Copyright, tidsbegränsat?

Sv: Copyright, tidsbegränsat?

58 minuter efter mitt påstående i inlägg #2 konstaterade jag/vi i inlägg #9 att så inte var fallet, vilket du bekräftar i inlägg #15 idag. Så att jag hade fel i inlägg #2 är i sammanhanget irrelevant.
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Joo. jag hade rätt från början, sen att jag skrev fel längre ner är en annan sak :p.
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

slice skrev:
58 minuter efter mitt påstående i inlägg #2 konstaterade jag/vi i inlägg #9 att så inte var fallet, vilket du bekräftar i inlägg #15 idag. Så att jag hade fel i inlägg #2 är i sammanhanget irrelevant.

Jaha, du menar alltså att man ska bortse från det du säger i inlägg nr 2 eftersom ni i inlägg nr 9 diskuterar något helt annat? Det ju logiskt :smirk:
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Renkött skrev:
Joo. jag hade rätt från början, sen att jag skrev fel längre ner är en annan sak :p.

Från ditt första inlägg i tråden:

"Vi fick lära oss att det som gälde var den ursprunglige copyrights tagarns liv + 70år som gällde. Oavsätt om han sålde patentet eller inte..."

Från ditt sista inlägg i tråden:

"Patentet gäller till och med 70 år efter skaparns död?"

Du hade fel hela tiden. :smirk:
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

"Helt annat"? Du har missat inlägg sex och åtta. :smirk:
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Ähh. Vad är det för fel på den första menningen?
Copyright = upphovsrätt

Sen att jag råkar fibbla mig lite längre ner och skriva fel är en annan sak :p

Förlöjligar du mig? Skrev inte de senaste inläggen särskilt seriöst om du trodde det ;).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Du menar alltså att med ledning av:

"Va? Säker på det där? I såna fall ska strypa min juridik-lärare.
Vi fick lära oss att det som gälde var den ursprunglige copyrights tagarns liv + 70år som gällde. Oavsätt om han sålde patentet eller inte...

Ejniz:
Hur kan man köpa några rättigheter när copyrighten har gått ut?

Ni får gärna komma med lite mer fakta bägge två, så jag kan ta en diskution med min lärare sen, han är ju trots allt utbildad jurist så lite koll borde han ha tycker man. Sånt här är intressant så ."


och

"Jag ska kolla upp det, men jag är nästan helt säker på att det är så.

Jag har träffat många "utbildade jurister" som inte har en susning vad de snackar om. "


så ska man förstå att inlägg nr 9 innebär att du inser att du har helt fel? Då får jag be om ursäkt för i så fall är vissa utbildade jurister dessutom korkade. Eller kanske bara trött på alla experter...
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Renkött: Va? Säker på det där? I såna fall ska strypa min juridik-lärare.
Jag: Jag ska kolla upp det (i respons till Renkött), men jag är nästan helt säker på att det är så (eftersom min gamla juridiklärare påstod så). Jag har träffat många "utbildade jurister" som inte har en susning vad de snackar om (chit-chat, liksom helt apropå sådär, min gamla juridiklärare visade sig ju vara ett bra exempel). :smirk:

alfa460 skrev:
för i så fall är vissa utbildade jurister dessutom korkade. Eller kanske bara trött på alla experter...
Jag har inte sagt något, det är du som tar åt dig. :angel:
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Renkött skrev:
Ähh. Vad är det för fel på den första menningen?
Copyright = upphovsrätt

Sen att jag råkar fibbla mig lite längre ner och skriva fel är en annan sak :p

Förlöjligar du mig? Skrev inte de senaste inläggen särskilt seriöst om du trodde det ;).

Den första meningen är hyfsat korrekt (det finns en viss skillnad mellan det angloamerikanska begreppet "copyright" dvs rätten till mångfaldigande och det svenska begreppet "upphovsrätt" som är mer inriktat på äganderätten till verket som sådant, det är inga stora skillnader men dom finns...).

Sen blir ditt resonemang päronformat redan i andra meningen i ditt första inlägg då du pratar om patent som om det vore samma sak som upphovsrätt. Men det vet ju säkert du som verkar ha läst en massa juridik att så absolut inte är fallet. Synd bara att det finns folk som läser det som experterna på diverse internetforum skriver och inte har kunskap nog att sålla agnarna från vetet.

Vilken tur att du inte var allvarlig, då är allt förlåtet. Då får man har hur mycket fel som helst... ;)

eller inte.
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Ja, det är klart att jag tar åt mig, jag är hiskeligt trött på alla självutnämnda experter på mitt område. Internetforum är för juridiken och många andra områden vad Martin Timell är för snickarna.

Korkad eller inte överlämnar jag åt någon annan att bedöma, tyvärr har väl vi alla våra stunder då man har lite otur när man tänker. I detta fall tror jag dock att man förmodligen hade vunnit en hel del på att ha suttit innanför pannbenet på dig för att hänga med i argumentationen... :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Jag har aldrig påstått att jag är expert. Det här är som sagt ett internetforum. "Någon på buke sa..." håller inte i domstol. Som med allt annat som sägs här får man ta saker med en nypa salt! :smirk:
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

slice skrev:
Jag har aldrig påstått att jag är expert.

Nä men det är lätt att tro det när man läser ditt första inlägg...

"Generellt gäller copyright i 70 år efter upphovsmannens död, om denne inte ger (testamente t ex.)/säljer upphovsrätten till någon annan för då är det 70 år efter den nya upphovsmannens död."

Det är aldrig fel att påpeka om man tror, vet eller gissar eller att lämna en källa som går att kolla upp för den som är intresserad.
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Sorry.... Ser också nu att jag gjort det brutalla misstaget att jämnställa copyright med patent (är ju väldigt stor skillnad och borde veta bättre).

Copyright och Upphovs är något min lärare likställde med vartannat och samma sak gör http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng

Tar gärna en lite bättre förklaring på det ;). Endå bara läst juridik lite på ytan (ingår i min utbildning).
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Din tolkning. :smirk:

Förlåt att jag inte visste att det är fel att uttrycka sig formellt eller korrekt. :smirk: Ska genast lägga mig till fjortisspråk. :smirk:
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Eftersom jag är för lat för att skriva ett svar så ger jag dig istället lite länkar där du kan läsa mer! Det finns hur mycket som helst men detta är en gripbar mängd att sätta sig in i.

Om upphovsrätt:

http://www.prv.se/om_prv/upphovsratt/start.html

Om patent:

http://www.prv.se/patent/start.html

Dessa länkar går till PRVs hemsida och utgör en bra introduktion. Läs och ställ gärna frågor om det är något som är oklart!
 
Sv: Copyright, tidsbegränsat?

Vad skulle du vinna på ett "fjortisspråk"? Tvärtom så lurade du nästan mig med ditt korrekta och välformulerade språk och jag borde faktiskt ha en susning på området.

När du fastslår att "Generellt gäller copyright..." så ger det en viss känsla av att du vet vad du pratar om, även om det är på ett Internetforum om hästar och man använder flera kg med nypor av salt när man läser det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 571
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 488
Senast: Rie
·
IT & mobiler Jag ska börja studera igen, först för att bli behörig till högskola och sen förhoppningsvis på högskola. Min nuvarande laptop sjunger...
2
Svar
32
· Visningar
731
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp