Cohiba 1198

pastejja

Trådstartare
Har suttit och tittat på Gränsbos film på honom och jag gillar det jag ser :).
Någon som vet något om hans temperament? Vad man kan förvänta sig av stammen etc?
Nu panikar jag lite över alla mina funderingar och brainstormar..
Funderar på hur mycket multitalang han är egentligen. Skulle det vara väldigt underligt att lägga honom på ett dressyrstammat sto?
(mödernet och hon själv lämnar välhoppande avkommor, men jag tänker inte hoppning när jag ser hingstarnas namn).
/U

Sv: Cohiba 1198

Jag kan ej svara dig på din fråga om temperamentet, men tänk på att fadern, Chacco-Blue, är en väldigt grov och rejäl häst. Jag såg CB i Falsterbo i somras och jag blev mycket förvånad över att han är så grov.

Har du tänkt sälja hästen i tidig ålder så hade jag inte lagt den på ett dressyrstammat sto, även om hon har hoppning i sig, yngre hästar säljs en hel del på sin stam upplever jag det som. Då är det bättre att försöka renodla på dressyr eller hoppning tycker jag, dvs om man inte satsar på fälttävlan. Behåller du hästen själv eller säljer den när den visat att den har bra hoppförmåga, dvs om hoppgenerna från mödernet tillsammans med faderns hoppgener slår väl ut, så tycker jag att folk börjar titta mer på individen än på härstamningen. Då menar jag vid uppsutten hoppning och att hästen är minst 5-6 år gammal.

Jag funderade mest över om Cohiba kunde vara en av de där hopphingstarna som förbättrar gångarsaveln. När jag tittar p åstammen så finns det flera av hingstarna som lämnat dressyravkommor.

Det är svårt att veta hur man ska tänka. Finns det flera till salu med liknande stam så underlättar ju inte det en försäljning heller.

Att jag nämnde att det finns mycket hopp i mitt sto var väl mest för att visa att stoet var mer åt det multi-hållet när man kollar närmare på stammen än vid första anblicken. Jag är inte ute efter att avla fram en hopphäst, även om det inte gör något om avkomman hoppar trevligt.
/U

Jag såg Cohiba på hingstvisningen och gillade honom väldigt mycket. Han var riktigt snygg och rörde sig bra, faktiskt bättre än några av gångartshingstarna :angel: Fast jag är ju ingen expert så du får förhoppningsvis fler svar.

Ångrar nästan att jag inte valde honom till mitt lilla Lambourgini sto som jag tycker är en dubbeltalang.

Nu vet jag inte stam på ditt sto, men du skriver att hon har dressyrstam, så vill man ha mer hoppning i avkomman så hade jag försökt hitta en dressyrstammad hingst som också hoppar bra. Nu tänker jag ur försäljningsperspektiv. Många köpare är i dag nischade, de flesta söker hopp- eller dressyrhäst. I stort sett alla hästar går att styra runt på metersbanor, och de flesta dressyrryttare vill ej hoppa högre än så ändå;)

Nu vet jag inte stam på ditt sto, men du skriver att hon har dressyrstam, så vill man ha mer hoppning i avkomman så hade jag försökt hitta en dressyrstammad hingst som också hoppar bra. Nu tänker jag ur försäljningsperspektiv. Många köpare är i dag nischade, de flesta söker hopp- eller dressyrhäst. I stort sett alla hästar går att styra runt på metersbanor, och de flesta dressyrryttare vill ej hoppa högre än så ändå;)

Hon är så pass dressyrstammad så att hon har ett dressyrblup på 127 och ett hoppblup på 87, med 15/16 i medelfel.
Och som jag skrev innan så är jag inte ute efter att producera en hopphäst, utan ute efter att undersöka om han kan vara en av de hopphingstar som som passar i dressyrhästaveln. Det kan handla om att förbättra vissa egenskaper eller få in annat blod, eller något annat.
Hade jag önskat att producera fantastiska hopphästar så hade jag köpt ett annat sto :)
/U

Jag fick också intrycket av att han rör sig väl så trevligt som många av dressyrhingstarna, men frågan är om man kan förvänta att han nedärver det?

Jag har inget emot Cohiba och kommer att betäcka två ston med honom i år bl a den rödhåriga favoriten efter Lambourghini som du såg på Flyinge förra året. Men till ditt sto med dressyrstam hade jag istället valt en hingst som jag kommer att använda tillminst ett annat av mina ston i år. Det är JJ RayBan. Han gick igenom i sitt tyska brukssprov som multihingst med aningen bättre på hoppning och blev sedan svensk bruksprovsvinnare i dressyr. Kan det blir bättre om man vill ha en multitalang?
Fick för en vecka sedan mitt första föl efter honom och som det ser ut var det en lyckad chansning att betäcka med honom redan förra året. Väntar föl nummer två efter honom nästa vecka. Blir det lika bra så har jag helt klart fått en ny favorit hingst.

Jag har inget emot Cohiba och kommer att betäcka två ston med honom i år bl a den rödhåriga favoriten efter Lambourghini som du såg på Flyinge förra året. Men till ditt sto med dressyrstam hade jag istället valt en hingst som jag kommer att använda tillminst ett annat av mina ston i år. Det är JJ RayBan. Han gick igenom i sitt tyska brukssprov som multihingst med aningen bättre på hoppning och blev sedan svensk bruksprovsvinnare i dressyr. Kan det blir bättre om man vill ha en multitalang?
Fick för en vecka sedan mitt första föl efter honom och som det ser ut var det en lyckad chansning att betäcka med honom redan förra året. Väntar föl nummer två efter honom nästa vecka. Blir det lika bra så har jag helt klart fått en ny favorit hingst.

Det tror jag kan bli en bra kombination :), vilket är det andra stoet? Ser fram emot att se resultatet.
De JJ Ray Ban avkommor jag har sett ser riktigt trevliga ut och enda anledningen till att jag inte funderar på honom är att jag omöjligt kan lyckas med 90-dagars avgift i år. Helst skulle jag ju inte avla alls i år. Många andra utgifter som också måste betalas. Ibland hade det varit skönt att inte dra hela lasset själv, iallafall nu i början.

Nu är ju årets fölunge bara några dagar gammal och jag är inte erfaren nog för att veta om den är fantastisk. Jag gillar teckningen iallafall :idea:.
Tycker den ser trevlig ut iallafall, raka ben, och hyfsat resten vad jag kan se, alla föl är ju långbenta och alla spädisar ser ju ädla ut.. ser ut att kunna vara lika elastisk som mor sin. Har hänt mycket sedan den 25:e, men det gör det ju med alla.

Tillbaka till Cohiba, så hoppas jag att han får många ston så vi kan se hur avkommorna blir snabbt. Skulle vara intressant att höra vilka fler ston han kommer att få i år.
/U

Det fölet som är fött här är från den rödhårigas stora syster med stammen JJ RayBan u. Xena (20) e. Zephyr - Kaliber. Det som ska komma i dagarna kommer har en mamma med stammen Epson - Steve´s Friend XX - Roman Way XX.
Har ev en ide så jag skickar ett PM till dig.

ÄR detta verkligen den svenska bruksprovsvinnaren Cohiba?"!!!
I så fall är det ju tragiskt!!!
Han fick ju IDIOT LÅGA 6,0 på ridbarhet?!
Och ett vidrigt lågt index!!!
Gylle & co är det samma Cohiba som den som är godkänd i Sverige är min fråga.

ÄR detta verkligen den svenska bruksprovsvinnaren Cohiba?"!!!
I så fall är det ju tragiskt!!!
Han fick ju IDIOT LÅGA 6,0 på ridbarhet?!
Och ett vidrigt lågt index!!!
Gylle & co är det samma Cohiba som den som är godkänd i Sverige är min fråga.

Ja det är samma häst precis som det skrivits tidigare i tråden.

Oftast är det lite svårare test i Adelheidsdorf med många bra Hannoveranare, vilket kanske gjorde honom lite blekare, han var dock bara 3 år när han gjorde sitt 70 dagars där. Oavsett så ser han ut att vara den hopphingsten som får överläggset flest ston i år så han lär få sjukt många avkommor att värdera nästa år.
Skall bli intressant att se storleken på avkommorna då hans far lämnar nästan bara 1,75 -1,80 hästar.....

Vet du om Chacco Blue lämnar grovt också, han själv var mycket grov tyckte jag när jag såg honom i Falsterboförra året...

Liknande trådar

Avel Fanns bara väldigt gamla trådar så jag gör en ny. Jag letar efter en bra fbl-hingst till mitt hoppstammade multitalang-sto, och har...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 064
Senast: KickiH
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 371
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka