Cornetto och Orlando?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SanchoPancho
  • Startdatum Startdatum
S

SanchoPancho

Vad vet ni om dessa hingstar? Har ni sett avkommor, hur ser de ut? Hur är benställningen på fölen?

Mitt sto, som inte är mitt längre men ändå, skall betäckas och Cornetto (Caletto I-Ramiro Z) är det främsta alternativet. Funderar på Orlando (Heartbreaker-Darco) också. Stoets stam är Stanford-Elfenspuk-Prince Fair xx. Hon dock inte av "Stanford-modell", ädel och långbent. Hennes brister är den långa ryggen och överbyggnaden vilket gör att hon har svårt att trampa under sig. Hon är inåttåad fram. Frampartiet med stor bog behöver lättas upp och ner uppförsbacke behövs.

Varför skall vi avla på henne? Hon har underbart temperament, kanske lite tittig men lugnet själv. Hon har gått svår hoppning med placeringar, kapacitet och teknik saknas inte. Nu är det dax att bli mamms! :)
Tanken är att det skall bli en hopphäst med bra gång, ja allround.
Eftersom damen är till åren och inte haft föl än så är det viktigt med bra sperma. Har ni några mer förslag?

Jag är inte särskilt kunnig inom avel men den nya ägaren och kompis är mycket kompetenta så det känns skönt. Vill endå ha lite tips.
:bow:

Sv: Cornetto och Orlando?

Jag ska också betäcka mitt sto med Cornetto. Jag har hört att han ger högresta avkommor med bra galopp och hoppteknik. Han har inte så jättemånga avkommor men dom han har har fått höga poäng!! Jag har också hört att han är en vaken häst till temperamentet men inte dum. Så jag åker till Eklunda redan i morgon som sagt, mitt sto är efter Lasandos så jag tror det blir bra!

Mvh maria

Med tanke på benställningen hade jag nog valt Orlando före Cornetto...

Har Cornetto lämnat många snea föl?

Vet ej...har bara hört att det förekommit en del frågetecken runt benställningen...

Härstamningsmässigt och utseendemässigt är det ju för övrigt en mkt trevlig individ.

....så är det viktigt med bra sperma.
Ska du betäcka med Cornetto ska du nog åka till Eklunda, för han har inte bra sperma.

Enligt det danska indexet ligger han iaf nånstans kring 130 på sina ben vill jag minnas.

Ja det var det som var tanken då. Vilken hade ni valt av de tidigare nämnda? Vill ni berätta om avkommor!
130? Vad innebär det?

Det innebär att han lämnar bättre än snittet, som väl ligger på drygt 100 skulle jag tro. Han har ju rätt krokiga ben själv men verkar alltså inte nedärva det.

EoG skrev:
....så är det viktigt med bra sperma.
Ska du betäcka med Cornetto ska du nog åka till Eklunda, för han har inte bra sperma.

Själv har jag hört att Cornetto har väldigt bra sperma!:S

Orlando lämnar väl ganska kraftiga muskulösa hästar om jag förstått saken rätt. Kan säkert passa ett ädelt sto (han är ju en toppenhingst, inte tal om annat), men det kan ju vara viss risk att Stanford slår igenom och det blir lite väl rejält.

Liknande trådar

S
Avel Mitt sto börjar nu bli lite till åren, snart 15 bast närmare bestämt. Hon har en lång tävlingskarriär bakom sig. Nu funderar vi vad vi...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka