Sv: Copwright

Jag antar att du menar copyright?
Det betyder att man inte fritt får kopiera text eller bilder utan måste ha tillstånd från personen som har skrivit/fotat/ritat eller ange dens namn i samband med den kopierade texten/bilden.

Norstedts stora svenska ordbok:
copyright [ung. kåpAirajt] subst. ~en
• ensamrätt till kontroll och förfogande över litterärt eller konstnärligt verk Weng.X förlaget har ~ på NN:s samlade verk
 
Sv: Copwright

Ok, det var copyright jag menade.

Men om en annan person gör ens hemsida och sen ska man byta webmaster. Kan den första webmastern kräva betalt för copyrighten då? Vilka summor handlar det i så fall om?
 
Sv: Copwright

Hmm, jag vet inte. :confused:

Det beror väl på om materialet räknas som att det tillhör webmastern eller om det tillhör hemsidan. Om jag skulle skriva broschyrer eller nåt för ett företag är det ju de som har copyright, inte jag, även om det är jag som har skrivit texten.
 
Sv: Copwright

Om du har betalat "webmastern" för att göra hemsidan så är den din och likaså copyrighten.
 
Sv: Copwright

Jag lade märke till samma sak idag när ville läsa vad du hade skrivit :rofl:

Jag kopierade direkt ur en ordbok så jag var tvungen att kolla att det inte stod så där, det hade ju varit vilseledande ;) Men det visade sig att det var det lilla ' tecknet som visar betoning som hade blivit ett A när jag kopierade :confused: :rofl:
 
Sv: Copwright

lånar knapp*

hur gör man för att få Copyright :confused:
Gäller det bara hemsidor eller kan man få det till sina bilder öht :confused:
 
Sv: Copwright

Det behöver du inte få. Det har du automatiskt i det ögonblick verket skapas.
 
Sv: Copwright

Hjälp, nu förenklar jag.

Det bästa sättet att bevisa att det är du som har copyright är att skicka verket till dig själv. Om du t ex. gör en hemsida sparar du ner den kompletta hemsidan på en CD-skiva, stopapr den i ett kuvert och skickar den till dig själv. Öppna inte kuvertet! Poststämpeln gäller som "skapandedatum" och OM du skulle hamna i en copyrighttvist är det lätt för rätten att öppna kuvertet och kontrollera filernas datum.
 
Sv: Copwright

:eek: jag trodde du hade snurrat till det innan jag läste sista raden :rofl: OK det låter ju bra men jag har inte så jag kan lägga det på CD tyvärr
Följdfråga: hur får man det skrivet på kortet?
 
Sv: Copwright

Saker under 1,44 MB går såklart att lägga på diskett. :) Skrivna verk kan man printa ut och skicka till sig själv. :)

Adobe Photoshop, välj textverktyg, skriv. :) Copyrighttecknet finns i Windows teckenuppsättning som man hittar i Startmenyn -> Program -> Tillbehör -> Systemverktyg.
 
Sv: Copwright

Om man inte kommet överens med någon annan om copyrighten, t.ex. skrivit kontrakt, så har man automatiskt själv copyright på allt man skapar.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Plötsligt kan vi inte gå in på vissa hemsidor på vårat wifi. Tex inte min högskolas hemsida, eller här på bukefalos. Aftonbladet funkar...
Svar
6
· Visningar
336
Senast: Tarnin
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
7 820
Senast: Enya
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
626
IT & mobiler Vet inte vad som hände, men jag lyckades precis ändra bakgrundsfärgen från vit till svart på google sökrutan på mobilen och hela...
Svar
4
· Visningar
356
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp