Close Contact sadlar!

Hera

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av CC modeller till dressyr?

Jag har blivit erbjuden att köpa en så nu tänkte jag höra mig för :) då det är svårt att känna på en provridning...

Hur är de att rida i jämfört med vanliga dressyrsadlar?

Sv: Close Contact sadlar!

Jag hade en cc enkelkåpad dressyr sadel innan. Den största skillnaden för mig var att jag inte kännde mig lika låst i cc sadeln =) fick bättre skänkel läge dessutom. Men det kan ju helt enkelt ha med olika modeller att göra också.

Svarar båda:

Jaha ok då kanske det är nåt för mig för jag har väldigt långa ben och känner att skänklarna lätt blir låsta.

Singelkåpa är det på den jag eventuellt ska köpa. Är det krångligt med schabrak och sådant?

Jag hade inga poblem.. antingen fäster man det i stiglädret (känns inte skumt eller så) utan funkar faktiskt fint fint. Eller så sprätter man bort fästena och bara har kvar dem vid sadelgjorden. Beror ju på hästen och vilken material schabraket är. Men funkade fint för mig:)

Man sitter mer "i" hästen, istället för ovanpå.

Jag tycker mycket bra om sadlar med enkelkåpa, kommer aldrig att vilja ha en "vanlig" sadel igen.

All min spänning i skänkeln har släppt sedan jag fick hem min CC. Jag "luras" inte längre att driva med HELA kroppen.

Rekommenderas!!

Jag har haft två och en som varit lite semi eller vad man ska kalla det.

Den här är CC och den var skön från början och det som direkt kändes var hur mycket lättare inverkan blir. Mycket bättre kommunikation. Men sen tog det ett tag att känna sej "hemmastadd" riktigt, men nu skulle jag aldrig byta till nån annan jag tycker den är helt undebar:love: De tidigare var inte lika tydliga cc-sadlar på det sättet när man jämför. Mer som vanliga men flatare säte bara.

Jar är nu öht cc människa, jag hatar sadel som är ivägen och vill helst ha bara lite skinn och stigbyglar:o Så det beror nog på hur man är kanske. Jag tror jag har nån störning från när jag var liten och red så mycket jag kunde barbacka:cool: Dvs nästan alltid utom på ridskolan:o

*KL*

Detta låter ju riktigt bra, ska åka och prova den idag eller imorgon... :laugh:

jag har också blivit omvandlad...jag föredrar helt klart CC sadlar nu.
innan så ville jag ha djupa sitsar och stora knästöd...för att "kunna sitta stadigt i sadeln" som man sa....tills man insåg att man sitter ju faktiskt ännu stadigare i en CC sadel...(när man lärt sig sitta i den som man ska)

Ja jag har älskat cc hoppsadlar men trodde förrut också att dressyrsadlar ska vara djupa...komma ner i sadeln och allt det där, ja. Men nej nu vill jag INTE ha en djup dressyrsadel, alls.

jag har en cc som är nästan en flatback. den har förbätrrat min sits jätte mkt. och jag får inte lika mkt spännikngar muskulärt i bäckenområdet. :love:

Nu har jag hämtat hem den och den är kanonfin!!!

Låg riktigt bra på pålle och nu hoppas vi på att kunna ta oss till ridhuset i morgon för att provrida :laugh:

Vad är det för märke på era cc sadlar? Är också sugen på att köpa en sådan dressyrsadel.

Ja jag undrar också vad det finns för några som är CC i dressyr?

Iof. gillar jag ofta djup sits och stora stöd haha men har också gillat platta sadlar med inga stöd, så tror jag egentligen gillar dom jag får bäst sits i ;)

Jag har haft Jaguar cc, Amerigo alto som är lite mittemellan och nu Amerigo cc.

Jag kan inte tänka mig någon annan typ av sadel, en vanlig sadel känns som man sitter högt ovanpå hästen och har noll kommunikation via sätet. Jag kan inte ens rida i en vanlig sadel längre så jag släpar runt min sadel nu när jag rider till lite hästar här och var. Jag har dock inte enkelkåpa på min cc.

Ja jag har älskat cc hoppsadlar men trodde förrut också att dressyrsadlar ska vara djupa...komma ner i sadeln och allt det där, ja. Men nej nu vill jag INTE ha en djup dressyrsadel, alls.

Begreppet "komma ner i sadeln" har fått en helt annan innebörd när man skaffade CC :D

Det begreppet måste ha myntats för att det är faktiskt rätt svårt att komma ner i en vanlig dressyrsadel och känna hästen eftersom många av dom sätter en ovanpå istället för i hästen.

Liknande trådar

Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Lightzone
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 746
Senast: Kajsalisa
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
431
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka