Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du gjorde helt rätt - bra jobbat!Sent i går kväll, precis när min sambo och jag skulle gå och lägga oss, så hörde vi helt plötsligt vad som lät som barnskrik. Det lät inte som ett missnöjt barn som inte fått som det ville, eller som vaknat mitt i natten, utan det lät direkt obehagligt. Så jag, iklädd bara trosor och t-shit, öppnade ytterdörren för att se om jag kunde avgöra varifrån det kom. Då hördes det tydligt att det var en ung flicka som skrek ungefär ”nej nej, snälla sluta, jag vill inte, släpp! Mamma, mamma!” upprepat och förtvivlat på våningen över oss. Det lät som att hon försökte fly undan någon som höll henne fast. Där någonstans fick jag tunnelsyn, sprang in i lägenheten och slet åt mig min morgonrock och kastade mig sedan, barfota, uppför trappan. En av ytterdörrarna där var inte helt stängd, utan bara tilldragen, så jag bankade till ett par gånger och slet sedan upp den.
I hallen i lägenheten stod en man och kämpade med och höll i en flicka i 12-årsåldern och jag röt något i stil med att ”vad är det som händer?”. Han säger då att ”vi är på väg till psykakuten”. I bakgrunden i hallen dyker vad jag uppfattar som mamman och ett syskon upp. Flickan är förtvivlad, kämpar emot och skriker. Men utifrån situationen är det uppenbart är det inte handlar om en våldtäkt eller misshandel, vilket jag först var helt övertygad om. Och då släpper vad som måste ha varit ett enormt adrenalinpåslag, för jag blir helt plötsligt medveten om att mitt hjärta slår otroligt fort och hårt, och jag blir helt knäsvag. Vid det här laget har min sambo hunnit ikapp mig, och jag frågar bara om det är något alls vi kan hjälpa dem med. Pappan förklarar då att de har jobbat med flickan i flera timmar, men att de har tagit beslutet att åka in med henne. Vi går ner till oss, och i hallen klarar jag inte av att stå upp – benen bär mig inte. Sedan börjar jag gråta.
I efterhand är jag så otroligt glad att jag fått bevis på hur jag reagerar i en sådan här situation. Flickans panik och förtvivlan gjorde att jag var helt övertygad när jag sprang uppför trappan att det handlade om att avbryta en pågående våldtäkt eller misshandel. Nu var det tack och lov inte så, men det gjorde det inte mindre verkligt i stunden. Jag är glad att min instinkt är att agera, för det var inte en enda annan granne som reagerade. Alla andra dörrar förblev stängda. Klockan var visserligen närmare midnatt, men det var lördag och det är ett vanligt hyreshus i Stockholms innerstad, med andra ord relativt lyhört och många boende i varierande åldrar.
Nu hoppas jag bara att flickan fick den hjälp hon behövde, och att familjen klarar sig bra. För vad som var chockartat för mig måste ju helt säkert ha varit ännu värre för dem. Har ni varit med om något liknande? Hur reagerade/agerade ni? Hur tror ni att ni skulle reagera?
Jag känner att jag får ökad puls bara av att skriva om det här, för det var en rejält obehaglig upplevelse. Så det är är lika mycket för att få ur mig det hela som för att diskutera ämnet!
Nej, jag håller helt med!Absolut! Men för min del så bara kan jag inte låta bli att göra nåt. Skulle liksom älta det i evigheter efteråt och vara orolig att nån råkat ut för nåt.
Du gjorde säkert stor skillnad för det barnet! Jag tänker att det svåraste för utsatta barn måste vara att vuxensamhället i många fall bara ser på. Eller som vissa vittnar om: att de visste att vuxna visste, men att ingen sa något för att inte "lägga sig i". Vilket svek. Man måste våga lägga sig i!Jag har varit med om att ett grannbarn ropade på hjälp. Första gången kunde jag inte ta reda på vilken lägenhet det var men andra gången hittade jag rätt lägenhet och ringde polisen. Jag ringde anonymt men när jag sa vilket namn som stod på dörren så sa polisen i växeln bara "vi skickar en bil!", det kom en som stod utanför lägenhetsdörren och lyssnade och knackade på dörren ett tag, tror han gick in med nyckel, lät så iallafall.
Uppenbarligen var det något som hänt för dagarna efteråt var luften tjock som smör och mamman höll sig undan. Jag hörde barnen prata lite om det där.
Sen slutade de att ha fester flera ggr i veckan ...
När jag förstod att det hände något dåligt och att ett barn behövde hjälp så fick jag hjärtklappning och kroppen kändes upprörd, hade nog hjärtklappning ett bra tag. Är rätt länge sen nu så minns inte så bra.
Det kanske hade räckt med att fråga om hon var ok? Om du kunde ringa någon eftersom du såg att hon inte mådde bra? Jag förstår att det inte är lätt att veta vad som är bäst att göra i ett sådant fall, men kanske kan man ibland bara signalera att "jag ser dig" och på så sätt minska känslan av utsatthet och isolering.Du gjorde helt rätt - bra jobbat!
Jag var med in något liknade för ett tag sedan, men valde att inte agera. Jag såg en tjej på busshållplatsen, riktigt mager, i träningskläder. Hon satt och tryckte i sig chokladbollar, säkert 12 stycken och drack en halv liter vispgrädde till. Anade vad det rörde sig om - då gick hon några meter bort och kräktes upp allt igen Vi skulle med samma buss och jag diskuterade länge med mig själv om jag skulle säga något, men valde att vara tyst. Resonerade som så att det säkert är mycket skamfullt och att det kanske hade kunnat trigga henne ännu mer om hon visste att folk sett henne. Kan inget om ätstörningar, och hon var väldigt ung (15-16) så var rädd att jag skulle "sabba" något genom att prata med henne om det. Hoppas hon får den hjälp hon behöver
Jag tror blomma och kort känns lite för intimt på något sätt. Men vi ska definitivt ta kontakt, inte minst för att presentera oss och förklara varför vi (jag) reagerade som vi gjorde! Och tack!Huskurage! Bra jobbat av dig
Jag hade knackat på, eller lämnat en blomma med kort utanför dörren, och bara visat att jag tänker på dem.
Tack ska du ha Det var verkligen instinktivt, jag tänkte inte alls faktiskt.Fantastiskt bra och starkt av dig att reagera så, och att göra det snabbt och spontant utan att börja undra och fundera, utan bara agera instinktivt. Fantastiskt av dig och din sambo, men framförallt dig! Förstår din senare reaktion, så skulle nog alla reagerat. Men vad skönt att det inte var våldtäkt/misshandel utan 'bara' en ung flicka som mådde skit. Jag kan bara tänka mig hur föräldrarna måste känna sig att behöva åka in med sin dotter vid midnatt till psyket.
Jag tror absolut att du ska hälsa på om några dagar, bara vänligt säga att du hoppas allt gick bra. Även föräldrarna vill nog gärna förklara och prata ut lite.
All heder till dig!
Det tänkte jag oxkså, men sedan började jag fundera på om det hade gett henne enorma känslor av skam. Hon hade ju kunnat resonera med sig själc att jag såg henne för att hon var så fet och äcklig och satt och åt chokladbollar? Jag vet inte. Är jättesvårt att bemöta personer med psykisk problematik, som dessutom är minderåriga.Det kanske hade räckt med att fråga om hon var ok? Om du kunde ringa någon eftersom du såg att hon inte mådde bra? Jag förstår att det inte är lätt att veta vad som är bäst att göra i ett sådant fall, men kanske kan man ibland bara signalera att "jag ser dig" och på så sätt minska känslan av utsatthet och isolering.
Det borde vara en självklarhet att någon granne reagerar och kommer springande.Jag tror blomma och kort känns lite för intimt på något sätt. Men vi ska definitivt ta kontakt, inte minst för att presentera oss och förklara varför vi (jag) reagerade som vi gjorde! Och tack!
Jag förstår att man som förälder kan känna så! Och de flesta barn låter ju så, någon gång. Men det här var som jag skrev i ursprungsinlägget något annat än "vanliga" protesterande barnskrik, det var något med flickans röst. Nu vill jag inte spekulera, men eftersom det var aktuellt med psykakuten så tänker jag att hon hade väldigt stark ångest eller något sådant. Och det hördesDet borde vara en självklarhet att någon granne reagerar och kommer springande.
Våra barn har skrikit som galningar både dag och natt och ingen har någonsin frågat något.
Sonens afteblåsor har gjort att han tokgapat på nätterna och dotterns nartskräck osv.
För att inte tala om att tvätta håret: "Nej nej nej jag vill inte. Aj hjäääälp jag vill inte. Du gör mig illa."
Det är ju pinsamt. ..
Dom andra kanske visste om situationen. Dock är det ju alltid bäst att reagera om man inte vet hur det ligger till.Det verkade ju som sagt inte som att någon annan reagerade i det här fallet heller... Och då snackar vi ändå 12-åring som låter som att hon sent på kvällen/natten blir kvarhållen mot sin vilja i en lägenhet.
Ja och jag förutsätter att hennes föräldrar tycker att det var jättebra att någon agerade!Jag förstår att man som förälder kan känna så! Och de flesta barn låter ju så, någon gång. Men det här var som jag skrev i ursprungsinlägget något annat än "vanliga" protesterande barnskrik, det var något med flickans röst. Nu vill jag inte spekulera, men eftersom det var aktuellt med psykakuten så tänker jag att hon hade väldigt stark ångest eller något sådant. Och det hördes