F
Fruentimber
Tänkte kolla hur det går med sökandet?
Vad har du för kriterier när du letar valp?
Följt senaste corgi diskussionerna ang. olämpliga parningar och man blir ju lite mörkrädd -
Hade inte alls jättebra koll när vi köpte Nessie och det är väl inte supermycket bättre nu.. Ska inleda operation övertala maken #hund 3.0 . Den här gången så tänkte jag försöka läsa på lite mer innan men vad kollar ni på?
De kriterier jag har hitills:
- Frisk
- Funktionell hund (inte för kortbent och bröstkorgen i marken, inte överdrivet lång rygg)
- Ska vara träningsbar då jag gärna vill prova på att tävla lite (föräldrarna får gärna ha gått nån tävling, sen vilken gren inte superviktigt)
- Får ju gärna vara såpass rastypisk att man kan ta nåt varv i ringen utan att skämmas men funktion framför utseende
- Bra temperament ser jag egentligen går lite hand i hand med punkten träningsbar
Har jag missat nåt?
Sökandet går lite på sparlåga efter att ha blivit diagnostiserad med hjärtmuskelinflammation men också för att antalet aktuella uppfödare är nere till 1 och det är min egen som jag redan har. Jag hade tänkt att kika efter andra linjer mest för skojs skull, men det finns uppenbarligen ingen annan corgi-uppfödare som når det jag söker/tänker ungefär som jag när det kommer till fysisk och mental hälsa. Ett par hanhundsägare jag känner till håller jag också koll på, ifall de skulle göra lämpliga parningar. Men just nu finns ingenting av intresse.