F

FridaW

Jag funderar på att skaffa en ny häst, då min förra häst är 18 år nu. Jag vill helst ha en D-ponny, och har funderat på en Connmara. Hur är dom i hoppning? Vet att det skiftar väldigt mycket från häst till häst, men rent i allmänhet. Det är hoppningen jag vill hålla på med. Kmr såklart träna dressyr hemma, men inte för tävling.

Sv: Connemara

Connemaror är kända för att vara bra hopphästar :)

Jag red en D-ponny för ett tag sedan som jag tävlade medelsvår med. (120 cm)

Men såklart, det finns ju connemaror som inte vill hoppa dem heller :smirk: Om jag var du skulle jag skita i rasen & satsa på en ponny som passar dig ist!

/ Z

Jo, jag vet, det är det jag vill göra också, men min pappas kusin föder upp Connemaror och Halvblod, så jag funderar på att ev. köpa en utav henne. Men det känns som att ett halvblod blir lite stort och tungt till mig, är van vid att rida en arab (har ett arabsto nu), dessutom är jag bara 14år, är ca 165cm lång och väger 49kg. Vill hålla mig till ponny så länge jag kan ;) Så tänkte bara höra mig för lite om Connemaror. Alltså är det ganska stor risk att det blir en Connemara från pappas kusin ;)

De flesta connemaror är, som redan nämnts, bra hopponnyer. I svenska eliten finns det en hel del connemaror och connemarakorsningar.
Jag har själv två connemaror. Brolötens Cinnabar RC 1265 och Cassiopeia Nova. Cinna har gått Msv B hoppning och LA dressyr. Peia är bara två år men visar mkt fallenhet för hoppning :)
Bilder på de pållarna finns här och här.

Se till att du köper en connemara som är bra grundriden även i dressyren. Kolla också stammen, det kan ju finnas avelsvärde om du köper ett sto, eller en hingst för den delen :)

Cinna:
3809185.jpg

Okej, nu till nästa fråga ;) hur mkt kostar en connemara ungefär? Jag vill att den ska kunna hoppa bra, vara högst 13år, minst 8 (det går väl bra med mindre, bara den är ordentligt inriden osv.). Den ska vara D-ponny (dvs. inte överväxt :D). Inte krubbita. Finns fler grejer som jag vill ha/inte vill ha, men orkar inte gå igenom allt nu :p

Titta i annonser så ser du ;)
Vilka klasser ska den ha gått? Hur högt utbildad? Hur hög? Sto/valack/hingst?

Vi gav 40 000 kronor för Cinna. Det var 1999, hon var då sju år gammal och otävlad. Utbildad LB dressyr och LC hoppning.

Cinna är idag 15 år och skulle väl annonseras ut för 80-90 000 kronor, minst. Nu är hon inte till salu och blir heller aldrig men ändå ;)

Min connemara är helt perfekt :love:

LA dressyr utan problem och mycket mycket utvecklingsbar!

LA hoppning och med kapacitet så det räcker och blir över! :)

Fälttävlan ska vi börja träna i år.

Connemaror (iaf min) är riktiga alltiallo ponnier :p

Det enda "negativa" med min är att han är rädd om sina öron och lite rädd för trånga utrymmen. Det beror dock på att irländarna inte är så trevliga med sina hästar, och att transporten över till Sverige kan vara lite hemsk :crazy:

En riktig storhoppare med :D

8060496.jpg

8060497.jpg

5970971.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Okej, nu till nästa fråga ;) hur mkt kostar en connemara ungefär? Jag vill att den ska kunna hoppa bra, vara högst 13år, minst 8 (det går väl bra med mindre, bara den är ordentligt inriden osv.). Den ska vara D-ponny (dvs. inte överväxt :D). Inte krubbita. Finns fler grejer som jag vill ha/inte vill ha, men orkar inte gå igenom allt nu :p

Min kostade 56.000 utan utrustning. Inga ovanor eller nåt.

Det enda "negativa" med min är att han är rädd om sina öron och lite rädd för trånga utrymmen. Det beror dock på att irländarna inte är så trevliga med sina hästar, och att transporten över till Sverige kan vara lite hemsk :crazy:

Det var väl ändå lite väl generaliserande. Det finns svenskar och tyskar och belgare som är otrevliga mot sina hästar också.

Nu har jag tittat lite annonser och sett följande priser:
67 000 kr
45 000 kr
55 000 kr
42 000 kr
40 000 kr
100 000 kr
65 000 kr

jag har en, troligen, connemarakorsning som hoppar väldigt bra och kan hoppa 1,20-1,30 utan problem :) just min ponny hoppar inte så gärna på tävling, men det är ju olika från häst till häst.:D

Okej, nu har jag fått lite hajj på priserna också. Men funderar på kanske en Connemara korsning. Vad kan då bli bra korsningar? Jag vill ju ha en D-ponny. Tror ni att Halvblod/Connemara kan bli bra korsning? Ge gärna exempel på andra bra korsningar.

Halvblod/connemara skulle säkert bli fina, mne jag tror det är stor risk att de blir över ponnymåsttet, beroende på vad det är för ena förstås:)

Okej, nu har jag fått lite hajj på priserna också. Men funderar på kanske en Connemara korsning. Vad kan då bli bra korsningar? Jag vill ju ha en D-ponny. Tror ni att Halvblod/Connemara kan bli bra korsning? Ge gärna exempel på andra bra korsningar.

Halvblod/connemara kan mkt väl bli bra korsningar, om de håller måttet. Welsh och fullblod kan man också korsa in i connemara, säkert också new forest.
Själv är jag inget jättefan av korsningsavel i någon större utsträckning. Just connemara brukar räcka till även inom rasen :)

Köper jag en korsning så vet jag ju hur hög den är ;) Men det är ju mycket möjligt att Halvblod/Connemara blir större än 148cm. Men de får man ju kolla lite. Får se vad jag hittar för häst ;) Ska höra med pappas kusin ifall hon har några till salu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 646
Senast: Claraclara
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 057
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar