Conquer erfarenheter? (ledtillskott)

Vogue

Trådstartare
Jag funderar på att köpa detta tillskott till min donna, men vad det kostade! 3000kr för 1,9l! :eek::crazy:

Men är det värt det så absolut! :)

Sv: Conquer erfarenheter? (ledtillskott)

Men har inte du typ en 4-åring? Känns det inte lite väl att börja ge ledtillskott till en unghäst?

5 åring.

Nej, inte när dom har haft en hovledsinflammation pga omkullbockning i hagen!

Har gett det till min ponny också. Tycker att det fungerade bra, men om jag ska vara ärlig så fungerar det inte mycket bättre än Hyaluron så vi ger det nu. Blir ju lite skillnad i pris och något mirakelmedel är det tyvärr inte.

Det viktigaste är ju korta tår och inte rida i djupt underlag. Och veta var det kommer ifrån, du skriver bockning i denna tråd, men i andra trådar skriver du att hon halkat och ändå har ingen sett vad som hände?
Jag skulle aldrig betala 3000 kr för 1.9 liter. Måste finnas annat. Sen beror det på vad de hittade på röntgen också, om det är förändringar.

Skulle snarare säga att du inte ska rida på för hårda/stumma underlag, eller allra helst undvik någon form av "extrema" underlag.

I övrigt är conquer ett bra tillskott om man ska ge något. Men håller med om att det inte känns helt nödvändigt om hästen inte har någon form av förändringar i leden, alt flera leder med problem.

Inte helt ovanligt att unga hästar drabbas av hovledsinflammationer någon gång.. Tror snarare det beror på att yngre hästar gärna hänger sig lite mycket i handen och inte orkar bära sig..Kan förstås vara trumatiskt betingat, men är ju omöjligt att säga om ingen sett det..

Kolla innehållsförteckningen och gå igenom varje ingrediens. Kolla sen 1. vad det är. 2 Om det finns forskning som visar på att det hjälper.

Jaså? Är detta vanligt på unga hästar :) Spännande. Har en bekant vars unga häst är mycket lite riden som reagerade båda fram på böjprov. Vill du utveckla? :)

Hon bockade som en galning precis när stallägaren släppte ut, sen gick hon in och när hon kom ut igen stod Amazing på 3 ben...:grin:

Och allt detta utan broddar på en glashal äng delvis täckt av just is och snö, så JO, hon har halkat/gått omkull och vrickat sig så illa att det blev en inflammation av det!

När hon röntgades hittades ett litet litet ärr som påvisade det jag skrivit ovan, var ingen förändring så vet trodde ej på att det var träning som skapat detta.

Skulle snarare säga att du inte ska rida på för hårda/stumma underlag, eller allra helst undvik någon form av "extrema" underlag.

I övrigt är conquer ett bra tillskott om man ska ge något. Men håller med om att det inte känns helt nödvändigt om hästen inte har någon form av förändringar i leden, alt flera leder med problem.

Inte helt ovanligt att unga hästar drabbas av hovledsinflammationer någon gång.. Tror snarare det beror på att yngre hästar gärna hänger sig lite mycket i handen och inte orkar bära sig..Kan förstås vara trumatiskt betingat, men är ju omöjligt att säga om ingen sett det..

extrema underlag är inte bra, men man bör inte rida i djupt underlag pga påfrestningen på hovleden.

Senast ändrad:

Fast ärr på vad?
Jag hade iaf inte trixat med massa tillskott, det viktiga är ju att hästen sätts igång lugnt, på fast och jämnt underlag och att hoven belastas jämnt hela tiden. Det är det som är det trixiga, de återkommer ju väldigt ofta och då handlar det om att hästen satts igång för tidigt, släppts lös i ridhus med lite djupare underlag och brallat osv. Det är inte alls bra.

Fast ärr på vad?
Jag hade iaf inte trixat med massa tillskott, det viktiga är ju att hästen sätts igång lugnt, på fast och jämnt underlag och att hoven belastas jämnt hela tiden. Det är det som är det trixiga, de återkommer ju väldigt ofta och då handlar det om att hästen satts igång för tidigt, släppts lös i ridhus med lite djupare underlag och brallat osv. Det är inte alls bra.

Håller helt med . Hovledsinflammation är jätte kritiskt just pga hur nogsamt det är under rehab att hästen belastar helt jämnt och balanserat och på fast underlag . Det är mkt mer komplext än en en kotledsinflammation i jämförelse tex .

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 953
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar