• Avel
  • Trådstartare Trådstartare okay
  • Startdatum Startdatum
O

okay

Ni som kan Connemara avel.
Vad kostar det ungefär att betäcka ett sto med en Connemarahingst?
Hur fungerar det?

Sv: Connemara

Svårt att säga när det varierar från hingst till hingst. Det beror på hingstens egna meriter osv. Men mellan 1500-5000 kr i språngavgift och sen tillkommer ju uppstallning och stoavgifter mm. En del har även levande föl avgift. Ska du betäcka!!??:)

Ja till sommaren hade jag tänkt, men jag vet inte med vilken hingst jag ska välja.

1500-5000 tror jag är en bra gissning.. sen beror de på omdu ska ha semin eller naturlig..semin är ju dyrare då du får lägga till seminstationsavgiften..

vad har du för sto + och - på henne och vad vill du få ut av avkomman?

Jag tror att jag valde en av de dyraste hingstarna, men jag har betalt:

Språngavgift: 1800:-
Uppstallning: 2100:- (35 kr/dygn)
Vet. kostnader 600:-

Sedan tillkommer levanded-föl avgift på ca 2000:-

Jag har ett sto efter Öxenholm Bobby.
Jag skulle vilja få upp storleken på henne då hon bara är 140,7.
Jag tycker att hon är lite tung i typen så jag vill lägga någon som är lättar i typen. (Jag kan ha fel med att hon är tung men jag har inte så många Connemaror och jämföra med). Jag vet inte om jag vill ha en hopponny eller en dressyrponny. Men tiden går så fort så det är dags att leta lite fakta om olika hingstar.

vad har du på mammans sida då???

Vill du ha semin eller naturlig.. lite beroende på var man bor... så var bor du?:smirk:

Connemarorna är väldigt allround så att rikta in sig på hopp eller dressyr behövs inte enligt mig. om man absolut inte vill ha en ren hopp eller dressyr ponny. *svammel*

En ponny som jag är väldigt förtjust i är Grange Flynn Sparrow som finns på både naturlig o semin (fryst ?) (står i uppsala) .Han tävlar fälttävlan. Han har ett väldigt trevligt temprament och rör sej bra med mycket påskjut.
jättemysig o rida.
har en 1½ åring efter honom som e kanon i huvet o väldigt ädel (detta kan dock bero på mammas sida oxå som är väldigt ädel )
Du skulle kunna kolla på Gräns Diamond Surf som finns på samma ställe. Hans far Gräns ruben är helsyste rmed min ponny så du har väldigt mycket fullblod i dom linjerna. De som kännetecknar den linjen är ädla ponnier med utstrålning och tryck i sej som hoppar bra.
Diamond är inte så jättestor ännu (3 år bara) så han växer noglite mer... kolla på deras hemsida där du kan se lite kort o så.
gå in på SCS och söl på hingstarna där.

Mammas sida finns Tulira Highball, Lambay Inver .
Jag bor i Göteborg så jag hade siktat in mig på
Killpatrick Fionn
Men jag har hört att han inte står till förfogande för betäckning.

kilpatrick går väl mest som tävlingsponny.. men undra om jag inte läst att han ska gå på semin ... inte riktigt säker..
där får du ju lite storlek iaf för han har givit rätt stort tidigare har jag för mej.
helt klart e de en fin hingst som är inriktad hopp. på ditt sto verkar de vara lite blandat allround...
så de kan säkert passa.

Om du kör några mil neråt (halland) så har vi ju en hel drös med fina Connemarahingstar här...

1. Rolls Royce, lämnar fina gångarter, ngt gracila avkommor.Elit prem.
    Lofty Roderic, bra temp, fina hoppförmågor, bra extriör...
    Cosheen Finnbarr- har "ALLT" enligt mig...;)
    Poetic justice- enorm hoppförmåga, bra storlek, dock ngt tufft temperament!

Nu har jag inte ens kollat om dessa hingstar stämmer "stammässigt2 med ditt sto...men fina är dom!!!

Är inte Cosheen en kraftigare model? Hur hög är han?

Tränger mig in lite också.

Har ett sto som blir femton i år så det känns som om det är lika bra att testa redan till våren om det går att få henne dräktig (ingen har försökt innan).

Hon är en MYCKET trevlig individ men sägs ha varit tuff som yngre (har ridit henne i åtta år och kan väl betecknas som tuff på sätt och vis men är genomsnäll).

Tre bra gångarter (har sagts av alla vi tränat för, även instruktörer med "finare bokstäver").

Slutmätt 144 (lite drygt).

e Fendth RC 55 ee Kåsta Scaramouche RC 36
u Gentle Wind RC 656 ue Lukas RC 35

Sen är det Blue Chief och Slieve Dara på varsin sida i tredje led.

Så vad skulle ni välja?

okay skrev:
Jag har ett sto efter Öxenholm Bobby.
Jag skulle vilja få upp storleken på henne då hon bara är 140,7.
Jag tycker att hon är lite tung i typen så jag vill lägga någon som är lättar i typen. (Jag kan ha fel med att hon är tung men jag har inte så många Connemaror och jämföra med). Jag vet inte om jag vill ha en hopponny eller en dressyrponny. Men tiden går så fort så det är dags att leta lite fakta om olika hingstar.

Bobby :love: ! Honom var jag med och red in, så jättesöt!

Tycker inte att Finn är så kraftig. Som 3 åring mättes han till 144cm.

Sen håller jag med om att K Fionn är väldigt fin. Men de vågade inte låta honom betäcka ifall att han skulle ändra temperamentet.

Hur långt kan du tänka dig att åka och vilka fler har du kikat in?

Jag åker dit det behövs. Jag ska bara ta ett föl (så tänker jag nu) då vill jag att det blir bra.
Jag tycker att det är svårt när man hittar bilder på nätet, för då vet man inte åldern på hingstarna. Är dom unga så ser dom så smäckra ut sedan hittar jag ett annat foto när dom är äldre och då är det en annan ponnytyp.

Var red du in Bobby? Berätta lite är du snäll.

kolla på SCS hemsid apå länken hingstar..där finns oftast bild o sen står de stam,ålder, mankhöjd ,färg, albinobärare osv..
senkandu gå in på uppfödare så kan du titta på hingstarna där...

Ja jag och jag, det var nog mer min syster som red in jag höll nog mest i honom.

Det var här nere i skåne för en massa år sedan. Min syster hjälpte Familjen som ägde honom då, jag har även hjälp dem att visa Marble på utställningar förr.

Min syster red även honom på visningarna. Han var jätte mysig och snäll. Ska se om jag hittar några gamla kort på honom.

Kan ju tipsa dig om Juno Rory som ett av valen till att betäcka med. Han har ju själv meriter upp till högsta klasser i dressyr och är av det lite lättare slaget.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka