Cohiba 1198

Sv: Cohiba 1198

Dem jag har sett i Tyskland har inte varit speciellt grova för sin storlek, men såg flera 1 åringar hos en uppfödare som redan var 1,70.... däremot så hade dem flesta långa linjer med en lång rygg, vilket också bekräfts av flera uppfödare jag pratat med. Men en lång rygg blir lite bekvämmare att rida, men kan ibland vara lite svåra att samla, men för det mesta är det inte negativt tycker jag personligen.

Det är de tyska proven jag syftade på, ja.
De svenska gjorde han ju bra.

Vad gäller att han var tre år då han gjorde proven i Tyskland, de flesta var 3 år, några var 4 år.
Han är enligt sitt regnr en Hannoveranare, alltså borde han ju prestera som en sådan, eller?
De hingstarna som gick högst var även de 3 år!

Dit jag vill komma är att jag tycker skygglapparna är på, rejält.

Det är en sak om man anser att hingsten i fråga ger det vi saknar i Sverige. Han har fått 6,0 i ridbarhet så är det i min värld för lågt och för att vara hopphingst är väl ändå 7,67, 7,5, 8,56 i hoppning, varav det sista i terrängen även det lågt. Detta från de tyska proven.

Han har gjort ett bra prov i Sverige och det kan inte någon ta i från honom men det nämns inte någonstans i de officiella papprena att hingsten gjort ett 70-dagars prov samt resultat, varför?

Skall jag välja en hingst till mitt sto så vill jag ha alla fakta. För mig är vilken mankhöjd hingsten kanske kommer att lämna av mindre intresse än att hingsten gjort ett "mindre lyckat" prov i Tyskland.
Vill vi i Sverige ha det bästa blodet från Tyskland/Holland så är det ju märkligt att vi kan se mellan fingrarna så rejält som i detta fallet. Kanske han hade sina livs sämsta 70 dagar i Tyskland, vem vet?! Hoppas han inte nedärver "70 dåliga dagar" till sina avkommor.

Om det hade varit tvärtom, ett super 70 dagars prov och sedan mindre lyckat i Sverige, vad hade vi då sagt? :grin:

Ja, ja. Vi lär ju se resultatet om några år och blir det bra så kan vi ta in alla hingstar med 90 i index från Tyskland och förbättra vår avel här i Sverige och dessutom strunta i bruksprov på det hela taget... :banana:

Jag som såg honom på proven ansåg att han hade den bästa ridbarheten och då är jag inte speciellt lättflörtad när det gäller den.

Vad han gjorde som 3åring tycker jag är ganska ointressant eftersom jag vet hur 3åringar kan vara.

Om det hade varit omvänt så hade jag personligen tyckte det var värre eftersom hingsten inte visade utveckling :crazy:

Nej Cohiba var extremt fin på bruksproven och jag skulle inte vara ett dugg rädd att använda honom, att han hade dålig ridbarhet som 3åring spelar ingen roll alls eftersom han var så fin nu som 4 åring. Jag personligen tycker att han är en mkt komplett hingst både stammässigt, gångartsmässigt och ffa hoppmässigt.

Ja, ja. Vi lär ju se resultatet om några år och blir det bra så kan vi ta in alla hingstar med 90 i index från Tyskland och förbättra vår avel här i Sverige och dessutom strunta i bruksprov på det hela taget...

Antar att du inte sett hingsten ifråga med detta uttalande? Vet du inte att det finns många hästar som presterar topp som 3åringar och som sedan inte räcker hela vägen, liksom det finns de som inte presterar topp och som går hela vägen?

De svenska provens resultat på Cohiba, eller hans poäng och utvecklig sedan han kom till Sverige ifrågasätter jag inte. Han var/är fin.

Vad jag däremot ifrågasätter är varför jag som stoägare/uppfödare inte får veta all fakta om hingsten. Jag skall ha möjlighet att kunna välja rätt utifrån all fakta. Ett 70 dagarsprov har han gått och han har inte några vidare poäng att ståta med.

Skulle detta gällt ex. ett 3-års test med ett sto så får man dras med dessa poäng hela sitt liv oavsett att stoet kanske hade sin sämsta dag i livet pga dålig förberedelse, dålig visning, domare som är pissenödig och att det är 40 grader varmt i ridhuset.

Otroligt orättvist men fakta, när det då gäller en hingst som ex. Cohiba så är det heeeelt ok att hans tyska poäng inte finns med och så gott som alla har en anledning att ge varför han inte klarade detta så bra. Han har gjort en fin utveckling och bla, bla, bla...
:cool:

Nog om detta, hingsten gjorde ett fint prov i Sverige inte tal om något annat men de tyska poängen var usla och det vore trevligt att veta varför och varför vi inte kan få dem från ASVH om vi nu har ett så transparent system. :angel:

Jag utgår alltid från att hingstar som kommer in i Sverige från 3 år och äldre redan har gjort ett prov någonstans. Har de gjort ett hyggligt prov behöver de ju inte gå bruksprov i Sverige.

Jag tycker inte att det är ASVHs uppgift att informera uppfödarna om ev prov som inte ligger till grund för att hingsten är godkänd i Sverige. ASVH behöver bara upplysa om på vilka grunder hingsten är godkänd här.

Att man som hingstägare väljer att inte framhålla tidigare sämre prov är ju självklart. ;)

Att han inte har de bästa siffrorna utomlands behöver ju för den skull inte betyda att han inte har mycket att tillföra svensk avel :)

Vi vet ju alla vad Cardento gjort för avel och sport i vårt avlånga land ;)

De svenska provens resultat på Cohiba, eller hans poäng och utvecklig sedan han kom till Sverige ifrågasätter jag inte. Han var/är fin.

Vad jag däremot ifrågasätter är varför jag som stoägare/uppfödare inte får veta all fakta om hingsten. Jag skall ha möjlighet att kunna välja rätt utifrån all fakta. Ett 70 dagarsprov har han gått och han har inte några vidare poäng att ståta med.

Skulle detta gällt ex. ett 3-års test med ett sto så får man dras med dessa poäng hela sitt liv oavsett att stoet kanske hade sin sämsta dag i livet pga dålig förberedelse, dålig visning, domare som är pissenödig och att det är 40 grader varmt i ridhuset.

Otroligt orättvist men fakta, när det då gäller en hingst som ex. Cohiba så är det heeeelt ok att hans tyska poäng inte finns med och så gott som alla har en anledning att ge varför han inte klarade detta så bra. Han har gjort en fin utveckling och bla, bla, bla...
:cool:

Nog om detta, hingsten gjorde ett fint prov i Sverige inte tal om något annat men de tyska poängen var usla och det vore trevligt att veta varför och varför vi inte kan få dem från ASVH om vi nu har ett så transparent system. :angel:

Just därför visar jag ALDRIG på 3års ;)

Jag bed hingsten som han var då jag såg honom och det var najs :D

Att han inte har de bästa siffrorna utomlands behöver ju för den skull inte betyda att han inte har mycket att tillföra svensk avel :)

Vi vet ju alla vad Cardento gjort för avel och sport i vårt avlånga land ;)

Och ja vad fick han på sin ridbarhet, en 5a :angel: Och så värst hemsk ridbarhet hade/har han inte

Säga vad man vill om Cardento och alla hans fantastsiak resultat och avkommor, men hans ridbarhet är väl knappast toppen? Han var extremt svårbetslad och han har nog gått med alla tänkbara bettkobinationer för att få att prestera så bra som han gjorde. Tycker heller inte att han såg helt enkel ut att rida utan bevisade mer att PE är en otroligt skicklig ryttare. Cardentos avkommor är väl inte alltid heller under av ridbarhet utan är i många fall kanske styva och inte helt lätta att rida igenom. Grundar detta på måååånga avkommor jag sett.

Jag tränade ofta tillsammans med när Peter red honom på Flyinge och hemma på marken var han inte så svår och reds på vanligt bett. Jag menade att han inte är så svår som några av de andra i världseliten ;)

Många avkommor är rätt sena men jag har sett en hel del ganska lättridna :D

Liknande trådar

Avel Fanns bara väldigt gamla trådar så jag gör en ny. Jag letar efter en bra fbl-hingst till mitt hoppstammade multitalang-sto, och har...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 064
Senast: KickiH
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 371
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka