Sv: Clear Round i privatstall?
Jag har ingen aning om vad en anmälan till disciplinnämnden skulle ge för straff, böter möjligtvis och förmodligen avstängning från tävling en viss period.
Stor skam är väl verkligen att ta i, varför skulle det vara det? Som redan har nämnts så har frågan med säkerhet och försäkringar att göra i första hand. Jag förstår inte hur man kan tycka att det är en stor skam att SvRF vill att dess medlemmar ska vara väl försäkrade och har kunnigt, utbildat folk kring sig på tävlingar.
Vad det gäller nybörjare på tävling så är det ju just det lokala tävlingar är till för, orutinerade ryttare och hästar. Tycker man att det ändå är för hög nivå på lokala tävlingar så har ju de flesta ridklubbar ett stort utbud av klubbtävlingar, blåbärstävlingar, programridningar mm mm. Vad är problemet?
Ridklasser på avelsföreningars utställningar är säkerligen inget problem, men de nämns inte i TR öht så jag är osäker.
Enl TR 1 Mom 111 Tävlingsgren:
"Tävlingsgrenarna är följande: Dressyr, Hoppning, Fälttävlan, Körning, Distansritt, Voltige, Galopp, Gymkhana och Reining eller tävlingsgren som SvRF i varje enskilt fall godkänner"
Förmodligen ingår dina ridklasser i ovannämnda på något sätt. Vill man vara alldeles säker så är det bara att ringa SvRF och fråga.
Jag måste säga att jag tycker att du drar på alldeles för stora växlar på detta. Som medlem i en SvRF-ansluten förening har du ju godkänt TR och är du inte nöjd så får du väl jobba för en förändring istället för att skita i reglementet och oja dig över att det är dåligt. Så enkelt tycker jag att det är.