Copyright, tidsbegränsat?

S

shampiz

Vet någon om det finns någon begränsad tid som copyright gäller. Tex om jag vill använda en bild som någon tagit för 20-25 år sedan. Gäller den Copyrighten fortfarande? Någon som vet?
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Generellt gäller copyright i 70 år efter upphovsmannens död, om denne inte ger (testamente t ex.)/säljer upphovsrätten till någon annan för då är det 70 år efter den nya upphovsmannens död.
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Dock finns det nu vissa företag, i många fall endast ett, som köper upp alla de rättigheter de hittar som gått ut efter 70 år ... så det är väldigt svårt att veta. Kommer tyvärr inte ihåg vad detta företaget heter.
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Project Gutenberg och Projekt Runeberg?
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Hm.. det enda jag kan låta mig minnas är att ordet började på - G. hehe.. får ta och leta upp det. Kan ju vara Project Gutenberg. Ska iallafall ägas av microsoft har jag fått för mig. Vet bara att det skapar massa konflikter och förvirring inom konstvärlden.
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Va? Säker på det där? I såna fall ska strypa min juridik-lärare.
Vi fick lära oss att det som gälde var den ursprunglige copyrights tagarns liv + 70år som gällde. Oavsätt om han sålde patentet eller inte...

Ejniz:
Hur kan man köpa några rättigheter när copyrighten har gått ut?

Ni får gärna komma med lite mer fakta bägge två, så jag kan ta en diskution med min lärare sen, han är ju trots allt utbildad jurist så lite koll borde han ha tycker man. Sånt här är intressant så :D.
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

När jag studerade Bild & Form hade vi en gästlärare som var företagare/konstnär som skulle starta ett internationellt "kollektiv"/"företag" för konstnärer - denna skulle "köpa" upp rättigheter för konstnärernas material och fungera som en motvikt mot "denna jätte" som till slut skulle äga allt.. så jag antar att det går att köpa upp rättigheterna.
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Jag ska kolla upp det, men jag är nästan helt säker på att det är så.

Jag har träffat många "utbildade jurister" som inte har en susning vad de snackar om. :angel:
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Expiration of a copyright actually takes place much later, and this period of validity begins from the date that you see in the copyright statement. The Berne Convention establishes a general and minimum period that lasts the life of the author and fifty years after his (or her) death. Cinematographic works and photographic works have a minimum period of protection of 50 and 25 years upon the date of creation, respectively. This applies to any country that has signed the Berne Convention, and these are just the minimum periods of protection. A member country is entitled to establish greater periods of protection, but never less than what has been established by the Berne Convention.

So, what does all this mean? This means that if a copyright statement reads, "© Copyright 1998, 1999 John Smith" and John Smith is from a country that has signed the Berne Convention, he created his works in 1998 and 1999, and his copyright is not going to expire until at least fifty years after he dies (this period may be greater - remember that member countries may establish longer periods of protection). Until that time his works are not in public domain.

Om man tolkar det som ovan är det 70 år från skapandedatum som gäller. :crazy:
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Svår tydlig text men på detta fattar jag det som min tolkning:

and his copyright is not going to expire until at least fifty years after he dies (this period may be greater - remember that member countries may establish longer periods of protection).

Alltså 50år efter hans död, fast vi har 70år i sverige istället?
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Jag har alltid fått höra att det är 70 i Sverige.

"this period may be greater - remember that member countries may establish longer periods of protection"
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Tror vi är överens nu, fast jag kanske var lite oklar ;)

Patentet gäller till och med 70 år efter skaparns död?
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Jag hade alltså rätt från början :p.. Var bara tvungen att påtala det ;)
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Nä du har helt fel. Patent är patent och upphovsrätt är upphovsrätt.

I URL 43§ fastslås det att skyddstiden är 70 år post mortem auctoris dvs sedan 70 år gått efter dödsåret.

Vad gäller patent så är patentets maximala giltighetstid 20 år räknat från den dag patentansökan lämnats in (PL 40§).
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

slice skrev:
[...] om denne inte ger (testamente t ex.)/säljer upphovsrätten till någon annan för då är det 70 år efter den nya upphovsmannens död.

Jaså, var finns stöd för detta?
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Fråga min gamla juridiklärare som jag inte ens kommer ihåg namnet på. :o
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Du vet alltså inte? Varför påstår du det då? :confused:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 571
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 488
Senast: Rie
·
IT & mobiler Jag ska börja studera igen, först för att bli behörig till högskola och sen förhoppningsvis på högskola. Min nuvarande laptop sjunger...
2
Svar
32
· Visningar
731
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp