Christina P kommer till stan

Min egna förklaring får bli följande:

Ensilage med låg ts-halt, säg upp till nånstans kring 45%ts, kanske lite högre (är osäker på var gränsen går),där har det ju skett en fullständig konservering och där har fruktaner förbrukats då det bildats olika syror. I ensilage med hög ts, där sker det knappt nån konservering och minimalt med syror bildas, därmed finns fruktanerna kvar.
 
Jag köper ditt resonemang, det är ytterligare ett argument som talar emot hösilage som hästfoder.
(Kan tillägga att ingen har kunnat svara på den frågan tidigare = Armada impad!!)

Vad blir då skillnaden mellan hö och hösilage (med högt Ts värde) om man bortser från den hygieniska kvalitén?
 
Ett Måste för alla hästintresserade!!!

Jag var på hennes föreläsning i förrgår kväll då hon kom till skövde högskolan för att prata om hästens utfodring...det var mkt intressant!!!! :bow:
 
hehe jag är suverän på att anteckna (å absolut inte rånyfiken på föreläsningen eller så :angel:), jag följer gärna med som sekreterare ;) :angel:
 
Sånt här är ju överkurs så det bara dånar om det :angel:
Själv ser jag väl inga fördelar med extremt hög ts på ensilaget. Skulle vara då ur transportsynpunkt. Annars ser jag väl mest risker med det hela :smirk:
 
Hon utgick hela tiden från idealhöt och ville inte ge några foderstatsberäkningstips baserat på annat än detta.
Men det var länge sen som sagt var, kanske även en foderguru blir ödmjukare med åren.......?
Förmodligen för att hon var rädd att folk skulle gå fel och allt blev snett pga folk har ju inte utbildning för att klara "annorlunda fodersituationer" :idea:
 
Re: Ett Måste för alla hästintresserade!!!

Kom det upp några vassa desänger för diskussion :d
 
Vad tror ni om att hösilage med höga näringsvärden kan vara orsak till korsförlamning? Har ett hösilage med 10,64 MJ / kg ts & 85,48 srp/ kg ts. ( ts 62%) Foderrådgivaren hävdar att med så högt innehåll, bildas lättlösliga kolhydrater när det bryts ner & kan orsaka korsförlamning. Likaså att med ett såpass högt protein innehåll, gör att proteinet är av sämre kvalité.( innehåller lite klöver.) Har ett sto som för andra gången på kort tid ( 2 månader) fått korsförlamning. Bytte efter första gången ut min muslieblandning, med korn & majs.. ( inte bra till korsförlamningshästar), mot kraft groov, i tron om att det kanske var boven i dramat. Men alltså drabbas hon ändå.
Hör till saken är att hon klarade sig utan korsförlamning förra året, då hon matvägrade på grovfoder ( åt max ca 3- 4 kg HÖ/ dygn), ( hade ej hösilage) försökte då fodra upp henne med just den ovanstående muslieblandningen, åt ca 3 kg, & fick ingen korsförlamning, trots intensiva pass. Vad tror ni, kan hösilaget vara boven.
Tänkte att jag hör mig för, när ni ändå disskuterar hösilage...
 
En häst kan alldrig få korsförlamning av hö!
Däremot kan den få det när du har ett så bra hö och fortfarande ger den kraftfoder, om du har ett riktigt bra hö så ska du inte ens behöva ha kraftfoder, det är det bra hö går ut på.
(Har C.Planck som lärare)
 
Nu rörde det sig ju inte om hö, utan "spätt" hösilage, med klöver i. Men det kanske inte spelar ngn roll.?????
Vad har de som hävdar det, fått det ifrån, om det inte stämmer då bara???
* frågande, orolig matte..*
 
Enligt Cristina Planck så ska inte hö eller hösilage kunna bli för mycke protein pga att det tar så lång tid för det att gå igenom tarmen så det hinner inte gå ut så mycke protein i kroppen.Däremot om du har ett grovfoder med för högt protein värde och ger hästen ett kraftfoder med protein i så blir det för mycket.
jag vet inte var dom som hävdar annat får det i från, men vad jag har förstått är det tyvärr vanligt att tillochmed vet och foderrådgivare har fel enligt C. Planck i alla fall.
Testa att ta bort kraftfodret och se om det blir bättre.
MVH Lady
"Hästen är av naturen gräsätare"
 
Jag skulle vilja att du frågade henne om varför hon tillåter att hennes bok "Hästens utfodring" från 1973 (tror jag det var) trycks i nytryck utan att man reviderar den utifrån vad man vet idag. Har sett en sådan bok tryckt efter år 2000 då (vad jag fått höra) man kom fram till att hästen behöver mycket mer proteiner än man trodde tidigare.
 
Gårdagens föreläsning avnjöts med stort intresse från audiotoriet sida. Christinas föreläsning bottnade i hur hästen har levt under de senaste 5000 åren och då med hänsyn till deras foderintag. Detta ligger till grund för den moderna utfodringen. Den som hängde med här kunde utläsa en hel del intressanta desänger. Ta bara det här om Salomos 12 000 hästar *lysande exempel* :D. Jag var väldigt förtjust då hon ibland sköt iväg sina giftpilar :smirk: (här blev det lite kritik mot det sk lallet i stallarna). Lite här o var under föreläsningen poängterade hon hur viktigt det var att ha kunskaper om fodermedelslära för att inte hamna fel. Det var minsann inte bara att kasta åt dom lite hö o kraftfoder och tro att hästarna mår bra :smirk:. Här var det viktigt att veta vad de olika fodermedlen innehöll, hur man komponerar en foderstat med de rätta fodermedlen utifrån vad hästen ska prestera.

Det var lysande, fantastikt, det var succé, hon är ett geni :)

Efter gårdagen har Gammeln skrivkramp efter allt antecknande :crazy:
 
Men vi vill veta mer! Du får massera handen så krampen försvinner och kan skriva mer!
/M
Ps någon mineraldebatt? ;)
 
:bow:

När skrivkrampen lättat, kan du inte ge en lite mer detaljerad bild av vad som faktist framkom på föreläsningen? *nyfiken* Att det inte bara är att slänga till hästarna lite hö och kraftfoder och tro att allt går vägen är ju knappast något nytt. Vill veta något 'revolutionerande'.... :D :o. Till exempel; är hon så förb.... kunnig som hon framstås vara....? :devil:

//Alice
 
Jag tror inte min hand kommer att vara duglig förren nästa vecka :crazy:........men visst ryckte jag av henne de sk naturliga mineralerna OCH örterna fick jag med på köpet :smirk: :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 193
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 269
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 590
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp