Clydesdalehingstar? tips!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clydesdale
  • Startdatum Startdatum
C

clydesdale

Jag har ett clydesdale sto som jag gärna vill betäcka i år. Mitt sto är 18 år och det var 6 årsedan hon hade föl senast, så är inte hundra på att det tar sig. Jag har bara hittat 1 hingst i stholm, fin och verkar bra men jag bor i halland och vill gärna bespara min häst den långa transporten. Hon e lugn att lasta och köra men känns endå som ett riskmoment.
Är det någon som känner till någon clydsdalehingst i södra Sverig?
tacksam för alla tips

/ Åsa

Sv: Clydesdalehingstar? tips!!

nja jodå.. visst måste det finnas någon som vet... ?

Måste det vara en hingst som är godkänd?

Senast ändrad:

Det finns bara en hingst i sverige som är godkänd enligt det svenska systemet.

jag vet att det bara finns en som är godkänd i sverige. Men det kan finnas hingstar här som är importerade och godkände tex i england..
jag vill gärna ha en renrasig avkomma, kanske hoppas på att hingsten jag väljer, kommer att godkännas i framtiden ;)

så nej hingsten måste inte vara godkänd, än...

Finns en hingst i Skellefteå Cracker jätte fin men det är ju inte närmare.
Vet en som fick hem sto och hingst åring från skottland i julhelgen,
bor i Slättåkra.

slättåkra är ju närmare ;) men en åring kan ju inte betäcka i vår... eller vet du när hingsten är född? jag blir ju jätte nyfiken.. finns ägarna här på buke?

Hade jag varit som du hade jag nog kört upp hästen till Stockholm och använt en godkänd hingst. Visst det är en lång resa, men du kan kanske ha stoet på sommarbete däruppe hos hingstägarna och ta hem henne när hon gått en bit in i dräktigheten?

Jag kan absolut ingenting om rasen men jag är en hemlig beundrare av dem.

Jag har hittat en Dansk hingst som blivit godkänd i Skottland.. Hillside lord chancellor..
är han en hingst i klass med woodhouse white spirit ?..
Tankar ?

Vill gärna veta mer om hästarna i slättåkra..

de har ju c-hingst i DK . titta på shirehorse society i Dk. om du väljer en icke svensk godkänd hingst så se till att om det är godkänd i england även efter 6års bedömningen. i england tar man lättare på hingst bedömningar (nästan alla 2åringar går igenom)än i sverige och många går inte igenom sen vid slutbedömningen vid 6års ålder. isverige är det tvärtom. annars hade jag tipsat om att prata med hon som har sveriges enda godkända hingst , hon han du säkert bolla dina tankar med och hon kan detta jätte bra. hon är bra och lätt att prata med.

Tack för svaren, för de som undrar så har jag bestämt mig för att ta min häst till sthlm i maj. Nu är det bara transporten som är den stora frågan! låna släp å få någon med vanan inne att köra så långt eller kolla med travfolket, eller hyra plats i hästlastbil?
Borde väl finnas någon annan tråd här för den frågan ?
Men några tipps?

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: linlar1
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 738
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka