Clear Round i privatstall?

S

Sweet-Pie

Såg i lokaltidningen idag att två tonårstjejer själva anordnat en Clear round på en privat anläggning. Det var de som var uppstallade på anläggningen och även ekipage från andra ställen som deltagit i tävlingen.

Får man verkligen anordna en Clear Round som privatperson utan att göra det i en ridklubb regi?
Måste man inte vara ansluten till Ridsportförbundet?

Sv: Clear Round i privatstall?

Självklart får man anordna tävlingar utan att vara anluten till något förbund så lönge man inte utger sig för att vara det. De enda som kan ha åsikter om det lär vara diverse myndigheter etc miljöhälsovård, ordningmakten och sakte myndigheterna men knappast om tävlingarna är små.

Sweet-Pie skrev:
Får man verkligen anordna en Clear Round som privatperson utan att göra det i en ridklubb regi?
Måste man inte vara ansluten till Ridsportförbundet?

Jag undrar också hur det ligger till med detta...Har för mig att jag har läst någonstans om detta med tävlingar som anordnas av "vem som helst". Dock kommer jag inte ihåg vad det stod i artikeln.

Kanske någon annan klok människa vet?

Vem som helst får väl anordna tävling men ryttare som är medlemmar i en till SvRF ansluten klubb får inte tävla på privata tävlingar.
TR 1 Mom 150
"...ryttare som är medlem i en till Ridsportförbundet ansluten förening får inte delta i tävlingar anordnade av arrangörer som inte tillhör Ridsportförbundet"

Men är det verkligen så?
Så då borde jag inte få tävla galopp med samma häst som jag använder till distansritt, och jag borde inte heller få delta i tävlingar anordnade av Svenska Friidrottsförbundet?
Hur dumt kan de formulera sig egentligen? :D

Nu har jag läst TR och det står så...

Jag har för mig att jag läst en artikel om detta i R**sport för något år sedan. Antagligen har det väl med försäkringar och sådant att göra?

Men HUR i hela världen kan det vara så. Försäkringarna kan väl inte vara nåt problem, det är väl bara att de inte täcker upp det som händer utanför "ridsportförbundets ansvar".

Att förbjuda folk att tävla fritt är ju nästan som i gamla sovjetunionen. :eek:

Fast de flesta tävlingar är väl ändå "klubbtävlingar"? Där jag bor är det endast ett fåtal "tävlingar" som inte är det...

det är ju väldigt många stall som arrangerar CL hoppning, jag ser inte det direkt som ngn tävling utan mer banhoppnings träning...

föl2005 skrev:
Vem som helst får väl anordna tävling men ryttare som är medlemmar i en till SvRF ansluten klubb får inte tävla på privata tävlingar.
TR 1 Mom 150
"...ryttare som är medlem i en till Ridsportförbundet ansluten förening får inte delta i tävlingar anordnade av arrangörer som inte tillhör Ridsportförbundet"
Det där är sann diktatur från Ridsportsförbundets sida. Då skulle troligen ingen få ställa upp i tex Ridklasser :mad: , det är ju tävlingar som Ridsportsförbundet inte håller i själva utan det håller ju avelsföreningar med. Nu vet jag varför jag inte löst licens ´på ett par år. jag roar mig hellre med att åka runt på privata tävlingar isåfall :mad:

Diktatur eller inte kan man säkert diskutera i all oändlighet. Om man ser till TR och dess syfte, framförallt de delar som gäller säkerhet för häst och ryttare vid tävlingar, så kan jag tycka att SvRF's krav är helt OK. Personligen ser jag det inte alls som något problem, det finns så gott om "riktiga" tävlingar så det är ingen uppoffring att låta bli att deltaga i "bush-Stina"'s tävling.
Observera att kravet inte enbart gäller ryttare som har löst tävlingslicens utan ALLA medlemmar i en till Ridsportförbundet ansluten förening.

->Bison: Definitionen på tävling är evenemang där någon sorts pris ges (t ex rosett) och där konkurrensbedömning tillämpas (t ex att alla felfria får en rosett).
Således spelar det ingen roll om du ser CR-hoppningar som banträning utan ges det ut tex rosett eller görs en resultatlista så ÄR det en tävling

Nej, det är inte så. Jag hittar naturligtvis på citatet ur TR! :confused:

(OBS! ironiskt inlägg om det nu inte framgick)

I samband med detta kom också regeln att tävling är tävling och träning är träning. Dvs det finns inga träningstävlingar. Det finns Pay and Ride utan placeringar, och det finns tävlingar där TR tillämpas.

Det har att göra med försäkringar precis som någon sa. Kommer man till en tävling ska man vara säker på att säkehtsföreskrifterna från TR tillämpas och att försäkringarna gäller. Jag minns inte exakt hur det påverkade villkoren, men det var helt logiskt då jag läste det.

föl2005 skrev:
Personligen ser jag det inte alls som något problem, det finns så gott om "riktiga" tävlingar så det är ingen uppoffring att låta bli att deltaga i "bush-Stina"'s tävling.
Observera att kravet inte enbart gäller ryttare som har löst tävlingslicens utan ALLA medlemmar i en till Ridsportförbundet ansluten förening.
Jag tycker inte heller att det är ett problem om man tävlar på "vanliga" tävlingar för då finns det oftast gott om tävlingar att välja på. Men det finns ju andra tävlingar, t.ex. som Welsh nämner ridklasser som avelsföreningar ordnar, eller studentryttartävlingar som jag har hållit på med.
Att kravet gäller alla medlemmar gör det ju ännu tokigare än om det bara hade gällt ryttare med licens. De som har formulerat den paragrafen i TR har nog inte tänkt sig för tillräckligt. :confused:

Och vad blir straffet?????
Utesluten ur Ridsportsförbundet eller :devil:
Jag tycker att det är stor skam att de förbjuder sina medlemmar att tävla på andra tävlingar.
Finns det folk som åker omkring och anmäler de ryttare som ställer upp i en ridklass tex? Isåfall är det många på uke som ligger risigt till :smirk:
Många är de som inte vågar åka på en lokal tävling utan väljer lilla Stinas tävlingar de första gångerna. Tävlingar där det inte gör något att man inte tar sig runt en hel bana alt att hästen inte kan fatta annat än korsgalopp. De har också rätt att få tävla på sina villkor, dvs 5 snäpp lägre än en lokaltävling. Ridsport är till för ALLA och det gynnar inte Ridsportsförbundet när de sätter sådana krav på sina medlemmar :mad:
Hur säjer man till sin 3 åring att; nej lilla vän, du får inte tävla i Lead Rein för mamma är med i en Ridsportsansluten ridklubb och då jag som ledare inte får vara med i en avelsförenings ridklasstävling. Helt logiskt eller hur :devil:

Jag har ingen aning om vad en anmälan till disciplinnämnden skulle ge för straff, böter möjligtvis och förmodligen avstängning från tävling en viss period.
Stor skam är väl verkligen att ta i, varför skulle det vara det? Som redan har nämnts så har frågan med säkerhet och försäkringar att göra i första hand. Jag förstår inte hur man kan tycka att det är en stor skam att SvRF vill att dess medlemmar ska vara väl försäkrade och har kunnigt, utbildat folk kring sig på tävlingar.

Vad det gäller nybörjare på tävling så är det ju just det lokala tävlingar är till för, orutinerade ryttare och hästar. Tycker man att det ändå är för hög nivå på lokala tävlingar så har ju de flesta ridklubbar ett stort utbud av klubbtävlingar, blåbärstävlingar, programridningar mm mm. Vad är problemet?

Ridklasser på avelsföreningars utställningar är säkerligen inget problem, men de nämns inte i TR öht så jag är osäker.
Enl TR 1 Mom 111 Tävlingsgren:
"Tävlingsgrenarna är följande: Dressyr, Hoppning, Fälttävlan, Körning, Distansritt, Voltige, Galopp, Gymkhana och Reining eller tävlingsgren som SvRF i varje enskilt fall godkänner"

Förmodligen ingår dina ridklasser i ovannämnda på något sätt. Vill man vara alldeles säker så är det bara att ringa SvRF och fråga.
Jag måste säga att jag tycker att du drar på alldeles för stora växlar på detta. Som medlem i en SvRF-ansluten förening har du ju godkänt TR och är du inte nöjd så får du väl jobba för en förändring istället för att skita i reglementet och oja dig över att det är dåligt. Så enkelt tycker jag att det är.

Jag har frågat Ridsportsförbundet om detta, eftersom det är en i mitt stall som har både islandshäst och "vanlig" häst, hon skulle då alltså inte få tävla på islandstävlingar med sin isis. Svaret jag fick var att dessa tävlingar (island, western, bruksridning, galopp osv) inte konkurrerar med Ridsportsförbundets tävlingar och därför var det helt ok att tävla på sådana tävlingar.

Men man får alltså inte vara med på Stinas hopptävling eftersom den konkurrerar med Ridsportsförbundet... (Det är ju säkert jättemånga licensierade tävlingsryttare som hellre väljer att vara med på Stinas bushtävling istället för att åka ut på en riktig tävling, så jag förstår att Ridsportsförbundet är rädda för konkurrens...)

När jag gick på naturbruksgymnasiumför flera år sedan anordnade våran klass "träningstävlingar" utanför skolans ridklubbs regi för att dra in pengar till klassresan. Vi fick göra detta utan klubbens inblandning p.g.a. att vi kallade det träningstävling och således inte tävling. Detta var ett krav från ridsportförbundets sida... Men det verkar ju inte stämme med deras TR?

Har i flera år även anordnat stalltävlingar, både clear round och med placering och har hittills inte åkt dit :angel: .

Vore ju konstigt om någon skulle åka dit för att anordna en kul grej för tjejerna i stallet, och dessutom går det ju att köpa rosetter precis överallt... "Men vaddå, jag red ju bara upp ett L:a program av misstag när jag kom ner till padocken och min kompis ville ge mig en rosett för att jag var så duktig...?" :banana:

Nä, fler stalltävlingar blir det!!!

Liknande trådar

O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 246
Senast: 0therwise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar