clydesdales

B

bumbi_608

jag är så intresserad av denna ras o shire funderar starkt på att skaffa mig en sådan.
Men ni som har sådana raser vad ska man tänka på
jo att man behöver stor utrustning o rätt höjd i stallet det finns det redan men annat har ni några tips.......

Sv: clydesdales

Jag säger som Prinsemannen - kom till shire/clydesdaletråden så kan vi alla hjälpas åt att hjälpa dig!

Kortfattat dock:

Kolla att du har hovslagare som är beredd att verka (och ev. sko) hästen. Det är många hovisar som inte vill göra detta.

Kolla att du har en hovslagare som känner till hur en shire/clyde skall verkas.

Kolla att du eller någon i din omgivning har en transport som hästen KAN transporteras i. Det är inte kul att inte kunna åka till veterinären till exempel.

Takhöjd och boxstorlek i stallet förstås.

Det blir dyrt, dyrare än en annan häst. De äter mer (främst grovfoder men vissa individer är också rätt svårfödda och behöver mängder med kraftfoder), skoningen är ofta dyr (kring 2000 kronor betalar jag), det blir dyrare med utrustning - större storlekar är ofta dyrare och vissa saker får man specialbeställa.

Tja, det var en sammanfattning av avigsidorna tror jag. Men det positiva överväger förstås!!! Bara man har koll på avigsidorna så...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 315
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 418
Senast: mamman
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 534
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar