Coller... måttbeställning?

L

loch

Tack vare körforumet har jag hittat åtskilliga underbara hemsidor där man kan frossa i vackra selar... :bow:
På en av dessa finns en billigare variant av collersele... och eftersom jag har hästar som inte är byggda för brösta så blev jag väldigt sugen på en sån! Det är ju kul med något lite snyggare och lättare än en loksele ibland...
Har någon köpt en coller som inte varit specialtillverkad för just precis den egna hästen? (då kostnad upp mot 30 000:- vilket är lite för mycket för hobbykörning tycker jag o min familj)
Kan det inte innebära problem för hästen med felbelastning, tryck m.m? (tänker inte på frech-coller utan "riktig" coller)

Sv: Coller... måttbeställning?

Den collerselen vi beställde senaste var måttbeställd men kostade ändå inte mer än 15.000:-, själva collret är det oftast "fasta" storlekar på, tänk bara på att inte ta ett för stort, det är då det kan trycka och klämma, du ska behöva vända det "upp och ner" för att få över det över hästens huvud och sen vrida det rätt uppe vid nacken. Tysken vi beställde från trodde att det skulle bli alldeles för litet men det passa perfekt, så lita inte alltid på dom som säljer grejerna ;)

Jag har sett en länk med en modell av fransk brösta. Den görs i sydtyskland och jag vet att någon av elitkuskarna (4-spann) använder den och är helnöjd. Tyvärr vet jag intet pris på den men det går ju att skriva dit och fråga. Den är inte så statisk som ett helcoller utan lite ställbar. Jag skulle gärna prova en...
www.moench-geschirre.de

Men hur "mäter" man för att få fram vilken storlek kusen ska ha? På själva collern alltså.

Nu ska ni få höra hur man mäter till en coller... Låter som total tok men faktiskt så är det en väldigt gammal mätmetod och den funkar.. Ta måttet från yttre ögonvrå till yttre ögonvrå över nosryggen och du får måttet på bredden av collern. Ta måttet runt på den köttigaste delen av benet ovanför armbågen och du får måttet på inner längden av collern./ Gunilla

"Fransk brösta" har mer egenskaper från en brösta än från ett coller!
Så har hästen ett dåligt läge för en brösta, blir läget inte så mkt bättre av en fransk brösta. Men de e klart den är nog bekvämare än bara en brösta:)

(http://www.borjes-tingsryd.se)

(http://www.equilex.se/)

Hör inte till tråden kanske:angel:

Senast ändrad:

Jag tror att man måste måttbeställa den franska bröstan från Tyskland. Det är den enda modell som jag sett som ser ut som den kan funka mer som ett koller än brösta men jag har inte provat den själv.

Nu ska ni få höra hur man mäter till en coller... Låter som total tok men faktiskt så är det en väldigt gammal mätmetod och den funkar.. Ta måttet från yttre ögonvrå till yttre ögonvrå över nosryggen och du får måttet på bredden av collern. Ta måttet runt på den köttigaste delen av benet ovanför armbågen och du får måttet på inner längden av collern./ Gunilla

Det lät onekligen intressant. Ska prova med den mät-proceduren o se om den stämmer. Tack för tipset! :)

Hehe jo men jag la inte ner nån tid på de eftersom det eg inte hör till tråden :smirk: ;)

Men hur "mäter" man för att få fram vilken storlek kusen ska ha? På själva collern alltså.

Ok jag puttar upp denna tråd igen...jag vill oxå veta om det finns olika sätt att mäta och isf HUR???
Är det på samma vis som med lokor?? Det finns ju beskrivet på tärnsjö, men det ger väl bara mått på längden...för collern behövs väl bredden oxå?? Jag saknar måtttabell på dom sidor som säljer coller, på täcken och kläder finns det, eller är det jag som inte hittar i menyerna??
Jag är helt novis på detta och vill köpa en coller då min donna har lite underhals och det känns som det är på håret med min brösta :crazy:

Gamla finselelokor är en budgetvariant som jag vurmar för,franska och nedsvängda bröstor tysker jag är slöseri med bra läder .

Senast ändrad:

Var får man tag på sådana? Jag har en ponny med riktigt uselt bröstaläge och har funderat på sk "ergonomiska" bröstor av olika slag, men varför gillar du inte dem?

Dom verkar inte att ta ut kraften där hästen är som efektivast .en loksele ligger där hästen är mest lämpad att dra .Gamla finselar kommer ut på marknaden med jämna mellanrum,sällan över 2000kr flytta ned nackremmen så dragpunkten blir rätt. sen tittar du på nussikans bilder så förstår du hur man gör.Vindeln ligger så långt norr så om du har tur hittar du passande finnlokor .

Senast ändrad:

Aha okej. Ja det är ju det där med priset också.. Har inte flera tusenlappar att slänga ut. Men det lät ju inte så dumt. Jag har inte den blekaste om hur man tillpassar lokor men det borde min tränare kunna hjälpa mig med. Jag får väl börja leta :)

Hmm jag blev ju inte klokare på det här med måtten på coller...jag har 3 gamla finnselar varav en är på "recond" hos sadelmakaren men jag vill ha en coller som passar ihop med min idealsele. Funderade ett tag på den franska varianten men tycker att den ser lite klumpig ut och mkt bred nertill, det är ju där det är tajt.

Liknande trådar

Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Jate Volim
·
Körning Ett vanligt argument för olika varianter på bröstor är att en vanlig, rak brösta, trycker på luftstrupen på hästar som inte har någon...
Svar
13
· Visningar
2 134
H
Körning Jag vill ha den sele som gör minst skada på en häst. En bröstsele (giggsele, finsele - kärt barn har många namn) är ju bra då den inte...
2
Svar
30
· Visningar
3 519
Senast: hopp_o_galopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka