NilaD
Trådstartare
Har under en tid vart på jakt efter en ny häst. Noterar i samband med detta att dressyrhästar har haft en dramatisk prisutveckling de sista åren och kanske i synnerhet sista halvåret? Sålde och köpte själv häst för ett par år sedan och tycker mig se nästan en fördubbling av priser på dessa 2 år. Många trodde ju att priserna skulle dala i förbindelse med coronautbrottet men det ser ut att ha blivit precis tvärt om?? Tycker att detta är lite märkligt med tanke på att många är, eller är på väg ut, i arbetslöshet eller permitteringar. Säkerligen många som har mer tid för att skaffa sig häst nu men jag ser faktiskt inte hur folk får det att gå ihop ekonomiskt? Idag är det knappt möjligt att hitta en riden unghäst under 200-300 tusen och då är det inga superhästar direkt, men med jämna "trevliga" gångarter. Skall man ha ngt bättre så är det snarare från 350-400 000 och uppåt... Jag har själv en bra inkomst men känner att jag tvekar att lägga flera hundra tusen på ett fritidsintresse, förstår faktiskt inte hur vanligt folk får ihop det? Tror ni att dessa priser kommer att hålla i sig eller kommer dem att gå tillbaka?