Cornecrusine

Sv: Cornecrusine

Till alla gällande dålig hovkvalitet: Biotin hjälper bara om hästen har brist på det vilket ganska få hästar med balanserad foderstat har. Däremot kan jag tipsa om Kiselgur (silica, används även till männsikor för att förbättra naglar och hårkvalitet) det är dessutom mycket överkomligt i pris. Foderjäst är också mycket bra då du tillför B-vitamin.

Gällande sprickor så är det viktigt att vara snabb att skruva ihop dem innan de går för långt. Inga problem att ha grejorna hemma (korta små skruv och spikband) går bra att göra själv, bara man inte skruvar nära kronranden.

Sen när det gäller fett vs inte fett på hovar så är det väl lätt att gå till sig själv i dessa torra vintertider, inte får du fuktigare hy eller naglar av att du ligger i badet?! Tvärtom! Fukten måste komma inifrån och sen kan man få den att stanna mha smörja in t ex hoven.

MVH Lilo Wonder (som haft framhovarna kluvna som en ko från kronranden och ner i vissa perioder men nu har hela hovar)

Min häst hade katastrof hovar... jag gjorde flera saker på samma gång så det är svårt att säga vad som egentligen hjälpte.

*Jag ändrade foderstat
*Red mer
*Började använda Cornecrusine
*Började Ge Enzion
*Bytte hovslgare

6 mån efter har min häst bra hovar :)

Jag har provat precis de produkter du nämner men inte fått ngn som helst effekt av dem - kan ju var individuellt, beroende på vad orsaken är kanske. Jag förkastar inget utan att ha provat - återger bara erfarenheter som jag haft under ett antal år.

De gånger jag haft hovproblem på hästarna så har det uteslutande varit på fullbloden så jag gissar att det i hög grad är genetiskt betingat det här med hovkvalitét?

Torra hovar kan ju vilken ras som helst få, det handlar ju om miljö och förutsättningar. En torr sommar påverkar hornet hos de flesta hästar, hur mycket beror ju på vad för underlag har i hagen. Är marken torr utan fukt någonstans, så blir hornet torrt pga det inte kan suga någon fukt nån stans.
Att blöta hovarna är ju en sak, men man måste ju samtidigt få fukten att stanna kvar. Annars blir det ju som att hälla vatten på en gås.

Min häst hade rätt så dåliga hovar i sensomras(fanns inget att sko på för hovslagaren o hon fick gå barfota ett par veckor o red med boa boots) Började då med öb´s biotin och cornuscrene o nu senaste 2 månaderna foderjäst. Hon har haft lite små söm sprickor eller vad det nu kallas o lite trasiga hovvägar under ett par månader, men nu sen ca december har hon sett kanonfin ut. Var 5 veckor sedan hon skoddes sist.

Vet inte vad som gjorde att hon blivit så fin i hovarna, behöver ju varken vara biotinet eller cornuscrene. Kan ju också vara att hon byt stall o hagar o jag har haft tillgång till spolspilta o kunnat göra rent hovarna på ett bra sätt varje dag. Har bytt mineralfoder för drygt någon månad sen också från ett mineralfoder med kvot 6.4 till ett med 1.5 . Höet har 2.3.

Jag känner igen mig i din beskrivning.
Jag har en häst som har haft katastrof hovar men nu börjar det bli bättre. Vi har kämpat i snart 2 år och nu kan han skos och ridas normalt igen.
Jag ger honom Enzion och Kiselgur.
smörjer även med cornecresine och torsklevertran, varierar varannan dag.
och det har gett jättebra resultat!
Torsklevertran finns att köpa på 5L dunk på granngården (billigt)

Cornecrusine har jag inte använt på länge, har för mig att det var 96 timmars karens förr för start på det, nu finns det inte med på STC lista längre.

Tycker i alla fall att man lika gärna som att använda Cornucresine så kan man använda Alosin eller vitt vaselin. Fukta dock den hårlösa delen av kronranden med vatten först, sedan massera in vald produkt, jag tror att den lilla massagen också har lite betydelse för tillväxten av horn (använd fingrarna så att det blir lite tryck i massagen, svårare med borste). Resten av hovens utsida skulle jag också fukta med vatten och sedan smörja med olivolja. Är hoven lerig skulle jag se till att all lera är borta, leran är ju bra så länge den är fuktig, men när den sedan torkar så "stjäl" den även hovens fukt.

Provade en gång i tiden vattenbad regelbundet en längre tid på en fjording med sprickigt, skört horn, hjälpte ingenting, hade säkert hjälp om vi oljat hovarna efter vattenbadet.

Detta är mina erfarenheter!

Har hört av andra att de med Steel Joint haft mycket god effekt på hovarnas kvalité, sett skillnad efter 3-4 månader. Har dock ingen egen erfarenhet av Steel-Joint!

*kl*

Har en gammal burk liggandes, kanske skulle prova att massera på lite precis vid det gamla "randen" på hoven?

Ni som provat, har ni märkt någon effekt på riktigt gamla "hack" i hoven (alltså inte spricka, men att det blir en rand över hela hoven som av ett broddtramp vid kronranden eller dylikt)?
Man tycker ju egentligen att den borde ha försvunnit efter sisådär 5-6 år, särskilt eftersom vi redan provat massera med olja vid ett par tillfällen. Så det skulle vara kul att höra om det öht GÅR? :crazy:

(Ursäkta trådkapning, fast det hör ju till ämnet iaf...)

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 951
Senast: Missemus
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 036
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: orcide
·
S
Hästvård Hittade ingen annan tråd om detta, ursäkta om jag missat den om det finns någon. Jo, såhär är det. Våra hästar hade jättebra hovar...
Svar
9
· Visningar
2 085
Senast: Skeila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka