Cockerspaniel

Sv: Cockerspaniel

cano skrev:
Hej!:)
Jag har haft/har fem cockrar och har inte sett några som helst sådana tendenser. Jag har kanske haft tur som har valt en uppfödare som har lyckats bra med sin avel, fyra av fem kommer från samma uppfödare.

Jag är ganska övertygad om att i mina hundar skulle aldrig komma på att över huvudtaget visa aggresivitet mot människor. Däremot så har det kunnat varit strid och konkurens mellan hundarna.

Mina älskar allt och alla människor så det nästan går till överdrift!:love:

/Camilla

Det håller jag med om. Mina är likadana. Kan det kanske bero på att vi har samma uppfödare:)

Jag gillar verkligen cockrar... men känner ingen!

Har själv 3 whippets, men cockrarna är nåt jag spanat på om det blir nån annan ras i framtiden någon gång. Jag har inte haft annat än whippet, kanske blir knepigt att byta till en så annorlunda ras?
Whippet är ju dock inte en utpräglad vinthund såsom afghan, sloughi osv är med deras lite speciella egenskaper.

Det jag oroar mig över är att jag faktiskt är rätt lat. :angel: En whippet klarar sig utmärkt, utan att det märks på något sätt, att bara gå korta koppelpromenader flera dagar i sträck. Om jag är sjuk, har massor att göra, det är pissväder eller vad det nu kan vara. Hur är det med cocker då egentligen? Tror just vinthundar (kanske mest whippet och italienare) är rätt så mkt soffpotatisar och lätta att ha att göra med på den här fronten.... Fast aldrig bangen på att haka med på vad som helst ute!

Sen pälsen...huvva. Jag gör ingenting med mina hundars päls what so ever, men en cocker går ju att hålla klippt iofs.

Kanske ska lägga till ett PS: jag är ingen djurplågande latmask som låter hundarna leva sina liv i lägenheten. Naturligtvis aktiverar jag mina hundar men uppskattar varmt valfriheten... Att kunna hoppa över det dagar det inte går.

Mvh Ishtar

Nu bor ju vi på landet (eller vi bodde, sedan flyttade vi in till "stan" när den sista cockern var runt 10 år och nu när den nya är 8 månader flyttar vi ut på landet igen).
De cockrar vi haft har varit relativt lugna. Är man stilla så är de stilla, är man aktiv så har de full fart.
Fast å andra sidan så har de fått springa mycket fritt på landet och får förrutom det en promenad på 45 min-1½ timme oavsett väder.

Visst klarar de någon dag utan promenad om de får annat att syssla med men det är en rätt aktiv hundras. Men inte så aktiv som många säger (bli inte avskräckt av personer som säger att de behöver MINST 2 timmars promenad och massor med hjärngympa varje dag, det har jag fått höra många gånger och det stämmer kanske på enstaka individer. Jag har också fått höra att de MÅSTE jaga, även sällskapsspanieln. Det stämmer inte heller. Av 6 hundar har 2 av dem visat intresse när morfar tagit ut dem i skogen för att jaga. Bara 1 "var något att ha" :Angel:). Hunden är aktiv när du är aktiv förrutsatt att den fått rätt uppfostran och att den inte får gå flera dagar i sträck med bara minimala promenader.

Här rakas de 3-4 gånger om året, eller ja, vardagsklippning som det kallas (allt är rakat förrutom lite under magen, benen och öronen).

Nu blir det kanske dubbelt för dej men jag tycker inte som millansnillan...
Jag är ute på promenad minst 2½ timme per dag + lydnadsträning och på helgerna spår och sök,ibland agility.
Skulle jag bara gå på smårundor 2 dagar i sträck har jag en väldigt jobbig hund som klättrar på väggarna.
Dom flesta cockrar jag har träffat behöver rätt mycket aktivering och motion,men inte så mycket som tex en Schäfer.

Ishtar skrev:
Jag gillar verkligen cockrar... men känner ingen!

Har själv 3 whippets, men cockrarna är nåt jag spanat på om det blir nån annan ras i framtiden någon gång. Jag har inte haft annat än whippet, kanske blir knepigt att byta till en så annorlunda ras?
Whippet är ju dock inte en utpräglad vinthund såsom afghan, sloughi osv är med deras lite speciella egenskaper.

Det jag oroar mig över är att jag faktiskt är rätt lat. :angel: En whippet klarar sig utmärkt, utan att det märks på något sätt, att bara gå korta koppelpromenader flera dagar i sträck. Om jag är sjuk, har massor att göra, det är pissväder eller vad det nu kan vara. Hur är det med cocker då egentligen? Tror just vinthundar (kanske mest whippet och italienare) är rätt så mkt soffpotatisar och lätta att ha att göra med på den här fronten.... Fast aldrig bangen på att haka med på vad som helst ute!

Sen pälsen...huvva. Jag gör ingenting med mina hundars päls what so ever, men en cocker går ju att hålla klippt iofs.

Kanske ska lägga till ett PS: jag är ingen djurplågande latmask som låter hundarna leva sina liv i lägenheten. Naturligtvis aktiverar jag mina hundar men uppskattar varmt valfriheten... Att kunna hoppa över det dagar det inte går.

Mvh Ishtar

Mina cockrar rör sig när jag rör mig och sover när jag är still. Ligger jag i soffan har jag tre flickor på mig - oavsett hur mycket eller lite motion de fått. De älskar att vara ute och göra saker, men kräver det aldrig. Oftast är vi dock ute och motionerar/tränar 1 1/2 - 2 timmar per dag.

Pälsvården lägger jag ner ca. 5-10 min per dag och hund på. Tricket är att jag gör det varje dag vilket gör att jag aldrig har en tovig hund. När det är blött drar jag på dem regnoverall innan de får härja i skogen, de drar med sig så mycket pinnar annars.

Mvh,
Duvan

Jag har också en liten cocker tik vid namn Nora från Winlines kennel.
Hon älskar att jobba, så vi kör lite lydnad och ibland på helgerna lite spår. Annars är hennes största intressa att springa runt i skogen som en dåre! Då kommer :devil: i henne fram:smirk: Hon springer med sån fart att man tror att hon ska snubbla och bryta alla ben i kroppen:rofl:
Här är en bild på henne i sommras
PICT1450.jpg

Det är fösta gången hon badar i havet:smirk: Hon har alltid hatat vatten, men på denna bilden gjorde hon ett undartag:banana:
http://i4.photobucket.com/albums/y116/Johannaa/PICT1450.jpg

/Johanna

Jag har träffat massor av cockrar som är precis som dina :D
överlyckliga förjämnan ungefär.
Men den jag fick tag på var verkligen ett måndagsexemplar :(

Tror inte att jag skulle skaffa en igen, mest pga pälsen..
jäklar så jobbigt han hade det när det var snö ute.
Massor av snöbollar i hela pälsen :crazy:

Ja, jag håller med om det där med snö. Hur orkar ni andra på vintern med all snö som fastnar i fälsen? Jag tycker det har fastnat mycket i mina, men nu när jag hade den här cockern hemma ett tag, så insåg jag vilket jobb det blir på vintern. Och speciellt när man bor på landet och de följer med ut hela tiden.
Hur gör ni som åker på utställningar?

För mig stavas lösningen "regnoverall" när det är kramsnö. För det mesta tycker jag inte att det är något större problem, det är bara vid vissa tempraturer.

Håller med Duvan, rengoverall är en bra lösning. Köpte det till mina hundar just på grund av snön som fastnade vid kramsnö, men annars tycker jag inte att det är något stort problem. Sen tror jag överlag att om man håller pälsen fri från lös underull så är risken för pälsproblem mindre.
/Camilla

Jo, det kräver lite tid i pälsvård men det är det värt!:love:
Jag trimmar i och för sig själv och det underlättar en del tror jag, man kan hålla efter mer själv och då tror jag att problemen blir mindre.
/Camilla

Min kära tik "Shiny" Westerner Watch Me Shine som vi tyvärr fick avliva i hösten-04 hade Raccoon´s Quite A Bomb :love: som far, såg att en av dina hundar har honom som farfar.

Gjorde ett besök på din hemsida, dina hundar & hemsida är jätte fina/fin!

/Camilla

Det är en nackdel med cockrar, att snön fastnar när det år kramsnö... men jag använder overall på min cocker dessa dagar, även fast jag inte gillar att klä på hundar så är det nästan ett måste för att hon ska kunna gå ut:( :bump:
PICT1021.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras I sommar fyller min chihuahua 3 år (hon flyttade till mig när hon var 5,5 månader gammal) och pinsamt nog vet jag fortfarande inte vad...
2
Svar
28
· Visningar
3 209
Senast: Lyan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Hundhälsa Aug 2011 fick vi hem William från Irland. Han var friskt och hade fin päls men trampdynorna var hemskt torra och fnasiga med en del...
Svar
2
· Visningar
6 767
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama