Close contact dressyrsadel

Sv: Close contact dressyrsadel

Spontan tanke - shit va fula :o ! Har de verkligen ingen överkåpa?
Tur vi har olikasmak! :D

Jag vet, inte så snyggt, men det ger en fantastisk känsla! Och nej, de har ingen överkåpa.

Kan även tänka mig Equipes fälttävlan dressyr, det verkar som att stropparna går mellan 2 tunna kåpor, men de är iaf inte insydda i kåpan. Men när jag provade den kände jag inte att jag fick sååå mycket kontakt som jag får i en sån jag visade från Black country.

Hade de bara sålts i Sverige hade jag velat ha en sån här som hoppsadel också.. :angel: Men det får bli en Jensen istället (den nya fälttävlansmodellen)

WebVinici%20Advance.jpg

Det finns väl många som ser ut så under kåpan, är väl bara att skära bort den då och ha den undre:cool: Ingte så snyggt nej, kanske bra, men.....

Jo :D Och det är inget fel på den, men efter att ha provsuttit Jensens fälttävlanssadel med enkelkåpa blev jag kär :angel: Så nästa år när jag har sparat ihop de 28 000 får det bli en sån :p

ooh PRE tips:)
Letar som en galning efter något till min flicka,
jättesvårt ju. Ska iväg och prova en massa nästa vecka. Då kan det kanske vara något att titta på. Ver du om de har någon hopp/FT modell som skulle kunna passa PRE hästar också... de är ju ett kapitel för sig

Är hon rak/svankig/smal/bred? På min grabb som är extremt kort,svankig och bred passar Amerigo DJ perfekt. Den finns både i hopp och dressyr modell. Om ekonomin någonsin tillåter det :crazy: ska det bli en hopp sadel oxå. Den ger bra utrymme för stora och rörliga bogar, och i och med att den är close contact kan man kommunicera med minimala hjälper.

Men Kieffer har ju mkt små knästöd och har man bara en större storlek i sitsen så har man nästan flatback :p . Jag brukar alltid säga att Kieffers mottot måste vara "sitt för dig sj" :angel: . Jag har inga problem att sitta i dom om jag bara rider en mer lättriden häst. Dock har jag ingen sån utan bara suttit på hästar som krävt snabba reflexer och mkt hjälp och då behöver jag lite kanter som stoppar mig från att försvinna ur sadeln - därför gillar jag inte alls Kieffer :p

*bara onödigt inlägg, hoppas få se fler fina CC-sadlar då jag sj är intresserad av en någon gång till mitt ungsto :d *

Svarar och gör ännu ett onödigt inlägg :p . Men Kieffer har ett anatl modeller med djpa säten och stooora stöd. Ex; Action, Lusitano och Ulla Salzgeber. Det är det billigare modellerna som Wien och Lech som har obefintliga knästöd.

Hon är lite mer åt det raka hållet med rejäla bogar och så kort då.
Men vi ska nog hitta en lösning då jag åker på utprovning.
Önskar att jag även hade råd med en dress sadel men hoppsadel känns viktigare just nu då jag hittat världens hopphäst i den lilla PRE flickan och det är helt ok att trimma dressyr i hoppsadel jämfört med tvärtom.

Okej, då har jag lärt mig något nytt :p . Enda sadelmärket som jag har ridit i så många exemplar av - 4 st (ett ex av andra märken generellt) och allaihopa har varit stora i sätet för mig och nästintill obefintliga knästöd :p . Blää säger jag bara :rofl: .
Den ena (Kieffer Master) var jag tom tvungen att behålla i ett halvår då det var den enda som låg på hästen :crazy: . Han sköt allting framåt, o när väl sadeln stannade så var ju jag på väg över :rofl: .
Men det fixade sig, jag lärde mig knepen, särskilt att hoppa tillbaka osynligt :D .

Ursäkta TS för tillfälliga trådkapningen :o

Jovisst, det kan dom säkert, men jag köper hellre en ny... Det var inte bara kontakten som var helt suverän, det var känslan i sätet och allting... Och de var jättestora i sätet, fick plats i en 17 1/4" så den blir nog inte för lång för hästen heller.

Jag gillar cc så ajg förstår vad du menar. Det var mest skämt för det ser verkligen ut som en underkåpa:cool: :D

Och det är det ju också ;) Men liiite snyggare och lite bekvämare...
Känns lite miffo att lägga ut 28 papp på en hoppsadel till en haflinger (någon os-hoppning blir det ju inte direkt) men åååhh vad jag vill ha den sadeln! :cool: :p

Och det är det ju också ;) Men liiite snyggare och lite bekvämare...
Känns lite miffo att lägga ut 28 papp på en hoppsadel till en haflinger (någon os-hoppning blir det ju inte direkt) men åååhh vad jag vill ha den sadeln! :cool: :p

Ja, tror den är skön, men kunde man lägga ut så mycket vet jag inte, då blev det svårt att välja, då finns väldigt trevliga alternativ också. :d

Jo :D Och det är inget fel på den, men efter att ha provsuttit Jensens fälttävlanssadel med enkelkåpa blev jag kär :angel: Så nästa år när jag har sparat ihop de 28 000 får det bli en sån :p

Varnar dig bara för mycket problem om du köper en jensensadel för han kan varken tillpassa bommen eller stoppa dem rätt..

Jag har en måttbeställd Jensen Exmoor som jag haft i en månad... Den passar perfekt...
Då hade jag inte ens med mig hästen, utan jag gav honom bara måtten och sa att hästen har en spirak rygg - och det blev faktiskt riktigt bra. Ska jag ha en sadel för 28 000 så tar jag dock med mig hästen till Lund och provar en sån innan jag beställer den.

Okej, lycka till då. Dock har jag själv fått en häst som fick behandladlas i ryggen och fick andra problem med den sadeln, plus att jag har pratat med ett antal x till som säger att de sadlar de har beställt inte varit bra. + att två st som är väldigt duktiga på sadlar har sagt att han inte är bra på det han gör, visst lyckas han ibland, men misslyckas också. Även en häst ET har talat illa om hans sadlar, pga ett antal ryggproblem med dem.

Jo, jag har också hört jättemycket skit både från privatpersoner och andra sadelmakare/massörer/ET, men när jag var där och pratade med honom gjorde han ett väldigt bra intryck på mig. Och sen så gör jag ju en bedömning själv också - skulle sadeln ligga helt åt helvete när jag provar och jag själv tror att min häst skulle skadas av den skulle jag ju givetvis inte köpa den - vad Jensen än säger. Känner mig rätt säker på att han inte skulle lyckas lura på mig en sadel som inte passar, iom att jag lyckats hitta perfekt passande sadlar till min häst förut. Men hade jag inte kunnat nåt om sadlar hade jag inte anlitat Jensen, iom att jag har fått höra att han "ser till" så att Jensen passar till alla hästar, så som Ingdams gör med Passier till alla hästar, och det är ju inget bra, för inget märke passar till alla hästar...

Men Exmoorsadeln såg ut att vara en sadel som skulle kunna passa min häst (tidigare sadlar som passat har sett likadana ut), och efter en ändring av bomvidden och justering av stoppningen så låg den ju perfekt. Jag är lite mer osäker på fälttävlansmodellen, då den har rundbossa och Jensen var tveksam till om han ville göra en med kilbossa, och den släpper något tidigare från ryggen än vad jag skulle vilja. Så gör han den inte med kilbossa så är den out of the picture anyway, och då får jag snacka med honom om han kanske kan specialsy en sadel åt mig eller nåt. Jag MÅSTE ha en sadel som går att ändra i bommen, annars vill jag inte ha den. Jag gör inte det misstaget fler gånger att jag köper en bomsadel utan ändringsbar bom.

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 177
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har en dressyrsadel av kvalitetsmärke som tyvörr inte tjänar sitt syfte längre. Lätt trång åt hästen och jag sitter inte bra i den...
Svar
3
· Visningar
673
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Lipperta
·
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 349
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur