Cocker spaniel

E

emgard98

Halo!
Vi har tänkt att skaffa en cocker spaniel. Läst en hel del om dom och har förstått att det är en hel del jobb med deras päls om dom ska vara fina. Har lite funderingar allmänt om dom.

Hur mycket kostar på ett ungefär att gå till någon som hjälper till att trimma hunden?

Vilken trimmaskin är bra om man vill klippa själv hemma? Vill isf ha en maskin som både kan ta på lite svårare ställen på hunden samt "övriga lättare delar".

Hur är dom att vara hemma själva? Hunden kommer få vara själv ca 3-4 timmar då jag jobbar, jag kommer hem en stund går ut och går en promenad med den, för att hunden sedan ska få vara själv en liten stund till? Därefter kommer den få vara med resten av dagen överallt och aktiveras och promeneras så gott det bara går.

Är det en hund med mycket skador/sjukdomar?

Läst att dom ofta fungerar bra med andra hundar då dom är ett riktigt flockdjur, någon som har åsikt om det?

Hoppas jag kan få lite svar på dessa.
Kram Emgard98

Sv: Cocker spaniel

********Raderad*********

Senast ändrad av en moderator:

Halo!
Vi har tänkt att skaffa en cocker spaniel. Läst en hel del om dom och har förstått att det är en hel del jobb med deras päls om dom ska vara fina. Har lite funderingar allmänt om dom.

Hur mycket kostar på ett ungefär att gå till någon som hjälper till att trimma hunden?

Vilken trimmaskin är bra om man vill klippa själv hemma? Vill isf ha en maskin som både kan ta på lite svårare ställen på hunden samt "övriga lättare delar".

Hur är dom att vara hemma själva? Hunden kommer få vara själv ca 3-4 timmar då jag jobbar, jag kommer hem en stund går ut och går en promenad med den, för att hunden sedan ska få vara själv en liten stund till? Därefter kommer den få vara med resten av dagen överallt och aktiveras och promeneras så gott det bara går.

Är det en hund med mycket skador/sjukdomar?

Läst att dom ofta fungerar bra med andra hundar då dom är ett riktigt flockdjur, någon som har åsikt om det?

Hoppas jag kan få lite svar på dessa.
Kram Emgard98

Kostnad trimmning: Jag har ingen aning om vad andra tar, men jag tar 300:- om hunden blir klar på 2 timmar. Tar det längre tid vill jag ha 200:-/timme fr.o.m timme 2. Är hunden badad och någorlunda tovfri klaras det galant inom 2 timmar.

Det är rätt lätt att lära sig vardagstrimma själv, men finliret kräver lite öga och intresse.

Ska man trimma är följande utrustning bra att ha:
En maskin, gärna Oster med 10:ans skär
En raksax
En effilersax (enkel)
En trimkniv
Eventuellt även en coat king beroende på ryggpäls. Har hunden väldigt bra ryggpäls kan en ryktsten vara bättre.

Ensamhet: Det är omöjligt att säga hur en enskild individ klarar ensamhet, det beror både på läggning och träning. Generellt sett är cockern en mycket människotillvänd ras, som inte vill vara ensam alltför länge. Ofta är en dagmatte ett bättre alternativ om man måste vara borta mer än 4 timmar regelbundet. En valp/unghund kan man inte räkna med att lämna timvis - ensamhetsträningen måste få ta den tid det tar för just den individen.

Skador/sjukdomar: Cockern är en relativt frisk ras, med väl fungerande hälsoprogram. Folk har ibland problem med öronen, men det är lätt att förbygga genom god vardagsskötsel. Man bör vara noga när man skaffar valp och välja en kennel som har öppna och trevliga hundar som gärna kommer fram och hälsar. Det lönar sig att åka och hälsa på innan man bestämmer sig för att köpa valp. Den extra kostnad det blir att åka runt har man igen alla de år man sedan ska ha hunden.

Cocker och andra hundar: Generellt sett älskar cockern hela världen och det innefattar ju naturligtvis andra hundar. När man väljar kennel tycker jag personligen att man ska titta på flockdynamiken. Hur interagerar hundarna tillsammans? Är det någon som trycker ner de andra, eller får alla vara med? Köper man valp från en uppfödare med bara en hund är det svårt att få just den informationen, då konkurrensen saknas.

En annan bra sak att göra när man ska köpa valp är att utnyttja hunddata. Dels kan du där själv läsa vilka hälsoundersökningar som det finns oficiella resultat på. Dels kan du läsa om de oficiella meriter som finns på hundarna. Sedan finns en tredje väldigt bra grej att hitta där; Valpköpare från tidigare kullar! Plocka 3-5 st på måfå, och ring upp dem. Ta gärna någon som har en släkting till den kull du är intresserad av. Intervjua dem om hälsa och temprament på sina hundar, samt hur uppfödaren är att ha att göra med. På så vis kan du bilda dig en god uppfattning om vad du har att vänta vid ett valpköp från den kenneln.

Lycka till!

Tack så mkt för svaret! Precis vad jag ville veta :)
Tar åt mig av informationen och ska följa råden =)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025