Close contact dressyrsadel

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Några förslag på dressyrsadlar med close contactkänsla eller enkelkåpa? Prisklass eller passform får jag fundera på sen, vill bara veta vilka ni gillar. Dock ska det vara ett kvalitetsmärke, där det måste gå att måttbeställa efter både häst och ryttare, så det ska vara nåt exklusivt...
Berätta gärna varför ni gillar den också, inte bara "placerar ryttaren rätt", utan vad det är med sätet, stöden osv som är så bra. :)

Sv: Close contact dressyrsadel

Cobra CC och Amerigo CC...

Tycker inte att dessa sadlar "placerar" ryttaren rätt, då det är inte är djupt säte eller stora stöd. Man måste hitta sin egen balans, kan vara svårt för vissa, men när man väl har gjort det sitter man helt perfekt och det finns inga stora stöd eller djupa säten som stör en i ridningen.

Precis, det är ju det jag menar, jag själv har hellre ett flat säte med små stöd än en sadel a la Kieffer. Dessa sadlar har inte enkelkåpa va? Men man kommer nära hästen ändå?

Jag har Jaguar CC, det är inte enkelkåpa men den under är rätt liten o mjuk så det blir bra känsla, tycker jag. Helt underbart skön att sitta i. Man kanske inte placeras rätt på samma sätt som med djupare säte men det är väldigt lätt att sitta rätt om man säger så. Sen blir man ju inte av med alla ovanor pga det,........:o OM det vore så väl. Men sitter man bekvämt är det lättare att sitta mer rätt.

Jag tycker om cc även i hoppsadlar.

Korta vulster? Korta svettkåpor menar du.. (kåpan som är mot hästen, vulster är det du har knäet mot på översta kåpan)

Ja "bossorna" fram, om man säger så.

Paneler menar du...
Jag gillar också det, dock har det aldrig funkat på min häst, sadeln glider bara i sidled då. (han är så bred, så jag behöver långa paneler)

Jag köpte min begangnat för en summa jag inte kommer ihåg, dock behövde den plockas ur stoppning då någon proppat in sjukt mkt!
Tror att de ligger mellan 25-30.000 kr i nypris..

Men Kieffer har ju mkt små knästöd och har man bara en större storlek i sitsen så har man nästan flatback :p . Jag brukar alltid säga att Kieffers mottot måste vara "sitt för dig sj" :angel: . Jag har inga problem att sitta i dom om jag bara rider en mer lättriden häst. Dock har jag ingen sån utan bara suttit på hästar som krävt snabba reflexer och mkt hjälp och då behöver jag lite kanter som stoppar mig från att försvinna ur sadeln - därför gillar jag inte alls Kieffer :p

*bara onödigt inlägg, hoppas få se fler fina CC-sadlar då jag sj är intresserad av en någon gång till mitt ungsto :d *

Senast ändrad:

KL
Butet finns ju! Vet inte hur den är att rida i, men den är sjukt snygg iaf. :d

Inga enkelkåpor.

På sadelmagasinet har de inne en Cobra CC, gå in och titta så får du se hur de är uppbyggda, helt :love: Svårt att hitta bilder på de sadlarna, verkar vara ovanliga.

Vad jag har hört så är Butets dressyrsadel inte så omtyckt, de är tydligen bättre på hoppsadlar...

Ja, det har jag hört också. Och de är inte jättesnygga heller, som nån skrev:confused: Inte för att det har nån betydelse om sadeln är skön.

Amerigo DJ (cc) är helt underbar :love: . Den kräver ju att ryttaren har egen balans, men är otroligt mjuk och mysig att rida i och kontakten med hästen är outstanding.
Vi har ju haft rejäla problem att hitta en sadel som fungerar på min PRE men han är nöjd och jag är nöjd.
Mindre nöjd med återförsäljaren dock men det är ju en annan historia :mad: Sadeln är kanonbra.

Tyvärr känns min förut så älskar M&N som jag har på halvblodet stor o klumpig nu, men plånboken klarar inte riktigt av två Amerigo och DJ´n passar ju naturligtvis inte honom alls :crazy:

KL, svarar alla

Helst vill jag inte ha en cc som Butet, gillar inte när stroppar är insytt i kåpan, blir lätt fult när sadeln börjar bli lite sliten. Gillar FB Reflex konstruktion, den är snygg... (men gillar den inte i övrigt, vill ha en annan sadel) Men jag har inte hittat nån mer tillverkare som gör den så. Black country har ju en konstruktion som jag gillar, där man bara tagit bort den översta kåpan, men den går inte att få tag på i Sverige och det ser inte ut som en sadel för mig... Vill mer ha som Butet, med flatare säte men gärna stora och högt placerade lårstöd. Och så vill jag ha en brun... :angel: Vill helst att den ska finnas i samma färg som Passiers redwood eller oxblod eller nån annan snygg brun färg, och den ska helst vara tvåfärgad...
Och så får den inte vara helt i kalvskinn eller så, det gillar jag inte. Inte lika hållbart...

Black Country

Vinci_dressagelg.jpg

Hade de bara sålts i Sverige hade jag velat ha en sån här som hoppsadel också.. :angel: Men det får bli en Jensen istället (den nya fälttävlansmodellen)

WebVinici%20Advance.jpg

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 177
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har en dressyrsadel av kvalitetsmärke som tyvörr inte tjänar sitt syfte längre. Lätt trång åt hästen och jag sitter inte bra i den...
Svar
3
· Visningar
673
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Lipperta
·
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 349
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur