Choklad och dopingprov

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mango
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 224
M

mango

Jag, min klant, har lyckats...

Igår morse när jag skulle ge mig iväg till jobbet så hade jag så mycket prylar att jag var tvungen att gå två gånger. Jag lämnade då lite grejer + Atlas kvar i hallen medan jag gick ut med första lasset. När jag kom tillbaka efter ca 1 minut, möttes jag av en hund som slickade sig runt munnen och det låg några after-eight-papper på golvet (de låg på köksbordet innan och jag trodde att de var tomma, men med facit i hand var alla nog inte det). Alltså, han har troligtvis fått i sig en eller två små After-Eight-rutor.

Nja, det var väl ingen fara tänker ni, två små bitar kan ju inte skada en labbe på 27 kg, och jag är heller inte särskilt orolig för hans hälsa p g a detta.

Men... Värre är att han ska lämna dopingprov i samband med vår SM-start om drygt två veckor :eek: Är det någon som vet hur länge choklad visar sig på dopingprov? Jag vill för allt i världen inte ställa upp i SM:et och sen tvingas avbryta pga "dopad" hund, bättre då att dra tillbaka anmälan innan tävlingen (vilket naturligtvis skulle kännas väldigt trist, men hellre det än att riskera doping)!

Alltså: 27 kg labbe, 1-2 rutor After Eight, 16 dagar till veterinärbesiktning inför SM. Tips, någon?

Sv: Choklad och dopingprov

Humm, klurigt. Det är ju både teobrominet och koffeinet att ta hänsyn till då. Jag tror som föregående svarare at det är läge att ringa någon (inom ämnet kunnig) veterinär och fråga.

Humm, klurigt. Det är ju både teobrominet och koffeinet att ta hänsyn till då. Jag tror som föregående svarare at det är läge att ringa någon (inom ämnet kunnig) veterinär och fråga.

Svarar båda: Jo, jag har också tänkt på att ringa en veterinär, men att hitta någon som är duktig på doping är kanske lite svårare. Som sagt, hälsan är jag inte orolig för och det är väl främst det som allmänpraktiserande veterinärer är intresserade av (och kan mycket om).

Fick tipset att ringa SBK och försöka få tag i någon som är kunnig på doping genom dem (eftersom det troligen är de som arrangerar dopingproven då det är tjänstehundstävling), men deras kansli har stängt tills på måndag.

Undrar hur många vet som kan lämna ett säkert svar på den frågan?
Själv skulle jag GISSA att 16 dagar är fullt tillräckligt.
PL

Tack för din gissning! Och jag inser självklart att ingen kan VETA, för det måste väl vara väldigt individ- och situationsbundet hur nedbrytningen sker just vid detta tillfället, men en eller flera kvalificerade gissningar är bättre än att inte ha någon aning.:D

Jag har nu pratat med en veterinär på ett närliggande djursjukhus som också gissade att det borde vara nedbrutet i tid. Jag ska även försöka nå SBK på måndag (misstänker att det är de som arrangerar dopingprovet eftersom det är tävling för tjänstehundar).

Vad jag menar är att det inte räcker att ringa en vet. Man måste få tag i en farmakolog el dyligt.
Kan upplysa om att halveringstiden på människa är ca 7 timmar, på hund sägs den vara längre men jag hittar inget om hur mkt.
Med en halveringstid på 7 tim blir 1/18014398509481984 kvar efter 16 dygn!
PL

Det är väl bättre att hon ringer någon som borde veta lite mer än oss som sitter här och ska gissa oss till det... :crazy:

Fast det ena utesluter inte det andra. Jag vill gärna höra "gissningar" från många, kanske kan det vara någon som har egna erfarenheter av liknande situationer.

Mitt förslag är att du bokar en tid för blodprov två dagar (eller något sådant) innan SM. Då kan du få svar på om det är nedbrutet.

Finns det spår kvar KAN de ju gått bort på återstående tiden fram till SM, men du vet ju lite mer vad du har att arbeta med och ta ställning till.

Under tiden: Ring SBK på måndag och fortsätt leta efter någon dopingkunnig som kan hjälpa dig räkna efter.

Lycka till!
/Syrsa

Tar längre tid än så att få svaret.
PL

Tack för alla svar!

Nej, några blodprov ger jag mig inte på. Jag ville mest få en liten hint om jag borde avanmäla mig direkt eller inte. Fast med de gissningar jag fått till livs hittills är jag nog beredd att chansa och starta i alla fall. En kontakt med SBK och någon doping-kunnig där på måndag, samt att ha noga nedtecknat vilken tidpunkt som han fick i sig chokladen är min plan just nu.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka