Penny_Lane

Trådstartare
Ni som har welsh corgis hur är dom som hundar. Jag är väldigt sugen på att någongång i framtiden skaffa mej en ny hund. Och då vill jag ha något litet som inte är hysteriskt. Undrar därför över beetende, kan man ha dom lösa, har dom ett "springa långt bort hemmifrån beteende" eller följer dom med. Vart finns kennlar? Något man skall tänka på? Hmmm rätt och slätt berätta ni får gärna berätta om era egna corgisar=) :banana:

Intresserad av Cardigan eller Pembroke? Jag gillar bäst Cardigan (har även en liten kennel). De är mer som stora hundar på korta ben (både psykiskt och fysiskt) medan Pembroke påminner mer om småhundar...

De är vallhundar- signalkänsliga och förarveka sådana. Lättsamma och behändiga för ägaren men reserverade mot främlingar (det är mycket vakt i dem). Lugna och mjuka till sinnet. Håller sig på gården och springer inte fram till okända. Lätta att lära saker. Passar utmärkt för t ex tävlingslydnad. Trivs bäst som gårds/stallhundar- vill inte ligga och stirra in i väggen.

Jag skulle rekomendera cardigan till en mjuk människa som kan hundspråket och har koll på vilka signaler och känslor h*n utstrålar (en cardigan iaktar allt du gör), men som även kan vara väldigt aktoritär när det behövs. De blir väldigt bundna vid sin ägare och trivs inte ensamma! Har hört både en och annan corgi som ätit upp huset.

Vissa passar inte alls ihop med cardigan medan andra älskar dem och aldrig skulle vilja ha en annan ras. De är väldigt speciella, känsliga och mycket personliga :love:. Har du vunnit en cardigans förtroende har du en vän som dyrkar dig och följer dig vart du än går.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: igbest
·
Hundavel & Ras Mina föräldrar vill gärna skaffa hund och jag ska eventuellt flytta upp till dom och då skaffar vi hunden tillsammans. Vi hade en...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 235
Senast: Narcissa
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 469
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 645
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar