Come back 2 avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Maybe
  • Startdatum Startdatum
M

Maybe

Hej!

Jag har ett halvblods sto som är efter Come back 2.
Hon har ett bra temperament(ibland). Hon är även tvilling, hon har spatt i båda bakbenen. Hon blir uppstressad för precis ingenting. Jag har hört att de flesta Come Back 2 avkommorna är väldigt oroliga och "stimmiga". Eller är det bara som hon blev "knäpp" redan vid födslen efter som hon är tvilling?
Vet du nått om detta?

Sv: Come back 2 avkommor

Har inte lagt märke till det, men CBII är ju en sporthingst.
Tvillingar är väl inte stökigare än andra?
Synd på spatten, då är avel ju inget att tänka på...
mvh

En häst som är lättstressad, knäpp och stimmig har den verkligen bra temperament?:confused:

Men ja, hon har en massa fullblod i sig, så det kan bero på det.
Fölen som hon får kommer väl inte få spatt, eller?

men asså, hon är helt cool lugn för det mesta. Men ibland så kan hon bara få för sig att göra nått. Dock inte ofta hon gör det, men det händer.

spatt är tyvärr ärftligt..

har "träffat" en CBII avkomma, hingst, han var som vilken häst som helst i temperamentet..

Jag pratade för några veckor sedan med han som äger hästkliniken i Stenestad (Skåne), Han sa att det inte är ärftligt.

Mitt sto har än så länge en avkomma, vi ska röntga 2 åringen om 1 år, så får vi se om hon har spatt eller är helt frisk.
2 åringen hade bockhov vid födslen, med det har väl inget med spatt att göra?

Benägenheten att få spatt är sannolikt ärftlig på ett eller annat sätt, hänger förmodligen åtminstone delvis ihop med benställning och *försöker hitta rätt ord, blir inte som jag vill* hasledens utseende "inuti".

Ridit en avkomma E. Come Back II. Det var den mest kompletta häst jag suttit på. Han har idag plac i 1.50 hopp. Otroligt personlig och trevlig, mysig om man kan säga så. Helt otrolig galopp med "aktion" och hoppade som en gummiboll. Hade jag vart miljonär hade jag lagt ett bud på honom på en gång!

Men finns det inte olika sortars spatt, Eller finns det bara en "sort"?

Traditionell spatt är infl i hasens glidleder som blir broskbildningar.

Tuppspatt/tuppsteg är en benämning på höga steg ibland. Det har ett annat ursprung. Går även att operera. Ingen ärftlighet påvisad på "tuppspatt" så vitt jag vet. Ingen förändring i hasens glidleder.
Kanske är det de sorterna du hört om?

Men ja, hon har en massa fullblod i sig, så det kan bero på det.

Man måste skilja klart på oro ostress, och på en fullblods känslighet och nerv.

Det första är en icke önskbar egenhet - det andra kan , om man lär sig använda det rätt bli till en enormt stor tillgång.:)

Traditionell spatt är infl i hasens glidleder som blir broskbildningar.

Tuppspatt/tuppsteg är en benämning på höga steg ibland. Det har ett annat ursprung. Går även att operera. Ingen ärftlighet påvisad på "tuppspatt" så vitt jag vet. Ingen förändring i hasens glidleder.
Kanske är det de sorterna du hört om?

tuppspatt kommer väl ofta från skador? min förra häst hade det men led inte direkt av de men slet skor utav bara tusan.

Saxat från www.agria.se

Först som sist kan man nog konstatera, då man går igenom litteraturen, att man ej vet med säkerhet vad som utlöser tuppspatt. Det typiska för tuppspatt är hur bakbenet lyftes upp med ett snärtigt ryck. Som namnet säger är det inte olikt hur en tupp rör sig då den är ute och spatserar. Lidandet kan vara ensidigt men är ofta dubbelsidigt som i ditt fall. Då du ej skriver om du har en hopp- eller dressyrhäst kan jag ej säga om du måste behandla din häst eller ej. En dressyrhäst kan ej visas upp med tuppspattsteg, däremot kan en sådan häst med framgång användas som hopphäst.

Skulle du nu ha en dressyrhäst tycker jag nog att du i första hand skall tillgripa den metod som används vid s k tuppspattoperation, nämligen att skära av en sena som löper över hasens utsida. Som regel hjälper detta, men skulle lidandet kvarstå kan man som en sista utväg använda sig av patella(knäskåls)operation. Skulle ej heller detta hjälpa har man ej någon större utsikt att få hästen bra.

Man skall dock komma ihåg att detta inte är något hästen lider av i egentlig bemärkelse, det ser bara märkligt ut och är för en del hästar av stor negativ betydelse.
Vet. Claes Rülcker

Har varit på viegården där han står och sett ett flertal Come back avkommor. Hon som red honom då sa att det är en hingst som vill så otroligt mkt att man måste dämpa honom. Kanske inget för en fritidsryttare. Men dom avkommer jag sett har rört sig så man får ståpäls. Dessvärre finns det f.n ingen importör på honom :( .

Va??
Då kan jag inte betäcka med honom alltså, utan måste i så fall åka till Danmark??
För man får väl inte ta in själv??

Du kan ta in själv men vill du regga i ASVH och få gröna papper får du köra till DK.
Om du inte löser licensen i ASVH förstås, 5000kr tror jag den kostar.

Tror tyvärr att även utsikterna att ta hem själv är mörka. Vet att Team piaff tog in från honom förut men att det var ngt problem med att han inte stod på EU-station, så han fick åka och tappas på sådan och det funkade väl inte så bra. Jag kan dock ha fel här :angel: . Min väninna fick iallafall ta sin pålla och åka till Danmark :smirk: .

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 420
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Avel Mitt sto på 16 år fölar för första gången och jag börjar undra om det är på gång redan nu fastän det är ca 2 veckor kvar till 335 dar...
Svar
6
· Visningar
1 622
Senast: Cornelia
·
Hästvård hej, jag är en 15 årig tjej som är lite orolig över min 9 åriga d-ponny. Jag är inte hos honom så jätte ofta på mornarna, utan bara...
Svar
2
· Visningar
1 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka