Copyright - tydligt nog?

gul_zebra

Trådstartare
Håller ju på med hemsida. Har då skrivit om att låna bilder och Copyright på framsidan, för att förhindra att bilder stjäls.

"Vill du låna bilder härifrån?
Håll musen över bilderna. Om där finns ett nummer med text efter (tex 1: Namn) så får du titta under "Tack till...", där finns alla bilder jag har lånat listade och hur du ska kontakta ägaren. Finns där inget nummer så är bilden min, då får du maila mig om tillåtelse att låna bilden. Får du det vill jag att, om den ska publiceras på en hemsida, du ska skriva att bilden är min och lägga en länk hit.
Alla bilder är Copyrightskyddade, vilket innebär att det är olagligt att ta de utan att fråga först. Om jag ser någon av mina bilder på andra ställen utan tillåtelse kommer dessa att anmälas."

Är det tydligt nog tror ni, eller borde jag försöka skriva det ÄNNU tydligare?

Använder frames och har en frame i nederkanten, där det också står Copyright+namn så den följer ju med på alla sidor också. Däremot står det inget på bilderna och jag har ingen större lust att skriva det på de heller...
 
Senast ändrad:
Sv: Copyright - tydligt nog?

En sådan text borde väl i princip vara helt onödig. Att det är olagligt att stjäla bilder är väl allmänt känt? Rätta mig om jag har fel... :)

Jag skulle inte vilja ha någon sådan text överhuvudtaget om det var min sida, ger en lite trist "känsla". För min del tycker jag att © Namn räcker gott och väl, men det är min personliga åsikt.

Kanske borde ägna mig åt att svara på frågan istället... Din text är mycket tydlig. Tycker att det är bra att du upplyser om möjligheten att maila dig och fråga om lov. Tydligt och pedagogiskt! :)
 
Sv: Copyright - tydligt nog?

En sådan text borde väl i princip vara helt onödig. Att det är olagligt att stjäla bilder är väl allmänt känt? Rätta mig om jag har fel... :)

Jag rättar dig och säger att du har fel. Har träffat på och diskuterat med flera inkl. sådana som är utbildade inom webdesign.
Säger inte att alla som gått utbildningen är okunniga dock innan någon kommer instormandes att dom minsan vet ;)
Hade den diskussionen här för något år sedan eller kan det vara två.
 
Senast ändrad:
Sv: Copyright - tydligt nog?

Det är rätt tydligt.
Själv har jag texten:

"Märk väl att allt du hittar på dessa sidor är min copyright på med undantag där det står annat. Det betyder att du måste ha tillstånd att använda mina foton och även andras som finns här. Foton som andra har copyright på här har jag fått tillstånd att använda mig av. Fråga gärna om det är något du är intresserad av att låna någon bild. Jag är inte omöjlig *s*
Att "låna" foton utan tillstånd är olagligt och kan kosta en massa pengar så fråga alltid först för att få tillstånd från upphovsmannen."

Jag har också sett till att mina bilder inte "fångas upp" av sökmotorer som söker upp bilder och att mina sidor förutom indexsidan inte heller visas i sökmotorerna. På min indexsida står allt som kan tänkas vara viktigt när det gäller mina sidor och man hittar mig lätt i sökmotorerna fast det bara är mina indexsidor som kommer med där.
Allt detta för att folk skall komma in på min huvudsida via sökmotorer och större chans att dom ser min text. Jag har hittintills aldrig sagt nej när någon har frågat om dom får låna ett kort och folk har faktiskt mailat för att fråga.
 
Sv: Copyright - tydligt nog?

Monochrome skrev:
En sådan text borde väl i princip vara helt onödig. Att det är olagligt att stjäla bilder är väl allmänt känt? Rätta mig om jag har fel... :)

Jag skulle inte vilja ha någon sådan text överhuvudtaget om det var min sida, ger en lite trist "känsla". För min del tycker jag att © Namn räcker gott och väl, men det är min personliga åsikt.

Kanske borde ägna mig åt att svara på frågan istället... Din text är mycket tydlig. Tycker att det är bra att du upplyser om möjligheten att maila dig och fråga om lov. Tydligt och pedagogiskt! :)


Njae, onödig skulle jag inte kalla det. Finns många typer där ute som inte vet ett dug om det eller rent av struntar i det... Se bara på internetstall tex :crazy:
 
Sv: Copyright - tydligt nog?

Stollan skrev:
Det är rätt tydligt.
Själv har jag texten:

"Märk väl att allt du hittar på dessa sidor är min copyright på med undantag där det står annat. Det betyder att du måste ha tillstånd att använda mina foton och även andras som finns här. Foton som andra har copyright på här har jag fått tillstånd att använda mig av. Fråga gärna om det är något du är intresserad av att låna någon bild. Jag är inte omöjlig *s*
Att "låna" foton utan tillstånd är olagligt och kan kosta en massa pengar så fråga alltid först för att få tillstånd från upphovsmannen."

Jag har också sett till att mina bilder inte "fångas upp" av sökmotorer som söker upp bilder och att mina sidor förutom indexsidan inte heller visas i sökmotorerna. På min indexsida står allt som kan tänkas vara viktigt när det gäller mina sidor och man hittar mig lätt i sökmotorerna fast det bara är mina indexsidor som kommer med där.
Allt detta för att folk skall komma in på min huvudsida via sökmotorer och större chans att dom ser min text. Jag har hittintills aldrig sagt nej när någon har frågat om dom får låna ett kort och folk har faktiskt mailat för att fråga.


Hmm, nu blir jag nyfiken. Hur gör man så de inte söker uppbilder och annat än indexsidan? Är ju väldigt praktiskt, så blir det omöjligt att missa texten om Copyrighten också :)
 
Sv: Copyright - tydligt nog?

Denna metataggern använder jag mig av på dom sidor jag inte vill att robotorna skall ta med.

<meta name="robots" content="norobots, noindex, nofollow, noimageindex, noarchive">
 
Sv: Copyright - tydligt nog?

Stollan skrev:
Denna metataggern använder jag mig av på dom sidor jag inte vill att robotorna skall ta med.

<meta name="robots" content="norobots, noindex, nofollow, noimageindex, noarchive">


Ok. Fungerar det även om man gör sidan i Frontpage? :confused: Skriver då inte i html, utan gör den som mall.
 
Sv: Copyright - tydligt nog?

Det är mycket möjligt att folk, som ni säger, inte vet att man inte får använda andras bilder eller rent av struntar i uppmaningen att inte göra det.

Samtidigt är man faktiskt skyldig att känna till de lagar som finns och följa dem, t.ex. upphovsrättslagen, men det är ju snällt att "avråda" folk från att begå ett brott. :)

Låter väldigt konstigt att utbildade webbdesigners inte fått veta något om lagarna inom sitt område. Beror kanske på vilken utbildning man gått? :confused:
 
Sv: Copyright - tydligt nog?

Monochrome skrev:
Låter väldigt konstigt att utbildade webbdesigners inte fått veta något om lagarna inom sitt område. Beror kanske på vilken utbildning man gått? :confused:

Är möjligt. Har nämligen ingen aning.
Känner en som fick sina webset strippade rätt upp och ner och användes till skolarbete när dom gick webdesign där läraren uppmuntrat sina elever att göra så. Tjejen som fick sina webset "stulna" fick det rätt upp och ner i ansiktet. Det finns folk som stulit hennes översättning på vad copyrightlagen innebär (hon själv fått tillstånd av den som skrev orginalet) och lagt på sin hemsida :crazy: Så alla förstår inte vad den innebär utan då är det bättre att tydligt och klart som om man pratade med ett mindre barn skriva på hemsidan om vad som gäller just på den sidan.
När det var diskussion om det här en annan gång så var det en som sade sig vara webdesigner och visste minsan vad copyrightlagen betydde (hon protesterade mot det jag berättar här ovan). Jag gick in på hennes hemsida och såg massor av webset hon erbjöd andra att få låna med en länk till hennes hemsida och webseten var gjorda med grafik hon "fått" av andra och som hon hävdade hade rätt att använda. Jag själv visste ju att hon hade fel och jag ville inte att andra okunnig stackare som "lånade" hennes webset skulle råka illa ut så jag tog reda på en av artisterna vars konst hon "lånat", talade om hela historien och att hon ansåg sig ha rätt att använda hans konst utan att fråga för det hade andra sagt åt henne.
Jag fick ett tack från artisten och en kopia på mailet han skickade till webdesignen och sidorna försvann. Hade nu inte andra kunnat drabbas av det så hade jag inte lagt ner så mycket energi men när man snor konst från folk i USA så kan det bli mycket dyrt och det tyckte jag inte var juste att låta tredje man drabba speciellt när man påstår att man vet vad copyright handlar om och själv är noga med att det skall länkas tillbaka till den egna sidan.

Jag gör så att jag skriver tydligt och klart så blir det oftast inget snack om den saken sedan. Jag vill bara veta vad mina bilder hamnar och det enda som jag är noga med är att man inte tjänar pengar på något man använder bilderna till. Annars är jag generös med mina bilder.
 
Sv: Copyright - tydligt nog?

Det ska även via kod gå att blockera från att ens försöka spara bilden eller trycka på för att få egenskaper!:idea: :bow:
Har ej koden i huvudet, men vet att det går!!:bow:
 
Sv: Copyright - tydligt nog?

Man kan lätt ta bilderna ändå genom att leta upp adressen till dem i sidans källkod.
 
Sv: Copyright - tydligt nog?

Och vill man inte vara så avancerad så kan man printscreena och klippa ut bilden, väldigt vanligt.
 
Sv: Copyright - tydligt nog?

Eller hålla nere vänster musknapp och sedan höger. Eller hålla nere ctrl och vänsterklicka eller...
 
Sv: Copyright - tydligt nog?

Men då måste jag ju öppna Photoshop, och det går alltid så segt. ;)
 
Sv: Copyright - tydligt nog?

Eller flytta dem ur din browsers cache på disken till något ställe som inte rensas med jämna mellanrum. :angel:
Jag kan fatta att man inte vill att någon ska lägga ut andras bilder som sina egna på nätet, men att säga att "du får inte ladda ner dem" är bara korkat. De laddas ju ändå ner för att de öht ska kunna visas hos surfaren ifråga.
 
Sv: Copyright - tydligt nog?

:bow: Och för privat bruk är det fullt lagligt att plocka bilder.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 062
Senast: Sasse
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 945
Senast: Habina
·
Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
4 174
Senast: Sharpless
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 905
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål o Planer 2024
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp