Jag vet inte exakt vad du syftar på och kan alltså inte ta ställning till det du påstår. Vad är så farligt att länka till din källa så att du heller drar in en massa dravel om i sammanhanget ovidkommande saker?

Var? Ni missade nog att länka.

Från Aftonbladet nu på morgonen:

"OECD pekade nyligen, i en uppmärksammad rapport, ut Sverige som sämst i flera kategorier när det gäller hanteringen av covid-19.

Nu tvingas organisationen backa efter att ha blandat ihop antalet tester per 100 000 invånare.

”Det är ett räknefel för Tyskland, Nederländerna, Spanien och Sverige. Vi kommer att uppdatera rapporten inom de närmsta dagarna”, skriver Guillaume Dedet på OECD till SVT.

I rapporten pekades Sverige ut som sämst på att skriva ut patienter från intensivvård, sämst på att hålla nere det så kallade R-talet och sämst på att minska smittspridningen.

– Det är skrämmande och häpnadsväckande att de släppt igenom dessa faktafel. Det visar på bristande insikt i covidepidemin, säger Anders Björkman, professor i infektionssjukdomar vid Karolinska institutet, till SVT.

Det är ännu oklart om misstaget påverkar övriga slutsatser i rapporten.

I en annan färsk granskning, från nyhetsbyrån Bloomberg, hamnade Sverige på plats 16 av 53 när det gäller helhetsförmågan att möta pandemin."

Ja, det är skrämmande..... O_o Och bevisar bara - än en gång - hur svårt det är att dra vettiga slutsatser under pågående pandemi....

Var? Ni missade nog att länka.
Missade att länka? Vad menar du att jag ska länka till? De du vägrat att länka till som jag efterfrågar eller? Jag har endast efterfrågat källa till ditt påstående. Och eftersom du inte vill länka så verkar det sannolikt att du har dåligt på fötterna.

Tror inte att det är bestämt ännu. Många har köpt resor till svenska fjällen, och många skidorter har vidtagit många åtgärder för att förhindra smitta - bland annat kommer all after ski att vara inställd hela säsongen - men Folkhälsomyndigheten och regeringen har ännu inte gått ut med vilka restriktioner och rekommendationer som skall gälla över jul och nyår. Nuvarande regler gäller till 13/12.

Samma här, ingen afterski, inga buffer, säkerhetskincept på hotell och resturanger osv. Men utan turister från Tyskland är det frågan om det ens är mkt ide att öppna. Fast gör dom ändå det är det bra för oss så vi kan åka skidor på jullovet utan att trängas.

Det känns som att Tyskland vill "straffa" Österrike för det som det pratades mkt om från chefen i Bayern var att "titta vad som hände i Ischl, därifrån kom smittan till hela Europa". Iof delvis sant, men en ev skidsemester iår kommer vara långt ifrån en vanlig skidsemester.

Fast eg är jag lite delad till en öppning. Jag vet hur viktig skidsturismen är här mitt i alperna(jag bor straxt utanför Innsbruck) , men öppna skidanläggningar/hotell innebär också stora risker för smitta, tros säkerhetskoncept. Det ger också en signal till att det är ok att resa och leva normalt igen vilket vi borde ha lärt oss efter första lockdownen att det är farligt att sända ut såna signaler. Det är lite svårt att föreställa sig ett öppnande om ngr veckor när vi just nu är i lockdown och även om kurvan är på väg ner så är siffrorna fortfarande höga.

Från Aftonbladet nu på morgonen:

"OECD pekade nyligen, i en uppmärksammad rapport, ut Sverige som sämst i flera kategorier när det gäller hanteringen av covid-19.

Nu tvingas organisationen backa efter att ha blandat ihop antalet tester per 100 000 invånare.

”Det är ett räknefel för Tyskland, Nederländerna, Spanien och Sverige. Vi kommer att uppdatera rapporten inom de närmsta dagarna”, skriver Guillaume Dedet på OECD till SVT.

I rapporten pekades Sverige ut som sämst på att skriva ut patienter från intensivvård, sämst på att hålla nere det så kallade R-talet och sämst på att minska smittspridningen.

– Det är skrämmande och häpnadsväckande att de släppt igenom dessa faktafel. Det visar på bristande insikt i covidepidemin, säger Anders Björkman, professor i infektionssjukdomar vid Karolinska institutet, till SVT.

Det är ännu oklart om misstaget påverkar övriga slutsatser i rapporten.
Efter att OECD nu har rättat uppgifterna blev resultatet ÄNNU sämre för Sverige, då ang testkapacitet. Sämst 4: från slutet. Övriga resultat som var sämsta av alla länder var riktiga och kvarstår alltså.

Efter att OECD nu har rättat uppgifterna blev resultatet ÄNNU sämre för Sverige, då ang testkapacitet. Sämst 4: från slutet. Övriga resultat som var sämsta av alla länder var riktiga och kvarstår alltså.
Och i "min" region går det bra just nu :) ! Det är lite upp och lite ner, skulle jag vilja sammanfatta läget....

"Lägesrapport i Region Kronoberg:

Antal smittade har minskat under förra veckan. Då konstaterades drygt 550 fall av covid-19 i länet jämfört med cirka 750 veckan innan.

– Att antalet fall minskar beror sannolikt på att vi bättre följer de nationella och lokala råden, det vill säga stannar hemma när man är sjuk, tvättar händerna ofta och håller avstånd. Analys av mobildata visar dessutom att vi rör på oss mindre i Kronoberg, säger Christian Blomkvist, smittskyddsläkaren i regionen.

Antalet inneliggande patienter pendlar dag för dag, men ligger runt 35-40 patienter.

Sjukhusvården har under veckan sänkt sitt beredskapsläge och gått ner från förstärkningsläge till stabsläge, eftersom belastningen på övriga vårdplatser varit lägre den senaste veckan."

"Forskare har identifierat en ny slags virusstam som startade i norra Spanien. Troligen muterade viruset (som dock inte förändrats så mycket att vaccin inte kommer att bita på det) hos fruktplockare. Dessa tvingas ofta bo oerhört trångt och har dålig tillgång till basala hygienfaciliteter.

När sedan Spanien öppnade upp sina gränser för turism fick viruset snabbt spridning i flera andra europeiska länder.

Upp till 70 procent av alla fall i Schweiz, Irland och Storbritannien tillhör den nya virusstammen, enligt studien, gjord av forskare från universiteten i Basel och Valencia, som ännu inte har granskats."

:angel::angel::angel:

Känns det bra nu då? När du fått ytterligare ett tillfälle att upplysa oss om hur värdelöst Sverige är?
Det känns lika bra nu som då. Ang hur värdelöst Sverige är så finns det inte ens vaccin så det räcker till alla för den vanliga influensan denna säsong. Först går man ut och rekommenderar alla att det i år är extra viktigt att ta den vanliga influensa vaccinationen och sen finns det inte till alla. Vilken fantastisk bra koordination och samkörning

Det känns lika bra nu som då. Ang hur värdelöst Sverige är så finns det inte ens vaccin så det räcker till alla för den vanliga influensan denna säsong. Först går man ut och rekommenderar alla att det i år är extra viktigt att ta den vanliga influensa vaccinationen och sen finns det inte till alla. Vilken fantastisk bra koordination och samkörning

Tror du det är Sverige som är lika dåligt som Spanien eller Spanien som är lika dåligt som Sverige?

"However, supply problems have caused it to be delayed in some areas. There are reports that many pharmacies across Spain have already run out of vaccines too"

Självklart är det svenska folkhälsomyndigheten som ligger bakom att tillgången är knaper på den internationella marknaden. :idea:

Har inte tidigare år funnits vaccin till alla. Har inte hört ett ord om att alla rekommenderas att vaccinera sig i år mot influensan utan bara att det är viktigt att personer i riskgrupperna gör det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka