Chocka på vitaminer?

H

HappyBabySham

Vår distriktsveterinär har, när mina grannar kontaktade honom för att få vitaminsprutor till sin häst, sagt till dem att jag skulle kunna spruta hästen.
Jag har gett sprutor förut så det är inga problem, men jag undrar om någon vet om en häst kan "chocka" av intramuskelära vitamininjektioner?

Sv: Chocka på vitaminer?

Det tror jag inte. Det är väl bara pencillin man kan chocka med? Det är alltid vad jag lärt mig, har tex aldrig fått några "varningar" om det när jag sprutat tex Finadyne.

Jo, jag har också för mig det, men jag är inte säker... Minnet är inte vad det borde vara:p

Hästar kan få akuta allergiska reaktioner mot det mesta. Det man kallar pc-chock är ew inte aw allergiskt ursprung.

Finadyne orsakar ett antal dödsfall warje år. Jag tror att jag har läst någon biwerkningsrapport om Bewiple[ks] också, men jag kan ha fel.

Wilket preparat är det som du fått förskriwet?

Det är Procainet i Pencillinet som de kan reagera på så vitaminer kan inte ge samma effekt.

Och tro på TantEster för hon är weterinär. Min weterinär som war ute i går sa för öwrigt samma sak. När ska du byta tangentbord. Aldrig hoppas jag.:D

Det är vitamin C och B 12, och hästen har inte haft några allergiska reaktioner tidigare, vad jag vet...

Jag har fått lära mig att tomtar alltid är snälla. Det är tydligen vi som fallerar. Men det går nog bra ska du se. Annars får du ta upp det med PL som ju i en annan tråd föreslog en insamling.

Bewiple(ks) är ju nästan överkurs. Hur får du till de raka parenteserna (vete tusan vad de kallas)?

Jag tror att det var C, fast jag kan ha hört fel... Men det är som sagt inte min häst. Jag blev uppringd av ägaren som sa att veterinären föreslagit att jag skulle spruta hästen, och han sa något konstigt namn jag inte lyckades lägga på minnet, och sedan vad det skulle innehålla för vitaminer. Jag ska kolla upp detta imorgon :D

Min forra medryttarhast chockade pa en vitamin B-injektion. Det var precis sa hon klarade sig, blev jattedalig!

Nu dog hon i denna veckan av kolik istallet... :cry:

Om jag inte minns helt fel har p_l skrivit någongång någonstans i forumet att de kan chocka på bevilpex.

Och tro på TantEster för hon är weterinär. Min weterinär som war ute i går sa för öwrigt samma sak. När ska du byta tangentbord. Aldrig hoppas jag.:D

Ska vi samla ihop lite så hon får råd att köpa ett nytt, eller ska vi skänka henne våra gamla fungerande?:idea:

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 392
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: fio
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka