Christina P kommer till stan

Gammeln

Trådstartare
Har fått en gratisinbjudan till hennes föredragkväll :idea: (utan lampa). Ska bli intressant att se vilka frågor hon blir tvungen att ta tag i :angel:
 
Vissa ska ha all tur...
Du skulle möjligtvis inte kunna ta reda på en sak åt mig?
:D
 
Du kanske kunde följa med som min sekreterare och anteckna, själv kan jag inte stenografi :crazy:
 
Ah, hon har satt följande rubrik, som är helt lysande och dessutom helt i min smak: "Får Dina hästar den mat de behöver och är förtjänta av". Vidare står det följande: "Utfodringsexperten Christina Plank gästar oss i kväll för att dela med sig av kunskaperna i modern utfodring av våra hästar".

Obs att hon skriver "MODERN UTFODRING". Med andra ord, inget lall här inte :smirk:
 
*avundsjuk*

Berätta allt av värde som hon hade att säga. Fullständig redovisning alltså. :D

//Alice
 
Detta är ingen lallarfråga!!
Ge proffsen något att bita i:
”Fruktan i form av inulin och graminan förbrukas i ensileringsprocessen. Skillnaderna i stärkelsehalten mellan hö/ensilage och hö är försumbara. Detta borde göra en/hösilage till ett utmärkt foder för fånghästar. Varför är det lättare att hästar får ett fångåterfall av ensilage än av hö (oavsett näringsinnehåll)?
Källor: Grass A. Hopkins ;), O.Wattle”
 
Rapportera gärna om hon nämner något om skillnaden på biotillgänglighet mellan oorganiska och organiska mineraler. please :bow:
/M
 
Då drar man ju slutsatsen att det INTE är fruktaner som är problemet :smirk:

Vem har bevisat att fångåterfall av ensilage är högre än från hö? Vill ha en referens här, vill ju inte framstå som lallare för Christina :crazy:
 
Jo, jag hade tänkt ta upp det här med sk naturligt mineralfoder med henne under frågestunden :)
 
Glöm det, käre vän, har aldrig hört talas om detta då det gäller betfor. Om man skulle misstänka oxalsyra så gör man det isf i bladen och dessa använder man ju inte

En svårt anonym gamling har aldrig hört talas om det... Det är väl inget svar. Jag vill ju veta vad C.P. har att säga. Inte vilken lallare som helst alltså. :p
 
För att inte skämma ut mej inför audiotoriet får jag väl ta henne åt sidan och ställa frågan lite diskret då hon avslutat sessionen :p
 
Toppen! Vi väntar med spänning för att få höra hennes version. :banana:
/M
 
Jag hade inte förväntat mig något annat från dig! :D

”Vad gäller ensilage så är min erfarenhet att det är fler djurägare som
upplever det svårare att undvika fångrecidiv hos kroniska fånghästar
med detta fodermedel jämfört med hö.
Att låta hästens mag-tarm kanal successivt vänja sig vid olika
växter/fodermedel verkar vara A och O vid undvikandet av fång som
orsakas av något som hästen äter.” O.Wattle, i ett mail till mig.

Inulin har bevisats orsaka fång hos friska djur (Pollit, Longland), inulin finns i ett antal svenska växter som frodas i de svenska beten. Graminan är den fruktan man misstänker varierar mest under våra klimatförhållanden men jag kan inte hitta några rapporter om dennes roll i sjukdomsorsakerna (jag antar att den inte är lika lättillgänglig i handeln som inulin och därför har inga försök genomförts).
 
Ja men är det lite Knutby över det hela tro, lever hon som hon lär - det är länge sen nu, men kompisen som jobbade hos henne hade en annan version om föreläsningens så ofta omtalade idealhö när det gällde Planks egna hästar.

Plank sa en gång på en direkt fråga från mig - Om man har ett ok men inte idealiskt egenproducerat hö ska man alltså sälja detta och köpa ett hö med idealvärden.
-JA absolut, blev svaret.
Hon utgick hela tiden från idealhöt och ville inte ge några foderstatsberäkningstips baserat på annat än detta.
Men det var länge sen som sagt var, kanske även en foderguru blir ödmjukare med åren.......?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 178
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 269
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 590
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp