Chusing? Diabetes? Något annat?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skogstanten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 958
S

Skogstanten

Hej!
Har en ponny på 14 år ungefär som har haft fång för flera år sedan men har inga fång känningar nu.
Problemet är att hon kissar mycket och dricker mycket, mer än stor hästarna. Därför har hon konstant blöt bädd, har torv.
Misstänker Chusings syndrom, någon som vet vad följderna blir? Hur dyra är medicinerna? Kan hästarna ha ont?
Hon har fler utav Chusings symptom.

Har även funderat på Diabetes, vad tror ni?
Någonting annat?

Veterinär kommer nästa vecka.
Mvh Hanna!

Sv: Chusing? Diabetes? Något annat?

Diabetes är ganska ovanligt bland hästar. Däremot så kan de vara/bli insulinresistenta. Vad har hon mer för symptom på Cushing?

Hästar kan få diabetes 2. Läs om detta.

Rids ponnyn regelbundet, är överviktig mm?

Du resonerar helt rätt dock.

Ställ inte av den bara för att du misstänker cushing. Dessa mår som regel bäst av att motionera regelbundet.
Prova att blötlägga höt helst 1h.

FInns en hel del trådar om Cushings här på bukefalos och googla gärna bilder på hästar med symtom. Långhåriga, lite krulliga pälsar som sätts tidigt o släppt sent. Små "Bullar" över ögonhåligheten o gärna upphöjningar bakom sadel läget. Har ibland späckhals. Lätt att få fång.
Om ponnyn har haft fång kan man tänka på att ta en annan sorts test på ponnyn än det som är vanligast. Kommer inte ihåg vad det heter men veterinären vet säkert;). Har även för mig att man måste ta uppföljande test efter en tid för att vara säker på cushings.

Det finns flera sorters diabetes varav 2 är ganska synonymt med -IR o TS symptom

Diabetes typ 2
Vad händer i kroppen?
Symtom och diagnos
Vård och behandling
Mer informationSammanfattning
Allmänt
Insulin är ett hormon som reglerar hur mycket socker man har i blodet. Om man får typ 2-diabetes har kroppens celler blivit mindre känsliga för insulin, och det insulin som kroppen producerar räcker inte till. Det gör att man får för mycket socker i blodet, vilket på sikt kan orsaka att man bland annat får skador på njurarna, ögonen och nerverna.

Det finns flera olika typer av diabetes. Typ 2-diabetes är vanligast och kommer oftast i vuxen ålder. Sjukdomen kan vara ärftlig, men kan också bero på vilka levnadsvanor man har. Till exempel kan övervikt, stress och rökning öka risken för att få typ 2-diabetes.

Genom att motionera och äta hälsosamt kan man förebygga och i viss mån behandla sjukdomen.

Symtom
Om man får typ 2-diabetes är det vanligt att man

•är trött både fysiskt och psykiskt
•blir mer törstig
•kissar oftare.
Ganska likt eller vad säger du?

Det här kanske man mer ska titta på för att förhindra.

Det uppstår ju sällan över en natt.

Nedsatt glukostolerans - ett förstadium
Typ 2-diabetes kännetecknas av att kroppens olika celler blir mindre känsliga för insulin, och man får så kallad insulinresistens. Trots att det kommer mer insulin från bukspottkörteln räcker det inte till. Blodsockret tas då inte upp av kroppens celler, utan i stället ökar halten av socker i blodet och ute i alla kroppens vävnader. När halten har nått en viss nivå kallas det nedsatt glukostolerans. Det är ett förstadium till typ 2-diabetes. Om utvecklingen får fortsätta stiger blodsockervärdet ytterligare och når till sist den nivå som kallas typ 2-diabetes. Hela utvecklingen fram till sjukdomen typ 2-diabetes tar flera år.

Senast ändrad:

Det där är ju taget från en human sida!!!

Diabetes hos hästar är inte speciellt vanligt, däremot har katter ofta typ 2 diabetes..

Nja, det är ju inte det. Hästar och människor fungerar inte likadant. IR och typ 2 diabetes är inte samma sak.

Nja, det är ju inte det. Hästar och människor fungerar inte likadant. IR och typ 2 diabetes är inte samma sak.

Om Wattle på SLU kallar det för det så duger det för mig o jag ser liknelserna.

Både människa o häst återfår bättre insulinkänslighet av motion.

Fram till idag har diagnosen fång dessutom kopplats samman med allt från sulläderhudsinflammation, överbelastning, polyartrit, nefrit, förgiftning, överintag av icke strukturella kolhydrater, kolit, metrit, cushings sjukdom till ekvint metabolt syndrom/diabetes typ 2, m.m

Ang humanbehandlingen utom motion känns det himla märkligt att man förordat intag av extra kolhydrater- frukt, mjölk o smörgås som mellanmål..
I princip alla diabetiker får öka sin medicinering istället för att de börjar träna o kan minska.
Det borde ha begränsat kolhydratintag samt motion.

Fast nu pratar vi inte om mänskliga sjukdomar, utan häst. Ingen har väl sagt att en IR-häst inte ska motioner eller att man ska ge socker/stärkelserikt foder?
Lösningen kanske är den samma, men sjukdomen är det inte.

Var har du fått citaten ifrån?

Hästarnas bukspottskörtel kan producera otroligt mkt mer insulin än vad vår kan. Den blir inte alls uttröttad lika snabbt som vår blir. Detta medför att även om insulinresistens har en koppling till diabetes typ 2 så tar det väldigt mkt längre tid för en häst att utveckla detta. Det går alltså inte att jämföra direkt med vår diabetes typ 2.

Men kanske att man måste förstå det på molekylnivå? ;)
Jag inser naturligtvis att OW kan mkt mer än mig om fång. Men antingen så har du klippt ut ngt ur sitt sammanhang eller också har han inte uppmärksammat just detta. Om det nu är OW du citerar. Det framgår inte. För att vi ska kunna göra en bedömning av det så måste vi naturligtvis veta var du har fått det ifrån.

Från SLU´s sida så klart av wattle.

Ja den enda skillnaden är att hästen kan producera mer insulin.
Behandlingen är densamma.
Det räknas som samma som män får av bukfetma- se depåer EMS . Fettvävnad gör dem sjuka..

Från SLU´s sida så klart av wattle.

Ja den enda skillnaden är att hästen kan producera mer insulin.
Behandlingen är densamma.
Det räknas som samma som män får av bukfetma- se depåer EMS . Fettvävnad gör dem sjuka..

Definitionen på diabetes är vad jag förstår att kroppens förmåga att producera och använda insulinet inte räcker till för att få in sockret i cellerna. Då blir blodsockerhalten hög. En hästkropp klarar alltså av detta oftast ändå, trots IR. Det är viktigt att hålla isär begreppen eftersom IR hästar ofta har ganska normala blodsockervärden. Om man tror att det funkar som på människor så missar man ju då många av de hästar som är IR.

Ska det vara så svårt att förstå liknelsen med att för stort intag o avsaknad av motion leder till IR som oxå kan känntecknas som diabétes typ 2. inte högt B-glukos men blodfetter som skapar ett inflammatoriskt tillstånd i både muskler o fettvävnad.

Fång. En diagnos - flera sjukdomar? En sjukdom - flera patogeneser? - Ove Wattle

Fång är en diagnos som historiskt sett beskriver den kliniska bilden av en häst som på grund av smärta visar en vilja att avlasta ett eller flera ben både i rörelse och när den står still. Sjukdomen är vanlig och enligt försäkringsbolagens statistik insjuknar cirka 15 svenska hästar/dag i detta lidande. Och cirka 2 hästar/dag avlivas med fång som huvuddiagnos. Två tredjedelar av fånghästarna är märrar. Då diagnosen initialt oftast baseras på den kliniska bilden har den frekvent och under lång tid, åtminstone sedan Alexander den stores tid, visat sig kunna inkludera många sjukdomar. Ett faktum som nog alltid (?) frustrerat de som arbetat med hästar. Med motivet att bringa klarhet i ”diagnosträsket” skrev kavalleriöversten von Sind den, vad han kallade, ”fullständiga avhandlingen över sjukdomen fång” 1768. Trots det så dröjde det in på 1820-talet innan de muskelrelaterade sjukdomarna ströks från fånglistan och fick en egen diagnos i form av korsförlamning. Fram till idag har diagnosen fång dessutom kopplats samman med allt från sulläderhudsinflammation, överbelastning, polyartrit, nefrit, förgiftning, överintag av icke strukturella kolhydrater, kolit, metrit, cushings sjukdom till ekvint metabolt syndrom/diabetes typ 2, m.m. Fångdiagnosens utveckling kan sägas ha gått från att vara en generell diagnos för många sjukdomar som gav stört rörelsemönster till att bli en diagnos som kan ingå som en del i flera olika sjukdomskomplex.

Sedan Jakob Clark (1777) utförde den först kända hitologiska undersökningen av fånghästars hovar har vi lärt oss mycket, men tyvärr inte allt, om hovens uppbyggnad och fysiologi och hur denna kan påverkas av övriga kroppsfunktioner. Allteftersom kunskapen om hornstrukturernas- och gränsytan mellan dermis och epidermis uppbyggnad, hovens blodförsörjning, inflammationssvar, metabolism, nervinnerveringen och lamellagrets innehåll av stora polysulfaterade proteoglykaner ökat har nya teorier om troliga fångpatogeneser lagts fram. En patogenes som idag känn rätt smaklig är den att en metabolisk störning av lamellagret epidermala basalceller, till följd av förhöjda insulinnivåer och ansamling av socker i celler, leder till frisättning av cytokiner som i sin tur aktiverar metalloproteinaser och immunförsvar, som i sin tur leder till försämrade biomekaniska egenskaper i lamellagret, skador på och minskning av antalet perifera nerver m.m. och en sjuk häst. Men, med tanke på alla de sjukdomskomplex som innefattar diagnosen fång och alla de smakliga patogeneser som florerat genom historien känns det tryggt att kunna säga: Det enda vi idag vet ”säkert” är att alla hästar kan få fång och de kan få det via flera patogeneser och du och jag är inte ensamma om att bli frustrerade i samband med behandlingen av komplexa fånghästar.
Tid: 2011-05-27 11:00 - 12:00

Och nej!
Man behöver inte veta vad som händer på molekylnivå, utan i vart organ o vilka följder det kan ge.

Ingen har väl sagt att IR inte beror på felaktig utfodring och för lite motion?

MEN lik förbannat är IR och diabetes två olika sjukdomar, även hos människa. IR är "förstadiet" till diabetes.

Misstänker Chusings syndrom, någon som vet vad följderna blir? Hur dyra är medicinerna? Kan hästarna ha ont?
Hon har fler utav Chusings symptom.

Har även funderat på Diabetes, vad tror ni?

Det enda någorlunda säkra sättet att veta om din häst har cushings är att testa henne. Ett problem är att standardtestet för cushings syndrom hos hästar i Sverige är dexametasontestet och det bör du undvika eftersom din ponny har haft fång. Dexametason kan utlösa fång. Ett lämpligare test för din häst är att mäta din hästs ACTH-värde (ACTH är en hormon). Detta gör man genom att ta ett blodprov. Provet måste dock hanteras på särskilt sätt och din veterinär måste ta kontakt med djursjukhusets kliniska laboratorie i Uppsala:

http://www.slu.se/sv/universitetsdjursjukhuset/klinisk-kemiska-laboratoriet/kontakta-oss/

Är dom inte beredda att analysera blodprovet kan man kanske skicka det utomlands för analys.

Hästar är inte diabetiker i egentlig mening eftersom glukoshalten i blodet (blodsockret) nästan alltid är normal. De kan visserligen få förhöjd glukoshalt men detta är väldigt sällsynt. Däremot kan hästar vara insulinresistenta (IR) och detta är tyvärr ganska vanligt särskilt hos lite överviktiga ponnyer. IR-hästar har en förhöjd insulinhalt i blodet.

Din ponny kan både ha cushings och vara insulinresistent (IR). Många cushingshästar är IR men inte alla. Om en häst är IR kan man bedömma genom att mäta glukos- och insulinvärdet i blodet. Glukosvärdet mäter man eftersom insulinvärdet i viss mån är relaterat till blodsockernivån. Insulinvärdet stiger efter en sockerrik måltid. Man bör dock inte fasta hästen under någon längre period, t.ex. under natten, innan man tar blodprov eftersom ett fastevärde är osäkert. Ett fastevärde ger oftast ett lägre insulinvärde än hästens basala värde. Det räcker om man “fastar” hästen i ca. 3 tim och inte ger den socker- eller stärkelserikt foder.

Man kan bestämma ACTH, glukos och insulinvärden från samma blodprov.

En cushingshäst måste ha en medicin som heter pergolid. Priset varierar men man kan köpa medicinen från England tror jag till ett lägre pris. Du måste dock ha en förskrivning från din veterinär. Får din ponny medicin så kan hon fungera som vanligt.

Är din häst IR så är foderstaten och motion det viktigaste. Det finns många trådar om detta. Tyvärr är dock inte all information helt korrekt.

Ska det vara så svårt att förstå liknelsen med att för stort intag o avsaknad av motion leder till IR som oxå kan känntecknas som diabétes typ 2. inte högt B-glukos men blodfetter som skapar ett inflammatoriskt tillstånd i både muskler o fettvävnad.

Och nej!
Man behöver inte veta vad som händer på molekylnivå, utan i vart organ o vilka följder det kan ge.

Nu börjar du bli riktigt tråkig axel!
Varför inte förfölja några av de andra i tråden som påstår samma sak som jag?

Men jag inser att du fattar inte vad jag menar och du kommer aldrig att göra det heller, antagligen pga att du inte förstår vad det egentligen handlar om. För att göra det måste man vara mer insatt i fysiologin och om vad som händer på cell/molekyl nivå. Det framgår ganska tydligt när man läser svar från de som uppenbarligen är det.

Då idiotförklarar du även Wattle.

ja han är väl inte bara mikrobiolog.
Se den stora bilden.

Diabetes typ 2 är enkelt förklarat väldigt likt ren IR på häst. T o m alla studier gör den jämförelsen just för att förklara för gemene man vad som pågår. Man behöver inte gå in i atomklyverier för att förstå vad som händer i en kropp.

jag vet att du vill briljera med din kunskap, men för hästägare är det bättre att förklara med enkla ord vad som sker o hur man lätt kan förebygga.

Fast att säga att "det är som" och att säga "det är samma sak som", det är två helt olika saker.
Det FA, jag och flera andra säger är att IR är inte diabetes typ II. Diabetes drabbar ytterst sällan hästar, och det är inte samma sjukdom. Problemet när man börjar prata diabetes är att många tror att man kan ge insulin och hästen blir bra. Men insulin till häst fungerar inte, har till och med setts orsaka fång. Bättre att förklara för gemene hästägare vad IR är, den korta och enkla versionen.

MEN, än en gång, ingen har sagt att "lösningen" inte är den samma. Ingen har sagt att motion och korrekt utfodring är fel. Om du läser alla trådar där diskussionen har kommit upp ser du att ALLA rekommenderar motion och en foderstat låg i socker/stärkelse.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 707
Hundhälsa Har bytt foder för ca 3 veckor sen,nu dricker "gammelhunden" väldigt mycket vatten,har 4 liters skålar(fyller dock inte ända upp),och...
Svar
5
· Visningar
6 354
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu vill jag höra lite vad ni tror rent spontant. Jag har en ponny på jobbet som inte mår riktigt bra, en kollega nämnde häromdagen att...
Svar
10
· Visningar
1 405
Senast: Centaur
·
Hundhälsa Jag har en dalmatinertik som är nyss fyllda 5, och som på senaste tiden uppvisat lite märkliga beteenden. Hon har alltid druckit...
Svar
16
· Visningar
7 540
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka