attempt

Trådstartare
Vad tycker ni om det märket på sadel? Erfarenheter? Kvalite på lädret? Passform? Skön att rida i? mm.

Jag har bara erfarenhet av de vanligaste märkena, som tex billy cook, crates, premier, a frinta och continental.

Är i jakt på ny sadel, så det vore kul att veta lite om denna, då jag ev skall kolla på en sådan.

Sv: Circle Y

Tycker Cirlcle Y sadlarna är riktigt bra, sköna är dom också! Se bara till att det inte är någon jättegammal sak bara (även om dom är bra) för dom är så himla tunga!

Nej, tyvärr har jag ingen :(, men jag har ridit i ganska många olika varianter. Vad rider du för grenar? det beror ju mest på det. Är jättestor skillnad på att rida i en sadel som är specialtillverkad för en viss gren.

Nej, tyvärr har jag ingen :(, men jag har ridit i ganska många olika varianter. Vad rider du för grenar? det beror ju mest på det. Är jättestor skillnad på att rida i en sadel som är specialtillverkad för en viss gren.

Jag är inte inriktad på någon speciell gren.. även om jag innerst inne är lite reiningnörd... :angel:

Jag är inte inriktad på någon speciell gren.. även om jag innerst inne är lite reiningnörd... :angel:
Jag har två Cirkel Y sadlar som jag köpte för minst 20 år sen.
Dom rider jag fortfarande i varje dag, som jag har gjort sen jag köpte dom.
När jag bodde i Danmark (Har bara bott i Sverige i 6 år) var de ofta ute och simma i havet, de har varit använt till inridning av unghästar, så de har tålt mycket.
Jag är himla nöjd!

Jag har en sån där "gammal sak", och den är suverän, men visst -tung.
Det är en riktig kvalitétssadel, ett hantverk.
Det varierar ju även mellan modellerna men i denna får man väldigt bra sits och jag är allergisk mot sadlar där man hamnar i stolsits och liknande.

Den har varit mig trogen i många år och den kommer att hålla i många år till (fast ev hos någon annan då den är till salu tyvärr -jag kommer att sakna den :cry:)

För att svara lite bättre på dina frågor då :angel:

Lädret är tjockt på denna och av mkt bra kvalitét. Mycket tjockare läder än på alla nya sadlar jag har sett som inte kostat över 30 000. Min är som sagt väldigt gammal och det syns ju såklart lite här och var.

Passformen är mycket bra, jag har lagt min på fler olika hästar än någon annan sadel jag har eller har haft. Min är quarterbom och passar det mesta utom de allra allra bredaste, rak och stadig bom.

EXTREMT skön att rida i. Skulle tro att det är equitation säte i min även om den benämningen förmodligen inte fanns när den gjordes :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka