Choklad och chips - utbruten från Vikttråden 2021

TeamLundVer

Trådstartare
Alltså jag har gått från att äta typ 800gr choklad och 1 påse chips i veckan till ca 15 bitar choklad och kanske 30gr chips i veckan. Detta enbart i minskat sötsug. 10 bitar av chokladen jag äter är vaneätande och inte för att jag är sugen.

Nu vet jag inte vad gemene man äter när det gäller sötsaker men det är en stor skillnad för mig iaf och jag föreställer mig att det jag äter nu är mer i linje av vad som anses normalt 🤔
 
Alltså jag har gått från att äta typ 800gr choklad och 1 påse chips i veckan till ca 15 bitar choklad och kanske 30gr chips i veckan. Detta enbart i minskat sötsug. 10 bitar av chokladen jag äter är vaneätande och inte för att jag är sugen.

Nu vet jag inte vad gemene man äter när det gäller sötsaker men det är en stor skillnad för mig iaf och jag föreställer mig att det jag äter nu är mer i linje av vad som anses normalt 🤔
Tycker inte att 800 g choklad och 1 påse chips i veckan är särskilt onormalt. Låter inte konstigt alls.
15 bitar och 30g är nog betydligt mindre än de flesta äter per vecka. Det är ju ingenting.
 
Tycker inte att 800 g choklad och 1 påse chips i veckan är särskilt onormalt. Låter inte konstigt alls.
15 bitar och 30g är nog betydligt mindre än de flesta äter per vecka. Det är ju ingenting.

Men va? Det beror i och för sig på vad man avser med normalt, men 800 gram choklad och en påse chips i veckan motsvarar 750 kcal per dag i snitt. Att byta ut en förhållandevis stor måltid om dagen mot godis och chips, det är säkert inte ovanligt - men det är inte snällt mot kroppen. Det är inte det som kroppen normalt behöver. Och då menar jag inte ifråga om kcal och vikt, utan makro- och mikronutrienter och vettiga fetter.
 
Men va? Det beror i och för sig på vad man avser med normalt, men 800 gram choklad och en påse chips i veckan motsvarar 750 kcal per dag i snitt. Att byta ut en förhållandevis stor måltid om dagen mot godis och chips, det är säkert inte ovanligt - men det är inte snällt mot kroppen. Det är inte det som kroppen normalt behöver. Och då menar jag inte ifråga om kcal och vikt, utan makro- och mikronutrienter och vettiga fetter.
Precis, det är därför det varit så uppenbart för mig var mitt problem ligger 🙄
 
Men va? Det beror i och för sig på vad man avser med normalt, men 800 gram choklad och en påse chips i veckan motsvarar 750 kcal per dag i snitt. Att byta ut en förhållandevis stor måltid om dagen mot godis och chips, det är säkert inte ovanligt - men det är inte snällt mot kroppen. Det är inte det som kroppen normalt behöver. Och då menar jag inte ifråga om kcal och vikt, utan makro- och mikronutrienter och vettiga fetter.
Jag svarade på just vad som kan anses normalt. Dvs vad som är vanligt. Och jag är väldigt säker på att det är vanligt. Skulle aldrig kalla det onormalt mycket. Jag äter själv betydligt mer snacks än så.

För övrigt så är det standard att räkna med sk ”fun food” i tex nordiska näringsrekommendationer. Det är inga som helst problem att få i sig alla näringsämnen även om man äter ”fun food”/utrymmesmat regelbundet. Men det bygger ju på att man har ett normalt intag från början och inte ligger näringsmässigt i underkant.

När vi lär ut normalt ätande på mitt jobb så inkluderar det att man byter ut mellanmål mot fika/snacks/godis i snitt tre gånger i veckan. Då har vi också riktlinjer för hur stor en sådan portion är.
 
Just det här med att beteckna mat som onormalt är det ohälsosamma i mina öron. Inte antalet kalorier.
My bad jag har svårt att hitta ord för vad jag menar. Typ ungefär hur mycket godis /snacks kan man äta om man vill hålla en sund kosthållning där kroppen mår bra och får det den behöver, utan att man går upp i vikt
 
My bad jag har svårt att hitta ord för vad jag menar. Typ ungefär hur mycket godis /snacks kan man äta om man vill hålla en sund kosthållning där kroppen mår bra och får det den behöver, utan att man går upp i vikt

Det blir ju omöjligt att svara på? Är ju jättemånga parametrar som spelar in och väldigt individuellt. Du får nog byta ut "man" mot "jag" istället.
 
Det blir ju omöjligt att svara på? Är ju jättemånga parametrar som spelar in och väldigt individuellt. Du får nog byta ut "man" mot "jag" istället.
Fast tanken var inte ställd på individnivå utan på samhällsnivå och där tror iaf jag att 800gr choklad och 1 påse chips i veckan troligtvis är way to much.
 
Jag tänker att näringsrik mat äter man för kroppen och själen, godsaker äter man bara för själen. Dvs det finns inget egenvärde i att få i sig en viss mängd utav det, utan det ska styras av att man är sugen. Jag tycker inte att man behöver värdera mängden godsaker om man 1. inte byter ut näringsrik mat mot näringsfattiga godsaker eller 2. vill korrigera sin vikt nedåt, då det ju ofta finns en del energi i dem som kan underlätta viktnedgång. Tror dock absolut inte på strikta dieter som helt utesluter godsaker, det är en mängdfråga och det är viktigt att kunna unna sig.
 
Fast tanken var inte ställd på individnivå utan på samhällsnivå och där tror iaf jag att 800gr choklad och 1 påse chips i veckan troligtvis är way to much.

På något sätt måste vi ju kunna prata om mängder men kanske undvika lösa termer som "för mycket" och "för lite" kring sådana här saker? Man kan ju bara konstatera att för att kunna äta 800 g mjölkchoklad och 1 påse chips per vecka så måste man förbränna väldigt mycket om man ska kunna äta normal, näringsrik kost och samtidigt hålla energibalansen.

Jag pratar rent fysiologiskt om det här nu, jag kan inte särskilt mycket om överviktsproblematik. Jag har förstått att det ofta ligger ätstörningar bakom och då har man ju rubbat det normala hunger/mättnad-systemet, vilket gör den här balansen svår.
 
På något sätt måste vi ju kunna prata om mängder men kanske undvika lösa termer som "för mycket" och "för lite" kring sådana här saker? Man kan ju bara konstatera att för att kunna äta 800 g mjölkchoklad och 1 påse chips per vecka så måste man förbränna väldigt mycket om man ska kunna äta normal, näringsrik kost och samtidigt hålla energibalansen.

Jag pratar rent fysiologiskt om det här nu, jag kan inte särskilt mycket om överviktsproblematik. Jag har förstått att det ofta ligger ätstörningar bakom och då har man ju rubbat det normala hunger/mättnad-systemet, vilket gör den här balansen svår.
Det hade ju varit annorlunda om du skrivit tex att ditt intag av choklad och chips gjort det svårt för dig att gå ner i vikt. Det hade ingen protesterat mot. Men när man börjar blanda in normalt och onormalt blir det skevt.

På gruppnivå tror jag att många människor ätet alldeles för oregelbundet/sällan vilket skapar ett stort sug efter tex snacks. Problemet då är inte att personerna äter för mycket snacks, snarare att de äter för lite/för sällan av vanlig mat.
 
Fast tanken var inte ställd på individnivå utan på samhällsnivå och där tror iaf jag att 800gr choklad och 1 påse chips i veckan troligtvis är way to much.
Det är ju inte meningsfullt att diskutera frågan på samhällsnivå. Även om vi räknar ut ett genomsnitt hade det varit skitsamma eftersom det bara hade berört ett fåtal. Stor spridning, inte meningsfullt med medelvärden.
 
Det är ju inte meningsfullt att diskutera frågan på samhällsnivå. Även om vi räknar ut ett genomsnitt hade det varit skitsamma eftersom det bara hade berört ett fåtal. Stor spridning, inte meningsfullt med medelvärden.
Eftersom jag gjorde en reflektion över hur mycket mitt sötsug minskat och undrade om mängden sötsaker jag äter nu mer är i linje med "gällande råd" (om ni nu anser att den frasen duger bättre) så undrade jag hur det såg ut rent generellt. Alltså var frågan meningsfull för mig. Om den var det för dig eller inte har knappast med det att göra
 
Eftersom jag gjorde en reflektion över hur mycket mitt sötsug minskat och undrade om mängden sötsaker jag äter nu mer är i linje med "gällande råd" (om ni nu anser att den frasen duger bättre) så undrade jag hur det såg ut rent generellt. Alltså var frågan meningsfull för mig. Om den var det för dig eller inte har knappast med det att göra
Okej. Då skulle jag säga att du nu äter mindre ”fun food” än vad som ryms inom gällande råd.
 
Eftersom jag gjorde en reflektion över hur mycket mitt sötsug minskat och undrade om mängden sötsaker jag äter nu mer är i linje med "gällande råd" (om ni nu anser att den frasen duger bättre) så undrade jag hur det såg ut rent generellt. Alltså var frågan meningsfull för mig. Om den var det för dig eller inte har knappast med det att göra
För egen del tycker jag också sötsuget minskat mycket med 5:2 och vad gäller mängden snask så är det i min värld mkt med 800g choklad och 1chipspåse/vecka. Det är väldigt många rätt värdelösa kalorier, om än jäkla goda sådana. Som helt ointressant jämförelse så äter vår familj (2vuxna plus barn) den mängden på 2-3v.
 
Intressanta diskussioner både kring "normalt" och kring ätande och uttryck.

Nåt jag själv var (positivt) tvungen att reflektera över när jag gick ner i vikt för några år sen var mitt resonemang kring godis/socker/kakor. Dvs jag hittade väldigt mycket anledningar (dåligt humör? Fira? Tröstäta? Osv osv).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 930
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp