Cornecrusine

ulle.j

Trådstartare
Nån som använder cornecrusine (stavas???) till sin häst? Funderar på att köpa det om nån har bra erfarenhet av det. Min häst har katastrof hovar och inget hjälper.. Hon har sprickor hela vägen uppifrån och ner på båda fram och jag tycker jag provat allt.. :crazy: Just nu får hon enzion och förut har hon fått cavalor hoof food men ser ingen skillnad. Hon skos nu med sidokappor var 3-4v och vi har prövat att nita,plasta limma mm. Nån som testat cornecrusine eller har nåt annat tips??

Sv: Cornecrusine

Hur länge har den fått enzion?

cornucresine ska bara smetas / masseras in på kronranden o ökar tillväxten. Det brukar funka, men om man gör för ofta har jag hört! att hornet kan bli mer poröst.

Verkar med som den inte verkas riktigt bra- obalans.Smörj hovarna dagligen- ett bra tag.

Jag har bra erfarenhet av det. Hade en häst för ett par år sedan som fick jättesprickor. Kletade på cornecresine med en tanborste och gnuggade in det ordentligt i kronranden 2 ggr/dag. Det hjälpte bra tycker jag. Fortsätt att ge Enzion om du inte gett det så länge, ge det åtminstonde 1 år innan du slutar.

Prata med din hovslagare och se över fodret! Kanske ligger det en obalans i mineraltillgången som kan synas på fötterna. Och som någon skrev, det tar låång tid innan du ser resultat efter ett fodertillskott, minst ett par månader. Cornacresine fungerar lite som ett liniment och du kan få en liknande reaktion genom att bara gnugga kronranden men någon salva, typ helosan, som dessutom är billigare :).

KL

Svarar alla: Hon har haft en stor spricka på en framhov så länge jag haft henne (sen dec-05) och redan då fick hon enzion,så det har hon fått av mig oxå sen dess med ett avbrott för cavalor hoof food då jag inte tyckte det hjälpte,men nu får hon enzion igen. Nu i höstas sprack även andra framhoven. Hon är inte halt eller har ont vad man kan märka men det är ju inte bra.. Hon får en väl balanserad foderstat så jag vet inte vad jag ska göra mer.. Hovslagaren har jag fullt förtroende för så jag vill inte byta. Har provat flera under de här 2 åren,bla en klinikhovslagare och jag tycker han jag har nu är bäst. Hon rids inte nu så skorna har hon bara för att hålla ihop sprickorna. Men jag ska ge cornecrusine en chans tror jag,verkar ju som det hjälper lite iallafall och jag känner nästan att jag måste pröva allt..

Om du inte har fått bukt på sprickan på 2 år:eek: så får du nog hitta en annan hovis.
Sen är det lite olika vad man menar med spricka- om den är bara på ytan, kan det vara en ärrbildning i kronranden.

kan du fota?

Cornucrescine är bra, men inget undermedel förstås. Tråkigt att dras med såna problem:( Min hovslagare rek Biotin och Cornucrescine, säger däremot att olja varken gör från eller till. Har hästen torra hovar rek han vattenbad. ( inte det lättaste att genomföra dock ).

De problem du beskriver är ju förstås något annat än torra hovar.
Hoppas att det löser sig, Cornucrescine är absolut värt att pröva i a f.

Cornucrescine är bra, men inget undermedel förstås. Tråkigt att dras med såna problem:( Min hovslagare rek Biotin och Cornucrescine, säger däremot att olja varken gör från eller till. Har hästen torra hovar rek han vattenbad. ( inte det lättaste att genomföra dock ).

De problem du beskriver är ju förstås något annat än torra hovar.
Hoppas att det löser sig, Cornucrescine är absolut värt att pröva i a f.

Vattenbad torkar ut o Biotin är inte verksamt om det inte innehåller ett annat ämne- vad det nu heter.

Har du inte provat att smörja hovarna?
skyddar även mot uttorkning av lera, kyla o värme.

Jag använder fett.

Jag, och min hovslagare, har precis motsatt erfarenhet och åsikt. Fett tillför ingenting vettigt till hovarna, ser bara snyggt o blankt ut...

Vattenbad torkar INTE ut, det tillför fukt. Biotin har fungerat utmärkt på våra hästar genom åren och hovis har förmodligen också sett ett antal hästar som det fungerar på eftersom han rek det - han har några års erfarenhet i ämnet...

Så, som sagt HELT skilda åsikter i frågan - inte lätt för TS att bli klokare av det misstänker jag:smirk:

Jag har som jag skrev haft flera olika hovslagare och sen jag bytte till den jag har nu tycker jag ändå att det blivit till det bättre,då vi verkar och skor med tätare intervall nu.

Du hänger inte med, eller snarare din hovis.:D
min hovis är över 60 o rekommenderar fett.:angel:

Det finns numera forskning som visar på att för mkt vatten torkar ut- jmf med dina händer. Fett bevarar fukten.
Biotin gav jag för 15 år sen= 0 effekt.

Att ha en häst med dåliga hovar är oerhört tålamodsprövande, men min erfarenhet är ändå att. En bra balanserad foderstat, en hovslagare som vet vad h*n gör, mycket rörelse samt bra hagmark och en god portion tålamod samt en förmåga att kunna följa de råd man får brukar kunna hjälpa avsevärt. Tyvärr är det inte samma effekt på enstaka fodertillskott eller smörjmedel.

Senast ändrad:

Min hovis är 60+ han med så erfarenhet har han antagligen så det räcker...

Jag lyssnar mer på mina egna goda erfarenheter än på dina ord dessutom. Delar med mig av mina erfarenheter sen är det upp till den som ställer frågan att bedöma om det är värt att prova eller ej.
Har ingen provision på vare sig Cornucrescine eller Biotinförsäljning...

Och du, det är inte ALLTID bra att förkasta det gamla till förmån för nya rön, det KAN löna sig att lyssna på de som varit med länge:eek:

Vattenbad torkar INTE ut, det tillför fukt.

Vilket är alldeles sant, dessvärre försvinner det lika snabbt igen och speciellt vid varma torra dagar om inget stoppar avdunstningen. Här kommer fett in, det binder fukten i hoven och avdunstning sker avsevärt långsammare.

Håller inte med dig där faktiskt men kan vara överens om att vi inte är överens i fettfrågan:smirk:

Foderstaten glömde jag nämna också, plus det hästen har med sig både genetiskt och hur den är uppfödd, det är ännu viktigare anser jag. Har haft ett fullblod för många år sedan och han hade dåliga hovar helt enkelt, visst kunde vi lindra och förbättra såpass att han blev brukbar med de insatser jag nämnde men han hade alltid känsliga hovar. Hovslagarräkningarna blev höga och träningsavbräcken rätt många så en portion tålamod behöver man ha!

Jag har provat det mesta.:crazy:
Gamla rön- som att inte smörja hovarna någonsin, har jag testat i många många år. Efter smörjandet blev det en stor skillnad.

Ännu bättre blev det av att smörja under höst/vintern.
Behövde då inte smörja sommartid iom att det som då hade växt ut var välkonditionerat.
Prova:idea:

Även att Steel Joint gjorde stor skillnad på kort tid.

Håller inte med dig där faktiskt men kan vara överens om att vi inte är överens i fettfrågan:smirk:

Det får du göra som du vill, men faktum kvarstår att nya rön påvisar det som jag skrev. Och idag är det så att de flesta hovslagare också rekommenderar denna metod, hade våra hästar hårt ansatta av torrt horn en sommar och det löste vi så här med mycket bra resultat.

Hovarna spolades rena, överskottet av vatten fick sen rinna av och hästen skulle gärna stå på ett underlag där vatten fanns kvar under sulan och i detta fall blev det på gräset. Sen penslades hovarna med olja, i detta fall med Kerkerharts hov olja men jag har förstått att det kan funka lika bra med fodertran också. Efter ett par dagar kunde man se en tydlig rand i hornet där det var fuktigare, området blev sen större och större för var dag som gick för att till slut täcka hela hovet. Hornet blev lagom smidigt, och detta behövdes sen inte göras varje dag. När hovisen sen kom för att verka/sko var det långt mycket enklare att verka än om hornet skulle ha varit kruttorrt. Risken för sprickor försvann också.

Jag använder det.
Hovarna växer så det knakar, men det är ganska kletigt & omständigt.

Jag använder hellre Enzion & ger foderjäst i fodret som innehåller B-vitamin.

Jag har problem med strålbölder efter han har varit trångskodd av tidigare hovis.

Jag har använt cornecrusine mkt. Kan inte tro att det ökar tillväxten men binder nog fukt då det är så enormt fett o klistrigt. Har inte sett att det ger poröst horn.
Vad tror du om Linfröolja i fodret? Rikt på Omega-fettsyrorna som främjar hornbildning mm.
Jag ger det till min häst som haft problem med pälsen (svamp). Hovslagaren säger att hennes hovkvalité är väldigt bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 951
Senast: Missemus
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 036
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: orcide
·
S
Hästvård Hittade ingen annan tråd om detta, ursäkta om jag missat den om det finns någon. Jo, såhär är det. Våra hästar hade jättebra hovar...
Svar
9
· Visningar
2 085
Senast: Skeila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka