manhattan_2006

Trådstartare
e: Cor de la bryere vad tycker ni om honom?
jag tycker inte man ser så mycket avkommor efter honom i sverige, tycker det är lite konstigt. Är det någon som känner till någon framgångsrik avkomma till corland i sverige?Ger han stora eller små avkommor?*nyfiken*

Sv: Corland!?

Han har inte varit tillgänglig i Sverige vad jag känner till. Däremot i Danmark - han kallades då för Corlando.

jag har en Corlandavkomma som bara är fyra och dessutom dräktig - hon är inte framgångsrik än, men skall bli :-)

ok då förstår jag. har du någon bild på din häst skulle vara kul att se. Hur är hon tycker du?Hur stor?

Min häst är liten, 159 cm, ädel, långa ben, lite överbyggd bak än så länge, vackert huvud, lite rak hals annars bra. Hon är brun utan tecken. Gångarterna är ordinära, men hon är riden såpass liten att jag tror att de kommer att utvecklas, galoppen är hennes starkast gångart (tur det - hon är ju blivande hopphäst). Hon hoppar som en liten gummiboll, med bra teknik, spänst och taxering. Än så länge är hon hoppad ett fåtal gånger bara så hon är rätt vinglig på väg dit ... löshoppar gör hon helt fantastskt.

fortsättning.

Hon är otroligt lätt att hålla på med, snäll, men känslig och vaken. Det var lätt att rida in henne och hon blev dräktig lätt ! Så hon är allt vad jag önskar !

fundera på en annan sak du sa att Corland hette Corlando i Danmark? Det finns ju en annan hingst som heter Corlando en brun. Jag menar VDL hingsten Corland skimmeln bara så att det inte blivit något missförstånd *förvirrad*

jasså, jag visste inte att de tfinns en brun Corlando....

jag syftar på skimmel-Corland.

Min häst har litet på mödernet sägs det

Den godkända hingsten Santa Cruz VDL 1043 är också efter Corland (hette tidigare Corlando DH 476). Gissningsvis så är det väl pga att det finns någon annan hingst som också heter Corlando (är väl troligen den som någon nämnt som brun) som gjort att den danska Colando fått byta namn till Corland.

Nu blev det ännu rörigare, kollade i 2006 års hingstkatalog på Santa Cruz där står just e. Corland (ex. Corlando DH 476).
Tittar man sedan i en gammal hingstkatalog från 2001 när Corland finns med själv som seminimporthingst så står det Corlando DH 476 (ex. Corland), så gissningsvis har grabben bytt namn 2 gånger och alltså troligen först hetat Corland för att sedan bli Corlando för att sedan återigen byta tillbaka till Corland.

Nu blev jag ännu mer förvirrad? Vem är dansk? varken Corland eller Santa cruz är väl danska? Corland skimmeln e: Cor de la bryere är ju en VDL hingst alltså holländsk. Lite trött idag tror jag:angel:

Jadu den kära Corlando/Corland är en resvan herre. Läste på lite snabbt om honom och han är född 1989 i Tyskland (holsteiner) under namnet Corland för att sedan säljas till Danmark där han godkändes som hingst och fick nummer DH 476 och bytte av någon anledning namn till Corlando och verkar fortfarande i aveln i Danmark, dock såldes han 1995 till VDL i Holland. Där han sedan åter bytte namn till Corland. Han är godkänd i både Holstein, Danmark, Sverige och KWPN.
Här är hans danska fd ägare (som fortfarande är de som har avelsrättigheterna i Danmark) klicka in på Corlando så finns där mkt info http://www.festigaard.dk/

Algot som gick unghäst-VM nyss och vann treårschampionatet i hoppning 2003 är e. Cardento-Corlando (skimmeln). Har haft mkt att göra med mamman till honom och en helbror till henne, enormt allsidiga hästar. Amy (e. Corlando) var bästa föl i regionen, och fick dubbeldiplom som treåring. Tog sedan placering i Scandinavian open i dressyr (hon gick ett år senare eftersom hon fick föl, Algot, som 4-åring), och tävlar nu upp till 1,45 hoppning. Hennes helbror Arlando förolyckades tyvärr innan han hann uträtta ngt stort, men har för mig att han gick kvalitén med bra poäng.
Ingen av dessa hästar var/är särskilt stora (ca 1,60), trots att mödernet tidiagre gett relativt stort. Vakna, känsliga hästar utan att för den skull vara svåra.

Hej! väcker liv i en gammal tråd för att se om ni har mer att tillägga . börjar bli riktigt intresserad av att använda Corland nästa säsong (spåneriet pågår för fullt även här... :D)

Cirkus: hur har din utvecklats? hur blev hennes avkomma och vilken hingst hade du valt.

Fler som har sett intressanta avkommor? Alla åsikter mottages tacksamt :bow:

Min dam går fortfarande med sitt föl vid sidan !
Hon är ju bara 5 så hon får vara mamma på heltid tills ungen är avvand.

Så jag kan ju inte säga så mycket om hennes framgångar annat än som avelsmärr. Hon har varit en supermamma ! Fölningen gick enligt skolboken. HOn har varit lagom mammig och hennes unge är en välnärd krabat så hon mjölkar bra, hon själv har inte fallit ur så ur den synvinkeln är hon perfekt.

Fölet är efter Corlensky G och jättefin (lite partisk, men även opartiska personer tycker att han är fin). Han är social och framåt utan att vara alltför tuff. Han har vuxit otroligt jämt, fin överlinje och rörlig. Jag tyvärr endast väldigt gamla bilder när han är nyfödd - men om du vill kan jag sätta in en.

Det finns ett annat sto här dräktig med Corland, han har tydligen bra sperma trots sin ålder. Så ivår har vi en liten Corlandbebis också !

lotta shultz har/hade en jätte fin valack e corland, den hoppar fantastiskt! har tydligen varit lite knepig tidigare. Stod i grannstallet, o sen den kom dit-supersnäll! Men den är stor skulle tro runt 175. gick sin första 150 för ca 1 år sen. Har inte sett den på ca 1 år, någon kanske vet hur det gått?

Jag har en Corland-Nimmerdor på foder och har ett föl efter henne. En skimmel på 168cm, är modern typ med ett bra temprament.
Hon lämnar även stort.
Jag gillar skarpt denna häst och kan varmt rekomendera Corland.
Har även varit i kontakt med en valack e:Corland-Argentinus som var 175cm och hoppade hus. Han är i Danmark.

Tack för infon!! :bow: :bow:

det låter bra, undrar om inte mitt Calypso II sto ska får honom till våren... :D blir ju 2x Cor de la Bryère ganska långt fram men det verkar ju aldrig hejda ngn, tvärtom :angel::D

Läste just att Corlando är en av de hingstar som höjs till A i år :D så nu ligger han ännu bättre till som årets val, bara han verkar fungera med skick så

En liten uppdatering om min Corland-märr.

Avvänjningen gick superenkelt, lilleman bor med sina två fölkompisar och de grät inte många minuter efter mammorna.

Stoet har vi precis börjat jobba, longerat ett par gånger och sedan har hon ridits i ridhus i skritt och i trav. Inga problem.

Hon är väldigt härlig att ha att göra med, men ibland lite okoncentrerad på oss människor, inte så konstigt när man fått bara vara häst på heltid i över ett år.

Det skall bli urkul att jobba henne ordentligt och ffa hoppa henne.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 972
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
479
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka