Cornet Obolensky,Cassini II,Clinton, Dobels Cento, Diarado och Hickstead

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sighttosee
  • Startdatum Startdatum
S

Sighttosee

Vad vet ni om avkommorna? seminkvalitet?Undrar även om Contendro I på fryst, någon som provat? Hur är avkommorna Cassini II kontra Dobels Cento?När det gäller Clinton är det han efter Corrado-Masetto jag undrar över.

Sv: Cornet Obolensky,Cassini II,Clinton, Dobels Cento, Diarado och Hickstead

Cornets äldsta avkommor är ju bara 7 år nu,men man kan ju helt klart räkna med att många kommer att hålla världsklass.Det fantastiska resultatet från Bundes talar sitt tydliga språk:love:I mina ögon har han bara ett fel och det är att sperman är helt usel.Har pratat med en person som nyligen varit i Holland och där finns inga Cornetföl överhuvudtaget.I Tyskland hörde jag om en uppfödare som seminerat 30!!!!ston och fått ett dräktigt.
Cassini II har alltid varit en favorit:love:Han lämnar lättare avkommor än ettan dock med lika mycket scoop och bra ridbarhet.Han har hittills funkat super på fryst.
Cento har inte övertygat tycker jag.Finns dock en del mycket fina avkommor bla ett sto som Ludger har.Det kan eventuellt bero på att det inte finns så många avkommor då hans sperma under de senaste 10 åren varit kass.
Clinton är naturligvis en superhingst också.Vet dock inget om hans spermakvalitet men har inte hört att den skulle vara dålig.

Just ja glömde Contendro I.Tycker han är lite svåravlad då en del avkommor blir för burkiga.Men har man ett sto som man vet lämnar ädla högbenta föl är det ett bra val,då dom flesta hoppar jättebra.Han har funkat bra på fryst men det går att få färsk eftersom han bara går i avel.Tycker personligen att han är lite väl dyr om man jämför med andra Holsteinerhingstar.

Jag har reagerat på att många av de utländska "topphingstarna" har dålig sperma. :confused:
Någon som håller med eller har jag bara "träffat" på just dom "dåliga"?
Någon som har en fundering på vad det kan bero på?:crazy:

Bara för att de fryser dåligt så behöver det inte innebära att de har dålig kvalitet när det är färskt, och tvärt om. Tex Cornet Obolensky har ju jättestora fölkullar från sina första år, så då måste han ju varit väldigt fertil. Sen måste man tänka på att det är just elithästar, det kan vara intressant att ta reda på när det är fryst, hur gammalt osv. Vissa av elithingstarna tappas på fryst nån gång under vintermånad och har de då ett par månader tidigare varit i högkondition, rest mycket, utsatts för mkt stress så kan kvaliten tex bli sämre för det.

Sen handlar det om att hitta rätt veterinär som seminerar. Det gäller att ta reda på hur det ska tinas upp (inte alltid samma osv.) Vill man veta hur just den frysta kvalitén är så är det ett tips att kolla på amerikanska avelsforum, där använder de ju nästan bara fryst och har bra koll på topphingstarna.

vill gärna också veta mer om clinton... någon som har testat???

Liknande trådar

Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
30 588
Senast: Vingra
·
G
Avel Undrar hur ni resonerar när det finns flera fina hingstar i samma hingst linje verksamma samtidigt. Avel skall ju blir bättre för varje...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka